Förslag på en bra familjehund?
Någon som har några tips på familjehund??
Jag och min sambo funderar på att skaffa en, eller är de dumt att göra de när man är gravid pga allergi för barnet?
Någon som har några tips på familjehund??
Jag och min sambo funderar på att skaffa en, eller är de dumt att göra de när man är gravid pga allergi för barnet?
Tänk efter om ni har tid, råd, plats, intresse och energi, men även vad ni vill ha ut av ert hundägande. Ska ni träna och i så fall vad och hur ofta? Hur stor vill ni att den ska vara som max - hur liten som minst? Hur ska den vara som "hund" - lugn och sävlig eller fartig och aktiv?
Det är mycket att sätta sig ner och fundera över innan man börjar lusläsa raserna
Jag kan bara tala för mig själv. Men efter att jag fick barn och upptäckte hur mycket tid det tar, så önskar jag att jag inte hade haft hund. Har alltid dåligt samvete för att jag känner att jag inte hinner med henne så mycket som jag borde.
Om du bara vill ha ett tips på ras, så rekomenderar jag labrador. Men som sagt! Mitt råd är vänta och se. Orkar du med en hund när du har fått barn? Och då menar jag större barn än bebis. Nyfödda åker ju oftast snällt med i vagnen på promenaden. Det är sen.
mitt första råd är nog att inte skaffa hund nu. det kommer komma bättre lägen, jag lovar dig!
Men, väljer du att skaffa hund så skaffa så skulle jag nog absolut rekomendera en sällskapshund och absolut inte en vall-bruks-jakt hund. vilket labradoren oxå ingår i. många tipsar om lbradoren, men tänk på att en labrador kräver en hel del stimulans, alltså inte bara hänga ute på tomten, annars blir de understimulerade vilket kan visa sig på många olika sätt.
gå in på www.skk.se och kolla under gruppen sällskapshundar
eller sök på internet så finns det olika rastest.
Håller med ovanstående. Labradoren har fått rykte om sig att vara en bra sällskapshund med det är i själva verket en jakthund som kräver en del om man inte vill få en hund med problembeteenden. Men om man är redo att jobba lite med den på ett eller annat sätt så är det en underbar familjehund.
jag har själv en papillon fungerar jätte bra..men är rädd för barn förutom min dotter då..
berner sennen hund är en bra familjehund som älskar barn och är inte jobbig..
mina föräldrar har 4st och har uppfödning på såna..
Jag hade oxå väntat, kanske nästa sommar om du fortfarande är föräldraledig vore ett bra tillfälle. FAst pga allergi tror jag att det skulle vara mer positivt än negativt att ha hund. Annars har jag en dansk/svensk gårdshund, det tycker jag är en bra ras, gosig, fast pigg, vill dock gärna ha någon mer aktivering än att sitta i en lägenhet, men det beror ju på hur du bor och hur intresserad du är av hundsport och så.
Jag sulle inte heller ekommendera labradoren om ni inte har mycket tid för den. Jag föder upp jaktlabbar och vet hur mycket de kräver.
Vänta en stund istället och se om ni verkligen har tid för en hund. Plus att en valp kan vara lite hårdhänt mot ett barn och då kanske barnet ska vara lite större när ni skaffar en hund.
JAPANESE CHIN - kolla på:
www.JapaneseChin.nu
Såg att du ska ha barn i slutet av januari så jag skulle absolut råda dig till att vänta med hund tills ni "landat" i situationen med barn och kommit tillrätta. Om det är en valp ni längtar efter så tänkt på att du inte vet hur du kommer att må om några månader, det är ju otroligt mycket jobb med en valp i början och kanske blir det för jobbigt för er eftersom det inte är så länge kvar tills bebisen kommer.
Det tar kanske två månader eller mer att hitta en bra uppfödare och då hinner ni inte få valpen hemmastadd innan bebis anländer.
Bara lite råd och tips från min sida!
Börja istället leta efter en ras som kan passa er, ta tid och få bra kontakt med en uppfödare som kanske ska ha valpar till sommaren/senvåren eller så, då tror jag att det kan bli jättebra för er!
Lycka till!
Jag skulle också absolut råda dig till att vänta tills ni har landat i er nya familjesituation. Det är mycket jobb med en hund i början, framför allt om ni tänker skaffa en valp. De kräver ganska mycket att skaffa hund, för oss tog det nog nästan ett halvår innan allt ordnat dig helt, och då var vi endast två vuxna.
Annars skulle jag varmt rekommendera en Westie. En underbar ras som älskar människor, stora som små. Vi kunde aldrig ha köpt en bättre hund. Dessutom slipper man hundhår eftersom den inte fäller, då den trimmas regelbundet.
Bifogar en artikel, så kan ni få lite raser att fundera på...
www.alltombarn.se/livsstil/familjehundar-1.8170
Hej!
Ta en Cavalier King Charles Spaniel. Jag har 2 döttrar på 5 och 3 år och en son på 6 månader. Tillsammans med de har jag 7 av rasen. Det funkar utmärkt och de älskar barn, även min lilla son.
//Gyllan
Men en cavaljer är väl inget bra alternativ om dom är lite allergiska? Dom fäller ju jättemycket
En bichong frise är en jätte trevlig familjehund, som inte kräver så mycket motion och är lagom storlek. Fäller inte ett dugg, och du kan klippa ner den om du vill, så ser den ut som en liten valp jämt!
Jag är inne på min 3 e
Jättetrevlig ras!
Vänta med hund är mitt råd, det är verkligen inte lätt att ha valp och tänk på att det tar iaf 1 år innan den blir någorlunda vuxen. Att ha litet barn och valp samtidigt är nog verkligen ingen bra kombo. Jag har en 10 månaders Border Collie + 4 vuxna också väldigt aktiva hundar och får mitt första barn i September, jag är väldigt glad att barnet kommer först då så valpen hinner bli lite äldre även om en vuxen BC kräver väldigt mkt så är den åtminstone inte valp längre. Jag har haft aktiva hundar sen jag var liten så för mig är det helt naturlig men har man inte haft hund innan ska man absolut vara lite försiktig.
När ni sedan väl börjar leta valp så tänk efter före! Storlek, temprament och aktivitetsnivå är de viktigaste aspekterna, sedan kommer utseende och rasegenskaper. Välj inte vall-bruks-jakt-sprint-polar hundar. Bestäm vilka kriterier ni har och börja sedan lusläsa på SKK och fråga hundägare/ uppfödare av den rasen ni är intresserade av. Tänk på att alla små hundar är inte enklare bara för att de är små, de kan vara minst lika jobbiga som stora hundar men de kan inte skada/dra omkull/skrämma m.m. på samma sätt just pga deras storlek.
Jag menade inte att skrämmas, bara att det är viktigt att fundera på vad passar en själv innan man gör ett förhastat beslut, fel hund till fel ägare kan sluta så himla tråkigt för alla.