• SaramedM

Erfarenhet av väldigt snabb viktuppgång hos barn?

Vi vet varken ut eller in och inte dietisten vi träffat heller

M väger för mycket och det har hon gjort ett tag trots att vi har bra matvanor och de sista två åren verkligen har ansträngt oss extra mycket

Enligt dietisten äter hon bra mat i ok mängd men ger oss ändå bara råd att fortsätta på samma sätt

Men nu har M gått upp från 24( som var mycket i sig för en 4 åring) till 31 sen i maj! Varav de sista 2 kg på mindre än en månad.

Laktos,gluten och sköldkörteln är utesluten

Det känns inte normalt det här,vi är mer noga än någon jag känner och jättehårda med vad hon äter

Någon som har varit med om detta och sen fått en förklaring på det?

• Svar på tråden Erfarenhet av väldigt snabb viktuppgång hos barn?
  • Valentinius

Jag skulel kräva en ordenlig undersökning av barnet för det är något som gör att hennes ämneomsättning inte är normal.
    7 kg på 4 månader för en 4 - åring...

• SaramedM
    Valentinius skrev 2008-09-27 23:11:44 följande:
    Jag skulel kräva en ordenlig undersökning av barnet för det är något som gör att hennes ämneomsättning inte är normal.7 kg på 4 månader för en 4 - åring...
    Jag håller med dig, men vad kan man kräva för prover?

Skäldkörteln är kollad tex,och då anser läkaren att man gjort en ordentlig undersökning....

Jag är övertygad om att nått stämmer inte, visst har hon aptit men när tom dietisten anser att det ändå inte är extremt mycket så kan det inte vara förklaringen.
  • SaramedM
    abovo skrev 2008-09-28 18:01:03 följande:
    Hur ser hennes längdökning ut? Jag hittade den här sidan:www.internetmedicin.se/dyn_main.asp du kan ringa Astrid Lindgrens barnsjukhus och be att få prata med någon där och få lite råd.
    Några centimeter, det är allt
  • Linda1976

Så jobbigt att inte veta vad det beror på! Kräv en ordentlig utredning på alla viktrelaterade sjukdomar som finns.

31 kg är ju dubbelt så mycket som vår dotter väger! Hon är iofs 3,5.

Hur lång är hon?

Dags att bli en "obekväm" vårdtagare och förälder!!  Hoppas ni får vettig hjälp!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • SaramedM
    Linda1976 skrev 2008-09-28 18:51:54 följande:
    Så jobbigt att inte veta vad det beror på! Kräv en ordentlig utredning på alla viktrelaterade sjukdomar som finns.31 kg är ju dubbelt så mycket som vår dotter väger! Hon är iofs 3,5.
    Hur lång är hon?
    Dags att bli en "obekväm" vårdtagare och förälder!!  Hoppas ni får vettig hjälp!
    Hon är 118 lång, så det är ju även en lång tjej

Jo jag vet, men vi har under hela året varit obekväma föräldrar och krävt och nu fått en utredning som lett fram till autism och det har liksom inte funnits kraft att ta tag i detta också...

Personligen tror jag det hänger ihop på nått sätt, övervikten och autismen men alla läkare ser ut som fågelholkar när jag tar upp den tanken
    de verkar tro att vi ljuger om vad hon äter!
  • Linda1976

Tror också att sånt kan hänga ihop - läkarvetenskapen är ju inget fast vetenskap som blir "klar" nångång.

Hormoner i samverkan och substanser i hjärnan som jag inte ens vet namnet på! Klart det kan spela in...

Men man är inte mer än människa, och det är klart - har ni just tampats med en utredning så är inte energin på topp för ännu en.. Jobbigt!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • SaramedM
    Linda1976 skrev 2008-09-28 19:01:12 följande:
    Tror också att sånt kan hänga ihop - läkarvetenskapen är ju inget fast vetenskap som blir "klar" nångång.Hormoner i samverkan och substanser i hjärnan som jag inte ens vet namnet på! Klart det kan spela in... Men man är inte mer än människa, och det är klart - har ni just tampats med en utredning så är inte energin på topp för ännu en.. Jobbigt!!
    Funderar faktiskt på att åka till Vidarkliniken i Järna, bara för att få en helt annan infallsvinkel på hela problematiken
Svar på tråden Erfarenhet av väldigt snabb viktuppgång hos barn?