• never

HJÄLP! Frågor till Oförklarig barnlösa som har eller håller på med ÄD

Hej!

Jag måste nu fundera på hur jag ska gå vidare när det gäller att försöka bli med barn. Funderar nu på ÄD men känner mig osäker.
    Har gjort 3 ivf + 1 FET ska göra mitt andra FET nu om 2 veckor men känner att jag måste börja planera för nästa steg om det inte går vägen den här gången heller.

Är ÄD för mig? hur bestämnde ni att ÄD var för er? JAg vet ju inte vad det är för fel på mig så jag vet inte om det är äggen eller min kropp så jag känner att det är svårt med detta beslut, jag har tom. funderat på surrogat med mina ägg fast samma sak där, om det är fel på mina ägg så funkar det ju inte i alla fall,

Skriv gärna hur ni tänkte när ni tog erat beslut, jag skulle verkligen uppskatta det, jag är så nere och vet varken ut eller in. Det känna tungt just nu.
    kram på er och tack på förhand
    Anna

• Svar på tråden HJÄLP! Frågor till Oförklarig barnlösa som har eller håller på med ÄD
  • never

Hej på er!

Tack för att skriver

Myzz81 tack för det, jag har varit i kontakt med Dr Olga, jag kände när hon svarade att det kändes bra, många kliniker svarar men svarar inte frågan eller bara vill typ sälja sif kom hit så fixar det sig, inte alls personliga. Men Dr Olga hon svarade verkligen på frågorna. FAst vad jag förstår så måste man ha visa när man åker, så det känns lite krångligt.

hymafr jag tycker alla ivf kliniker borde göra den testet, fast jag tror att det är förbjudet i Sverige. Men tänk om du inte hade gjort och hade bara gjort Ivf på ivf. Jag funderar ju på om det kan vara nåt fel på mina ägg också för det blir aldrig nåt och jag får färre ägg fast jag blir ÖS varje gång. Sist fick jag inga till frysen tex så mina ägg är ju inte så bra längre.

Nioli jag är också 40+, hade inte trott att man skulle behöva hålla på så här länge, min mamma födde min syrra när hon var 42 hon hade inga problem att bli med barn. Hela min familj är superfertila utan mig. men tänker på mormor som jag är lik i kroppen hon fick ju bara ett barn min mamma så det kanske är någon gen. HAr du fuderat på var, ÄD i sverige eller utomlands?

Cicco, jag känner samma sak en alternativplan behövs, eftersom det är en väldigt liten chans att jag kommer att bli gravid med mina egna ägg.

JAg skriver mer snart måste fixa maten nu

• never

Bette, jag vill egentligen prova PGD fast det kostar lika mycket som ett ivf så man måste betala för IVF + PGD, så om det visar sig att det är fel på äggen då måste vi i alla fall försöka med ÄD. Vi har inte så mycket pengar längre efter alla ivf, om vi hade mer pengar så skulle vi göra det men nu har jag en känsla att vi går direkt på ÄD kanske en IVF till vi får se. Men jag förstår din tanke, tack

• never

Irma1, tack för infot om du kommer tillbaka hit, då är det ju dubbel så stor chans tack

• ninnie65

Anna66: Vi var i Riga på AVA där. Mycket smidigt och allt fungerade bra. Behövs ju inget visum. Och vi är ett par stycken som lyckats där nu. Kom över till vår andra tråd om du vill "Vi som gör ÄD i Europa del 3".

• Irma1

Anna 66: Det va så lite så. jag berätta bara vad läkaren sa till mig. men jag ringde till SU idag o fick reda på min köplats o det va minst ett år kvar.. Känns tungt när man redan har väntat ett år.. Tung dag idag

• never
    Svar på #15
    Irma1 skrev 2008-10-07 22:30:08 följande:
    Anna 66: Det va så lite så. jag berätta bara vad läkaren sa till mig. men jag ringde till SU idag o fick reda på min köplats o det va minst ett år kvar.. Känns tungt när man redan har väntat ett år.. Tung dag idag
    Tänker på dig vänta är sååå jobbigt för oss jag hoppas du står ut
  • Bette

Myzz81: Vad är det för tester du behöver ta innan ÄD? Till mig har de inte sagt att jag måste ta några blodprover eller så. Varför jag frågar är för att jag är i din ålder och jag och min man skall genomföra vårt första ÄD den 28 november. Vi blir ju parhästar då kan man säga, vi kommer att ha testdag ungefär samtidigt. Jag hoppas på riktiga guldägg från donatorn.

Hälsn

Bette

• AnnaHaglund

Har läst era inlägg och vill berätta om att jag blev gravid genom embryodonation (donerade ägg och sperma) i St Petersburg på AVA-kliniken. Väntar nu tvillingar. Jag och min sambo var så kallat oförklarligt barnlösa. Vi har gjort 5 ivf med oftast bra kvalite på embryona, men jag blev inte gravid. Svårt att veta vem felet låg hos, så trots att vår klinik i Sverige tyckte vi skulle prova med våra frysta kändes det hopplöst.
    Det klart att man vill ha sina "egna" genetiska barn, men nu när jag är gravid känns det verkligen som det inte spelar någon roll. Det känns som livet har gått från nattsvart till ett lyckorus!!!
    Jag är så tacksam att vi åkte till St Petersburg och gjorde detta.
    Jag tror säkert vi kommer att försöka med våra "egna" embryon igen, men om man har barn så känns det inte som allt står och hänger på att lyckas.
    Vill med detta bara förmedla att trots inget konstaterat fel på ägg och spermier så kan det finnas något och donation är en fantastisk möjlighet att få bära sitt barn och få familj på.

• Bette

Myzz81: När börjar ni med nedreglering osv? Jag börjar nästa vecka på fredag den 24, det här ska bli spännande, jag längtar jättemycket.

• Tintin M
    Svar på #18
    Hej! Får man hoppa in i er tråd..?

AnnaHaglund! Grattis till tvillingarna! Det är underbart att höra solskenshistorier när vägen till barn känns hopplös.

Jag är mkt tacksam om du kan svara på ett par frågor:

1) Hur mycket fick ni fick veta om donatorerna?
    Vid ÄD och spermadonation gör de ingående undersökningar av donatorerna, sjukdomar, psykologsamtal etcetera. Och de försöker hitta donatorer som liknar mottagarna. Men hur funkar det när man får ett komplett embryo??? Får man inte veta någonting?

2) jag har genomgått två ivf och undrar hur stor skillnaden är vid embryodonation: tar man "bara" hormoner för att att slemhinnan ska bli tjock? Man nedregleras väl inte som vid ivf?
  • hymafr

Tintin M: Tänkte att jag kan svara på det som jag vet.

Jag har gjort två ÄD (som tyvärr misslyckats) och jag har fått ta nedregleringsspruta båda gångerna.

När det gäller donatorerna så matchar kliniken beroende på vilka krav man har. Jag har bara "skandinaviskt utseende", samt vissa längdkrav.
    Har man fler krav kanske det tar längre tid att få tag på donatorer.

Det jag fått veta om donatorerna är längd, vikt, ålder, blodgrupp, viss utbildning, ev barn sen tidigare.

Skulle inte tro annat än att donatorerna iaf är medicinskt testade. Det har jag iaf tagit för givet. Kommer dock inte ihåg om jag fått information om detta.

• Tintin M
    Svar på #21
    Tack hymafr!
    Men du gjorde alltså ÄD, inte embryodonation?
  • hymafr

Nej, jag gjorde embryoadoption - men med färska ägg, så man kan välja vilken spermadonator man vill (eller som kliniken föreslår, förstås).
    Jag delade alltså äggdonator med en eller flera andra kvinnor, men sperman kom från olika män.

• Kwela

Hej!

Kommer in och läser lite. Har liknade tankar som TS, vill planera lite för framtiden. Är oförklarligt barnlös och har varit det snart i 4 år. Är 31 år nu och har gjort 5 ivf och 3 FET (ruvar just nu). Min läkare sa att det kanske inte ens är aktuellt med ÄD eftersom att dom just inte vet vart felet är. Tungt!

Jag funderar dock på hur det skulle vara att använda sig av ÄD och behöver höra hur andra funderar kring det. Berättar man för människor runt omkring sig eller inte. För mig skulle det kännas jobbigt om ngn sa "vad lik h*n är dig". Vad säger man då? Hur tänker ni kring ÄD? Berätta gärna!

• Lilly74

Hej!
    Jag har precis kommit hem från ett besök på AVA-kliniken i Åbo. Har efter ett sent MA 2004 och 5 IVF:er (ett avbrutet) bestämt oss för att prova ÄD. Maken har ett lågt antal spermier och mina ägg har varit fragmenterade vid alla IVF:er, så nu har vi bestämt oss för ÄD. För oss spelar genetiken ingen roll huvudsaken är att vi snart får ett litet gryn. Har bara gott att säga om AVA i Åbo, det var smidigt att ta sig dit och ett otroligt professionellt bemötande.

Vi skickade in vår ansökningsblankett i slutet av juli, fick tid nu i oktober och får förhoppningsvis påbörja behandlingen i januari 2009.

Tintin M- Det vi kommer att få veta innan vi godkänner donatorn är hårfärg, ögonfärg, längd, vikt och donatorns sjukdomshistoria (även syskons, föräldrars och mor- och farförldrars).

Jag kommer att få en nedregleringsspruta, och sedan progynontabletter ca 12 dagar innan insättningen och därefter vagitorier. I det fall man blir gravid ska vaggisarna tas t.o.m. graviditetsvecka 10. Det bästa av allt är att man slipper sprayen och hormonsprutorna, det blir donatorns jobb!

• Tintin M
    Svar på #25
    Hej Lilly!
    Vad underbart att slippa spray o sprutor! När ska du ta nedregleringssprutan, tas den också 12 dgr före insättningen?

Jag har varit på ett första möte i Riga, AVA-kliniken och fick ett gott intryck. Nu har jag mailat Elite i Tallinn och fått iformation om priser och en lista över donatorer. De är betydligt billigare än AVA, om jag förstått rätt så kostar det drygt 4000 Euro där. Och runt 7000 på AVA.
    Finns det ngn som har varit på Elite?

/Tintin
  • Lilly74

Tintin M- nedregleringssprutan skall tas på mensdag 21 (lite beroende på ens egna menscykel om jag har fattat rätt), i den menstruation då donatorn börjat sin behandling. Sedan skall man börja med progynontabletterna ca 12 dagar innan beräknat ÄP (donatorns) och ET. Efter ET börjar man med vaggisarna.
    Det kan säkert se olika ut, men denna ordination har jag fått.

AVA- kanske är lite dyrare. För oss kommer det att kosta 7400 Euro.

Har alla Ni här inne redan ordnat med en gynekolog här i Sverige som kan hjälpa till med ultraljud och recept? Är det någon som har ett tips på gynekologer (typ Västmanland, Sörmland, Närke eller Sthlm) som är välvilligt inställda till ÄD utomlands?

Svar på tråden HJÄLP! Frågor till Oförklarig barnlösa som har eller håller på med ÄD