• Krusbär

~~~~~~~~ Akupunkturtråden del 6 ~~~~~~

Fortsättning på tråden för oss som går på akupunktur för att förhoppningsvis bli gravida!

Behandlingslista;
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m34842276.html

Trådstart;
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m22473052.html
    Del 2;
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m25545583.html
    Del 3;
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m28382276.html
    Del 4;
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m31291834.html
    Del 5;
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m33861642.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 11:09
    Ny behandlingslista: www.familjeliv.se/Forum-7-125/m39013550.html

• Svar på tråden ~~~~~~~~ Akupunkturtråden del 6 ~~~~~~
  • kaj04

Lapinette:
    skickar dig en stor kram! hoppas att alperna kan trösta dig lite, här i schweiz har det kommit massor av härlig snö o nu kan du ju störta dig in i afterski. klen tröst, men ändå. ta hand om dig!

Krusbär: jag fick aspirin cardio utskrivet, det motsvarar trombyl men har 100 mg acetylsalisylsyra (blev det rätt nu). om det är det som har hjälpt den här gången eller akupunkturen eller både ock eller bara slumpen får man ju aldrig veta. har nu kommit in i v22, så det känns ju bra även om man aldrig kan va helt lugn. håller tummarna att allt går vägen.

har en bok som jag beställde via amazon skriven av dr alan beer, som heter "is your body babyfriendly" o här tas alla möjliga orsaker upp. lite som ett uppslagsverk.

• Krusbär

kaj: Håller tummarna för dig också! Jag har också beställt den där boken men inte hämtat ut den än. Köpte den på www.bokia.se

• Lapinette

Krusbär - har nu sparat länken som du gav och ska läsa vid tillfället. Vill just nu bara ha en förklaring till varför jag aldrig plussat trots bra resultat.

• Sofia71

Lapinette: Jag hade turen och fick komma till Lucinakliniken i maj. Fick också höra att de höll på att avveckla - och att de gjort det under två års tid, men de har så många som hör av sig hela tiden att de inte riktigt kunnat. Men i maj hade de i alla fall bestämt sig för att stänga helt nu till jul. Dr B lät mig göra en mycket bredare utredning - precis som Krusbär beskriver. Långt många fler blodprover togs, bl a immunförsvar och kromosomtest och så fick jag en spolning av äggledarna. Testerna visade ett något förhöjt immunvärde och jag fick utsrkivet Trombyl för att tunna blodet något. När jag sedan fick konstaterat endon vid senaste IVF'n mailade jag honom och berättade. Han ville genast att jag skulle börja ta Prednosolon - ett hormonkortison för att sänka immunförsvaret. Har dessutom astma och en del allergier som alltsamman beror på immunförsvaret tydligen. Min syster har dessutom SLE en reumatisk bindvävssjukdom vilket också är en immunologisk sjukdom...
    När jag kom till Sophie tyckte hon förstås inte att det var så bra att jag skulle ta kortison någon längre tid och rådde mig att sluta under dessa två månaderna när hon kör hårt med örterna. Vill vi sen ta kortisonet och Trombylen igen inför nästa FET så var det ok med henne, men hon ville veta innan så att hon kunde laborera rätt med sina örter. Tycker hon är bra som inte förringar den västerländska läkarvården även om hon är utbildad i kinesisk medicin!

Ska också beställa böcker nu! Både den av Dr Beer och så "Endometriosis for dummies" som jag blivit rekommenderad i en annan tråd...

• Sofia71

Krusbär: Tack, jag har det fint i Alicante. Idag jobbar min man så jag har tänkt att jag ska försöka plugga lite. Läser spanska över nätet och ligger lite back. Solen strålar idag så jag ska ut och röra på mig lite. Har blivit väldigt förkyld och har hostat hela natten och inte sovit mycket ...inte min man heller vad jag försår. Han var uppe 04.30 stackarn och skulle iväg till jobbet. Åker hem till Stockholm i kväll igen och jobbar i morgon em. Snart är det JUL!

• corneliana

En fråga till er som har kunskap om detta med ett överaktivt immunförsvar. Kan det dyka upp när som helst i livet? Jag hade lätt att bli gravid med första barnet men har nu problem med missfall (jag vet att det inte behöver betyda nåt annat än otur...men undrar ändå...).
    Undrar också om det är någon som vet om man kan bli mer blödningsbenägen om man tar l-arginin? Kan det finnas risker att kombinera ASA med arginin? Jag tar även omega3-tillskott och det kan ju också ha en blodförtunnande effekt.

• Lapinette

Har ännu inte meddelat varken min läkare, akupunktör eller CvL att vi inte lyckades. Orkar helt enkelt inte men ska försöka ta tag i saken imorgon. Tänker sedan, som jag sagt tidigare, ta ett uppehåll från allt i en månad. Alla ställen är ju ändå stängda och vi åker iväg på semester men i mitten av januari ska jag nog försöka ta tag i det här igen och i vår börja med FET. Funderar starkt på att gå till din (Sofia) och Grisens akupunktör. Mest för att prova någon annan och börja om på ny kula.

• Sofia71

Lapinette: Låter som en bra idé att ta en paus och försöka njuta av ledighet och er resa till alperna! Det är förvånandsvärt vad bara lite tid kan få en laddad igen. Det här sliter något fruktansvärt på en mentalt och inte minst fysisikt också med tanke på alla hormoner vid IVF. Jag hoppas att ni snart ska kunna se lite ljusare på tillvaron igen och orka ta nya tag!

Vet att ni satt upp er i kö för adoption. Vi har pratat om det till och från och det är inte ett lätt beslut. Har bestämt att sätta upp oss i kön efter nyår också - vad jag förstår betalar man kö-avgift/kallenderår så nu känns det som om vi lika väl kan vänta någon vecka till. Vilken organisation har ni vänt er till? Har inte satt mig in i det men har läst lite på Adoptionscentrums hemsida.

• Lapinette

Sofia - vi står i kö hos Adoptionscentrum sen i juni och jag ska nog ringa så vi får gå den där obligatoriska kursen samt dra igång hemutredning under nästa år. Måste väl även betal in årsavgiften igen så vi inte åker ur kön. Vet inte riktigt hur det fungerar.

• Bullen73

Vi skall också sätta upp oss i kö för adoption nästa år, ville inte göra det innan heller för att få betala två gånger på kort tid. Adoptionscentrum är nog ett självklart val, samt något annat alternativ.

• Lapinette

Har fått rådet att ställa mig i flera köer men har bara inte "orkat" ta tag i det.

• Birsen

Var på VUL och han kunde inte hitta ett foster. Hittade en liten upphöjning på 2,8 mm och trodde att det kan va fostret som är för nära hinnsäcksväggen så nytt vul på måndag...
    Han sa nåt om att det inte har utvecklats som det ska. Jag tyckte att hinnsäcken inte hae växt nånting alls sen förra veckan så den har förmodligen avstannat...

• Lapinette

Faaaaaaaaaaaan Birsen! Hoppas, hoppas att det ser bättre ut på måndag men förstår din frustration.

• Krusbär

Birsen: Nej! Men om du ska dit igen på måndag finns det väl fortfarande hopp? Även om jag förstår att det kanske inte känns så... Sa läkaren nåt om storleken på hinnsäcken? Många kramar till dig!

• Krusbär

corneliana: Vad jag förstår så kan en graviditet utlösa immunologiska problem. Det är alltså vanligt att första graviditeten går utan problem, men sen är kroppen mer "beredd". Det står om detta i dr Beers bok och på webbsidan.

Svar på tråden ~~~~~~~~ Akupunkturtråden del 6 ~~~~~~