• Suzie Seven

Sydney mammor, se hit!

Hejsan,
    Vi funderar pa att flytta till Sydney och behover lite tips! Har tidigare bott i Australien, min man ar darifran, men inte i Sydney. Har bara varit dar pa semester tidigare.

Kan nagon tipsa lite om trevliga, mysiga omraden runt Sydney, inte alltfor langt ut. Bostader, hur funkar det med lan, vad ar minsta handpenning, 5-10%? Vad ligger lonerna pa? Finns det gott om dagis, ar det bara privata alternativ? Nagot annat som kan vara bra att veta?? Tack pa forhand!

• Svar på tråden Sydney mammor, se hit!
  • Nillax

Hej,
    Jag bor i Sutherland shire, en av Sydneys sodra fororter, ca 45 min fran CBD. Min sambo ar harifran sa det ar nog darfor vi hamnade har...skulle rekommendera att bo narmare stan men det ar dyrar att bo ju mer centralt det ar (som overallt...). Jag skulle garna bo i Manly, Chiswick, Rose Bay, Neuteral Bay eller delar av Newtown. Lan ar ganska latt att fa men beror lite pa vilket visum du ar pa och om det ar baserat pa badas loner...vi baserade vart lan pa badas loner och da mitt visum (spouse visa 309) in an var permanent sa fick vi betala 20% handpenning.
    Lonerna beror pa vad du jobbar med (kolla www.seek.com.au). Dagis ar det varre med...det ar dyrt (rakna med 70-100 dollars/ dag, du kan fa upp till 50% tillbaka dock) och det ar ont om dagis. Vi har haft var dotter i ko sen hon var 10 veckor, hon ar nu snart 9 manader och jag hoppas borja jobba i Februari igen men an inget dagis...
    Inboxa garna om du har fler fragor! Jag trivs jattebra.

Svar på tråden Sydney mammor, se hit!