• Proletariatet

Född v.24+, hur länge vårdades barnet i respirator?

Hejsan! Har kollat runt lite och det verkar ju himla varierande hur länge barnen födda i v.24 behöver ha respirator. Vi var och hälsade på på neo igår och de minns Tyra som "hon som hade lite svårt att komma ur respiratorn". Hon hade det 7,5 vecka, såklart CPAP emellanåt, men hon klarade i regel inte mer än någon timme innan saturationen försvagades och tillslut la hon av helt om det blev för jobbigt. Skulle bara vara lite intressant att se hur det varit för andra.
    Allt gott!
    /nanna

• Svar på tråden Född v.24+, hur länge vårdades barnet i respirator?
  • Proletariatet
    twins2 skrev 2008-09-26 19:45:32 följande:
    Mina tvillingar är födda i v 24+3. En av den låg i respirator mellan 1-2 veckor och den andra behövde inte respirator alls, vilket vi förstått är ovanligt.
    Oj, ja jag har nog aldrig hört talas om någon född i den veckan som klarat sig helt utan, vad skönt!
  • twins2
    morotsstavar skrev 2008-10-02 10:19:54 följande:
    Oj, ja jag har nog aldrig hört talas om någon född i den veckan som klarat sig helt utan, vad skönt!
    Min man påminde mig att en av de mest erfarna neo-läkarna på Östra sa att hon inte träffat på ngn 24-veckare under sina 30 år som inte behövt respirator. Detta är ju nu precis 5 år sedan så det kan kommit fler sedan dess. Han syresatte sig oxså mkt bra under den första tiden vilket också är ovanligt. När det gäller kortison så hann de få 2 doser under de 2 dygn jag låg inne på förlossningen. 
  • Proletariatet
    twins2 skrev 2008-10-02 20:04:37 följande:
    Min man påminde mig att en av de mest erfarna neo-läkarna på Östra sa att hon inte träffat på ngn 24-veckare under sina 30 år som inte behövt respirator. Detta är ju nu precis 5 år sedan så det kan kommit fler sedan dess. Han syresatte sig oxså mkt bra under den första tiden vilket också är ovanligt. När det gäller kortison så hann de få 2 doser under de 2 dygn jag låg inne på förlossningen. 
    Helt fantastiskt verkligen, även om det såklart är jättemycket annat att oroa sig över. Men bra att slippa oroa sig för respiratorns eventuella skador på lungorna. Var det någon skillnad på tvillingarna med cpap och syrgas, var den som inte behövt respen tidigare ur dem eller låg de ungefär lika? Förlåt om det är många frågor, men jag är så himla nyfiken
  • twins2
    morotsstavar skrev 2008-10-02 20:15:43 följande:
    Helt fantastiskt verkligen, även om det såklart är jättemycket annat att oroa sig över. Men bra att slippa oroa sig för respiratorns eventuella skador på lungorna. Var det någon skillnad på tvillingarna med cpap och syrgas, var den som inte behövt respen tidigare ur dem eller låg de ungefär lika? Förlåt om det är många frågor, men jag är så himla nyfiken
    Ingen fara fråga på du bara. Det stämmer att tvilling 1 som inte behövt resp. kom ur både cpap och syrgasgrimma före tvilling 2. Det kanske rörde sig om 2 veckor eller så. Tvilling 1 har sedan varit starkare jämfört med brorsan då det gäller RS, förkylningar och lunginflammation. Båda har fått pulmicort och airomir via nebunett under förkyldningstider och efter ca 1 år fick vi hem en ailos så ventolin kunde ges hemma. Utan den hade det blivit ett otal akutbesök under förkylningssäsongen. Förskoletiden har gått bra, de har inte varit borta mer än fullgångna barn och idag 5 år gamla behöver vi inte använda ailosen och knappt heller ge medicin i nebunetten.

Var det gäller tvilling 1's försprång så beror en hel del på att tvilling 2 fick en hjärnblödning i sin 1-2 levnadsvecka som gett ett antal funktionshinder.
  • BebisVagga

min gabriel föddes i v 25+5 o han låg i den i 2 dagar..

• Adni
    morotsstavar skrev 2008-10-02 10:19:18 följande:
    Då låg hon nästan lika länge som Tyra i respen med andra ord, trots att Tyra hann få båda doserna med kortison, tänk vad varierande det är! Mår hon bra idag?
    Ja, tänk hur olika det är! Vår tjej mår bra, fyller 1 år (okorr) om två veckor. Har däremot en hel del problem med maten, hon äter inget själv utan får allt via sond. Ska iväg och operera PEG på henne nu och hoppas att det ska bli lite lättare. Sen kräks hon ju också en del, får behålla maten när hon sover (oftast i alla fall) men när hon är vaken kommer det mesta upp.
  • Filis

Mina tjejer/tvillingar föddes i vecka 24+0 för 6 år sedan på Östra i Göteborg. Tvilling nummer ett hade en infektion när hon kom ut och var därför väldigt sjuk en lång period. Hon låg i respirator 3 veckor, både vanlig och oscillator. Nummer två låg i respirator i 5 dagar, de försökte dock ta henne ur respiratorn på dag 2 eller 3 men fick lägga tillbaka henne igen. Tvilling nummer ett har hela tiden varit lite mer känslig för förkylningar och använder fortfarande ibland airomir och pulmicort när hon blir förkyld, men nu är det kanske två gånger per vinter. Tvilling nummer två har inte använt airomir/pulmicort på 2-3 år. Förutom glasögon så mår de idag väldigt bra och har precis börjat förskoleklass i rätt tid.

• Grüth

hej! neo låg i resp i 2 månader cpapa 1 månad och sen syrgas drygt 2 mån

• Grüth

hej! neo låg i resp i 2 månader cpapa 1 månad och sen syrgas drygt 2 mån

• Jphe

Mina tvillingpojkar är födda 24+6, ena pojken klarade sig utan resp fortare än den andra. Dom är nu korrigerad tid 2 månader idag och ena pojken är helt fri från allt, men ena han har syrgas grimma och kan behöva någon natt då och då i CPAP. Det går sakta men säkert framåt.

• Pre mamma

Ante låg i respirator 8 dagar (både HFO o vanlig), sedan cpap i två veckor sen resp i 2 dagar till och sen cpap i ytterligare 1,5månader. Grimma har han fortfarande..

• Written Fiction

V föddes förvisso i v 27 men resp i 1 vecka, sedan cpap 1 vecka sedan resp 1 vecka till och cpap i ca 3 månader. syrgas i ytterligare 2 månader på det.
    Han hade mycket svårt att komma ur cpapen. Samlade på sig mängder av vätska, koldioxid och så orkade han helt enkelt inte andas själv.
    Han har precis blivit av med indragningarna också  okorr 16 månader.

• mina12
    Written Fiction skrev 2010-05-24 22:16:49 följande:
    V föddes förvisso i v 27 men resp i 1 vecka, sedan cpap 1 vecka sedan resp 1 vecka till och cpap i ca 3 månader. syrgas i ytterligare 2 månader på det.Han hade mycket svårt att komma ur cpapen. Samlade på sig mängder av vätska, koldioxid och så orkade han helt enkelt inte andas själv. Han har precis blivit av med indragningarna också  okorr 16 månader.
    Vad skönt att V blivit av med indragningarna nu! Det är ju inte kul att se dem och förstå hur jobbigt de har det med andningen när man inte kan göra något för att hjälpa dem utan det är  bara tid, tid, tid och att växa.
  • Written Fiction
    mina12 skrev 2010-05-24 23:54:11 följande:
    Vad skönt att V blivit av med indragningarna nu! Det är ju inte kul att se dem och förstå hur jobbigt de har det med andningen när man inte kan göra något för att hjälpa dem utan det är  bara tid, tid, tid och att växa.
    Ja det är helt underbart. Tyvärr syns det ju på kroppen än vid revbenen att han haft det väldigt tungt (buktar in) men skitsamma han andas så avslappnat och fint nu!!! :)
  • mina12
    Written Fiction skrev 2010-05-25 19:56:54 följande:
    Ja det är helt underbart. Tyvärr syns det ju på kroppen än vid revbenen att han haft det väldigt tungt (buktar in) men skitsamma han andas så avslappnat och fint nu!!! :)
    Och dessutom har han tagit sina första steg! Wow, vilken kille!
  • mina12

Vår dotter föddes 3jan 2009 i v.24+0 och var i och ur respiratorn ett antal gånger (5 om jag inte minns helt fel). Sista gången hon extuberades var i början på mars, när hon alltså var 2mån. Sen hade hon CPAP i ytterligare en månad. De tyckte att hon var väldigt svår att få ur CPAP, men till slut gick det och nu har hon inga märkbara problem med sina lungor. Hon har klarat av några mindre förkylningar utan större problem.

• Fatima89

min lille kämpe föddes i v26+3 och jag tror att han var utan resperator efter knapt 2v efter han föddes. men cpap hade han tills han kom hem i januari (föddes i september)

Svar på tråden Född v.24+, hur länge vårdades barnet i respirator?