När kunde era 2/3 språkiga barn säga "mamma" första gången?
Ungefär när kunde era 2/3 språkiga barn säga "mamma" första gången? Jag längtar sååå!
Ungefär när kunde era 2/3 språkiga barn säga "mamma" första gången? Jag längtar sååå!
Lost in TLV: Det later spannande! Kan du inte beratta lite mer om din dotters sprakutvecking?
Min dotter sa "mamma" första gången på riktigt (inte bara ma-mama-mamama) då hon var 13 mån men bara typ 2-3 gånger på lika många dagar och sedan fick jag vänta ytterligare 5 månader innan hon började säga det ordentligt. Undertiden kvittrade hon daddy, daddy till sin engelsspråkiga far typ tusen gånger om dagen.... Det sved vill jag lova....
Nar dottern var runt 8 manader sa hon "mamamamama" men det raknas nog inte En vecka efter sin 1-arsdag sa hon klart och tydligt MAMMA och tittade pa mig och log med hela ansiktet
och nu sager hon (ar snart 13 manader) \"bappa" eller "pappaooo" nar hon ser sin pappa!
Vid 11 mån sa han pappa när han pekade på ett foto av sin pappa. Mamma sa han vid 12 månader. Han säger bara mamma när han vill bli upplockad av mig, men sin far är han smått besatt av.
Vi bor i Schweiz, den tysktalande delen. Runt åtta månader, strax därefter kom 'NEJ!' (fortfarande vääääldgt populärt :-/), 'auto', 'papa' i snabb takt. (Under perioden 10-12 månader höll vi på att bli tokiga eftersom allllllt var 'auto' hela tiden ) Nu vid knappa två pratar hon mer eller mindre fullständiga meningar på svenska och schweizertyska och förstår "vanlig" tyska.
Siris språkutveckling har varit betydligt snabbare än alla hennes enspråkiga, jämnåriga kompisar, trots att hon måste brottas med tre språk.
Dottern sa mamma forsta ggn vid 9-10 manader. Hon sa det tidigare an det ocksa, men da var det mer bara ljud hon lekte med, vid 9 anvande hon det med mening sa att saga.
Sonen sa pappa nu förra veckan för första gången. Han är 8 månader. Han börjar lite på mamma nu, men de är inte så konstigt så som jag tjatar...
Sonen säger "mamá" sedan ca 11 månaders ålder, bara att det inte är mig han åsyftar... snyyyyft... utan precis vem som helst som han känner igen och tycker om, verkar det som. Däremot är det bara jag som är mamma om han blir tillsagd av någon att ge mamma något, så det kommer kanske snart...? Han är nästan 15 mån. nu.
Våra språk är förresten spanska, finska och svenska.
Var dotter är 9 manader och menar mamma när hon säger det. Oh vilken lycka, trots att det oftast är när hon är hungrig eller ledsen. Hon säger "Tatt tatt" ibland när vi ger henne nagot.
Vi är en 3 språk familj och dottern sa mamma och pappa väldigt tidigt men runt 7 månander pekade hon mot jag eller hennes pappa när hon sa det. Vilken känsla! Roligast är att hon lära sig nya ord hela tiden och sen bestämmer själv vilken språk hon vill använda. Hon har nyss fyllt 1 år och vi har börjat samla en lista av ord som hon kan och hittills är det över 100 ord.
Antligen!!! Sonen kan nu saga "mamma",inte bara en massa svartolkat "mamamama". Hans pappa har plotsligt borja med en massa "daddy" snack