Hur stor chans har barn födda mellan 24+0-26+0 att överleva?
Vet inte riktigt vad jag ska lägga detta inlägg men testar här iom att många här nog fått tidigt.
Som frågan lyder då och hur länge måste bebisen ligga på NEO?
Vet inte riktigt vad jag ska lägga detta inlägg men testar här iom att många här nog fått tidigt.
Som frågan lyder då och hur länge måste bebisen ligga på NEO?
menar att man skall även tänka på/prata om barnets bästa (å inte alltid sin egen önskan) , å inte bara prata om överlevnads % samt om alla som gärna vill ge en solskenshistoria om barn som i själva verket inte alls har gott så bra för som många vill få det att framstå som.
Fast läkarna har väl bättre koll på hur det går för barn, än vad man själv har. De flesta känner inte så många som är födda så tidigt.
Alltså man vet ju inte hur det blir för just ens eget barn och alla vill väl rädda sitt barn no matter what. Det är lite som om ens barn är i en olycka och riskerar att bli hjärnskadad, inte säger man väl "jamen bättre att låta honom dö".
Barnets bästa är väl att få en chans att leva om den möjligheten finns.
Hotten: Du har ju sagt att läkarna sa till er att man inte räddade så små barn, men att NI övertygade dem, du säger ju emot dig själv jättemycket nu?
Jag lades in för hotande förtidsbörd i v 24+5. Då gav läkarna min son 50-50 vad gällde att överleva. Dock sa läkaren att jag "måste förstå" att två tredjedelar av barnen som överlever att födas så tidigt får handikapp av olika grader, allt från synproblem till sviter av hjärnblödningar.
(Jag låg på universitetssjukhus i Belgien)
Nu hade vi så tur att vår lille kille stannade i magen tills v 27+1. Han mår mycket bra idag, är nästan 6 månader (3 månader korrigerat) och har inga märkbara sviter av sin tidiga födelse.
Ja just ja, han låg 2 månader och 25 dagar på neo. Han fick komma hem med oss när han var v39+2. Då ammade vi för fullt och han vägde nästan 3 kilo. På många sjukhus i Sverige får man nog åka hem med sitt barn tidigare med olika hjälp av hemsjukvård, tror jag.
morotstavar: ja jag säger emot mig själva, med den kunskapen jag NU har (å ändå var jag relativt påläst å kunnig redan innan).
I dagsläget hade jag inte gjort allt för att rädda barn i de lägsta veckorna, speciellt inte pgav att man i själva värket i praktiken eller psykiskt inte kan ta beslut att avbryta, å läkarna bedömmer så olika...
Kanske inte då heller men när detta var vårt enda chans till barn (både bio å ej bio barn-pgav ålder) så spelar det liksom ingen roll hur det gick, man tar vad man får...
Dock kännde jag efter 3 veckor att det var allt annat än rätt mot barnet, det var inte mänskligt lidande de lilla barnet fick genomgå.. å när läkarna frågade om vi tyckte det var värt allt så säger man naturligtvis ja.. fast hjärtat vill nått helt annat..
å detta trots att vår dotter tillhör nu de "helt friska"
även jag har tills några år sen faktiskt trott att det sett bättre ut i lägden för dessa små, men av ALLA läkarbesök å de flesta förtidigtfödda vi känner (å många som de pratar om/känner-det blir många riktigt tidiga tillsammans) så vet jag att så inte fallet är alls.
Dock vet jag att den nyaste forskningen visar att barnen själva i skolåldern anser sig själva ha ett relativt bra liv å att de inte lider av sina små handikapp. MEN en mycket viktig detalj i mitt tycke är att det inte finns någon som hellst forskning på äldre barn (naturligtvis pgav att dessa riktigt små inte blivit så stora än) tonåren, arbetslivet, sociala livet (som väldigt många har svåra problem med) mm...
nåja jag vet att som förälder så gör man gärna allt man kan för sitt barn å tar morgondagen som den kommer, det enda jag skulle vela är att man pratade mer om alla små "men" (där man ändå klassas som frisk) å även svårare handikapp, som finns med under några år eller dyker upp om några år, å inte bara överlevnads %.
Det skulle öka förståelsen från omgivningen, å ge en mer realistisk bild av verkligheten mm... mm..
Nu pratar jag om barn före ca v 26! för barn som föds lite senare har ju helt andra förutsättningar generellt, deras neo tid går ju inte att jämföra med de smås. Men SJälvklart finns det undantag i båda riktningar!!
men upplysning skulle inte skada någon.
som regel får man komma hem ca den tidien barnet är fullgånget dvs i v 38-40. Men kan barnet andas, klara av att hålla värmen å orkar äta så får man åka hem tidigare. det är inte ovanligt alls att 1,6 kg å uppåt åker hem.
Vi har bekanta som fick i 24+5 de låg länge i uppsala men idag är grabben som andra barn dock lite mindre i storlek, sedan vet man ju inte med syn hörsel och inlärningssvårigheter/adhd osv men när han var 1 år kunde man inte tro att han var född så tidigt...en riktig solskenshistoria...
Det finns inget bra svar på frågan! En läkare sa till mig; Man kan ju inte direkt överleva till 90%, antingen så lever man eller inte. Att prata om procentuell chans blir så fel.
I sverige kan man ta hand om barn som föds i vecka 22, de kan bli fullt friska barn, men allt beror på hur utvecklad lungmognaden är och andra vitala saker spelar roll, som hur fort ductus stängs, man klarar sig från infektioner, om magen och tarmarna klarar maten mm.
Ett barn som föds i v.24 kan vara friskare än ett barn som föds i v.29, allt beror på omständigheterna runt omkring, men ju tidigare ett barn är fött ju längre tid är det desto skörare och känsligare för infektioner mm.
hur har det gått ts?
har en kompis som fick en dotter i v .23+5 hon är 3 år idag ,kan inte gå än och har synfel ..