finns det något bröd att köpa som är laktosfritt??
någon som vet??
någon som vet??
Är absolut inte säker, men har för mig att Skogaholms är det.
många bröd är mjökfria.. tror inte det finns ngn marknad för laktos fritt...
Men varför laktosfritt bröd? Det är ju så lite i att det klarar de flesta som är ordentligt intoleranta också!
De flesta bröd är ju laktos-/mjölkprotein -fria idag...läs innehållsförteckningen så ser du ju. =)
I princip alla bröd är mjölk(och då även laktos)fria, det brukar inte vara något problem.
Det går knappt att hitta köpebröd som INNEHÅLLER mjölk nu för tiden!
Du får leta länge för att hitta bröd som innehåller laktos och de som eventuellet skulle göra det har så små mängder att nästan alla laktosintoleranta klarar dem
Instämmer med ovan. Men köper du dessa bröd som är bakade med filmjölk i ingredienserna kan du vara tvärsäker på att de INTE är laktosfria/mjölkfria.
Köper du vanliga limpor skogaholms, pågen osv ja alla dessa vanliga bröd så är de mjölkfria. De bröd jag stött på med mjölk är i princip bara styckbröden som finns i butikerna.
Mjölkfria är de bröd som de står mjölkfritt på - bröd som ex Skogaholms där det inte står mjölk bland ingredienserna kan innehålla spår av mjölk och är därmed inte att betrakta som mjölkfritt. För en laktosintolerant lär de flesta bröd funka, för en som är mjölkproteinallergiker måste det vara 100% säkert.
Står det kan innehålla spår av på skogaholms?
Håller med ovanstående , dom flesta bröd funkar för laktosintoleranta. Är det istället mjölkprotein måste man vara mer noga.
Nej men jag har två barn som är extremt känsliga för mjölkprotein och jag ger aldrig Skogaholms bröd. Det kan ex vara bakat på samma plats som bröd / bullar som innehåller mjölk. Hursomhelst, reagerar deras magar på detta. Mjölkfritt är mjölkfritt... Beror ju helt klart på hur känslig man är.