• Louizze

När räknas man som ungmamma?

Har alltid undrat var gränsen går som ung mamma... Vad tycker ni? När är man bara mamma?

• Svar på tråden När räknas man som ungmamma?
  • aktuelle

kring 20 när man får första, det tycker jag är ungt. jag är 23 och har två barn, känner mig inte direkt gammal, men inte ung heller..

• smulan 75

Upp till 20år är ung mamma för mig iaf,dock var jag själv 30 år när sonen föddes.Är nog lite gammaldags men ville träffa den rätta och gifta mig innan jag blev mamma.

• aktuelle

träffa den rätta och gifta sig kan man göra ungt också, men då ska man kanske ha tur också :)
    smulan 75 skrev 2008-09-24 22:36:57 följande:

Upp till 20år är ung mamma för mig iaf,dock var jag själv 30 år när sonen föddes.Är nog lite gammaldags men ville träffa den rätta och gifta mig innan jag blev mamma.
  • Masmamma

Som flera redan har sagt så känns det kanske lite onödigt att dela upp mammor i "unga" och "gamla" mammor. Men säger någon ung mamma, så tänker jag mig nog en tjej / kvinna som är under 20. Jag var själv nästan 21 när jag fick mitt första barn och jag valde nog att tänka på mej själv som bara mamma, punkt slut

• oio

Alla lever förhoppningsvis sitt eget liv.

Som så många skriver här på fl..."förälder är ingen ålder".

För egen del har jag försökt gå ifrån "ung" och "gammal". Beroende på person/liv kan en 40 åring ha lika mycket ork som en 20 åring. Eftersom detta med "ork" ofta dras upp när någon är över 30 år.

Såg en rubrik på text-tv för några veckor sen "ung kvinna", minns inte vad det handlade om- hon var 29 år.

Jag tror mer och mer på att en person har fyra åldrar. Födelseår, fysisk, biologisk och genetisk. Och...avlar man barn är man mamma/pappa- "bara". Förhoppningsvis varesig bättre eller sämre än någon ålder ovasett vad. Ja- ni är nog med i mitt resonemang.

Hörde om en tjej som var 25 och kom in i klimakteriet.

En tjej jag kände var 16-17 år då- hon betedde sig mest som en "trött", "äldre" och på något sätt "gammaldags". Hennes föräldrar var någonstans mellan 20-30 när hon kom..."alldeles lagom".

• Valandur

25 år och neråt är för mig "ung mamma".

• LAV0LINA

Jag är 24, kommer vara 25 när ungen tittar ut och räknar mig INTE som en ung mamma.
    Ung är man om man är under 20 tycker jag.

• Valandur

Vart bor ni någonstans?
    Jag bor i stockholm och det är sällan jag ser mammor som är under 30 år.

• Jössica

Mammor under 30 är unga, mammor under 20 är unga. Jag tycker inte at jag som är 19 är väldigt ung, men när man får barn som 15-17 åring tycker jag man väldigt ung.

• LilaRos

Enligt några stycken hr så går gränsen vid 20. Om det går som planerat så ploppar det ut en bebis strax innan min 20 års dag och min sambo är då 21. Den ena blir ung föräldrer och den andra förälder, haha.

Nä men jag anser att man inte är äldre/yngre än vad man gör sig till.

• aktuelle

Jag bor i Luleå, här är det blandat, vet en hel del i min ålder 20-25 som är mammor, men samtidigt så ser man mycket äldre också. Vet flera i min ålder som är flerbarnsmammor, det är iiinte ovanligt :)

Valandur skrev 2008-09-25 17:04:32 följande:
    Vart bor ni någonstans?Jag bor i stockholm och det är sällan jag ser mammor som är under 30 år.
  • sthlmfilur

jag är gift, och har en dotter och väntar mitt andra i februari 2009.. och jag är 22 år.. och ser mig som mamma och inte som ung mamma.. men däremot kan jag hålla med om att man ser inte så många här i sthlm under 25 år 30 år vet jag inte..

• Carinamamma84

jag var 19 han precis fylla 20
    har en dotter på 3år och en lillkille på 1 månade snart 2 14/10
    är idag 23 år

• Carinamamma84
    Svar på #28
    jag bor i sthlm och ser bara unga mammor
  • Sofiapropp

det där är svårt..men jag tycker det är så många som får barn "unga" idag. jag skulle nog tycka från runt 20 och neråt kanske.. jag var sjutton ialf och det är ungt.

• Tindy

Jag är 22 år och ser inte mig själv som "ung mamma".

När jag gick ut från ett fik hörde min kusin ett par tanter ha föjande dialog om mig: Tant A: "Hon var ung" Tant B: "Ja, usch".

Usch?!

Kan vara så att jag ser yngre ut än vad jag är, men hur ung ska man vara för att få folk att säga usch?

:)

• frollen
    Carinamamma84 skrev 2008-09-30 15:44:46 följande:
    Svar på #28jag bor i sthlm och ser bara unga mammor
    haha, jag bor oxå i stockholm och ser INGA unga mammor. fast med "unga" så menar jag typ tonåringar.. :) här på söder där jag bor kryllar det var "lite äldre" föräldrar. men coola.

tatueringar, nördgalsögon, bugaboos och vintagevagnar.. och 30åringar ;D ..så tycker jag föräldrarna är omkring är. :P ..
  • frollen

jag tycker inte att "ung mamma" är en ålder. man kan vara för ung för barn när man är 25 lika så när man är 35. faktiskt. jag tycker att man är ung när man bor hemma, inte har nått jobb/ hade jobb innan graviditet..

då känns det inte riktigt som om man är mogen att få barn. jag vet inte, jag tycker iaf att om man nu ska ha barn och bilda familj så ska man inte vara ett barn i nån annans familj/hem.

själv är jag 22 och fick min dotter för 5 månader sen. har egen lägenhet, bor tillsammans med min pojkvän som oxå är 22.. jag känner mig inte som en "ung mamma" .. :S ..bara som mig själv+barn. haha..

• Kianas Mami

Jag var 20 när min dotter föddes och hon blir 1 år nu i slutet av nov, och jag ser mig själv som en ung mamma!

Svar på tråden När räknas man som ungmamma?