• Maijlo

    Vad anser du som förälder att skolan ska göra mot mobbning? LÄS TS!

    Om skolan har följt sin antimobbningsplan och gjort följande insatser:
    * Upprättat åtgärdsprogram med eleverna i fråga för att stoppa mobbningen.
    * Kontaktat föräldrarna till både den som är utsatt och de som mobbar och informerat dem muntligt och skriftligt.
    * Följt upp åtgärderna och upptäckt att det inte har upphört.
    * Haft ytterligare möten och gjort nya åtgärder, den här gången tillsammans med målsmän.
    * Vid uppföljning konstaterat att mobbningen fortskrider.

    Hur skulle ni i såna fall vilja att skolan skulle agera? Det vore mycket intressant att höra era åsikter eftersom vi håller på att revidera vårt arbetssätt kring mobbning just nu.

  • Svar på tråden Vad anser du som förälder att skolan ska göra mot mobbning? LÄS TS!
  • Jesslan

    jag skulle vilja att fröknarna redan i förskolan lär barnen det här med empati och förståelse och ur man är som kompis, att alla är olika men lika mycket värda.
    På vårat dagis läggs massor av tid på det men jag vet oxå att det inte är så vanligt på kommunala dagis, det beror säkert till stor del på att dagis oftast får lida för alla nerdragningar på personal men det är av största vikt.

    Sen måste lärarna engagera sig oxå och ta det på allvar om ett barn berättar att någon retas  och mobbas. Lärare idag är för slappa och jag tror till och med rädda för att säga ifrån.Och med tanke på hur dagens barn och ungdommar beteer sig är det kanske inte så konstigt.


    detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
  • Maijlo

    Jag tycker också att det är otroligt viktigt med förebyggande arbete. Det har vi på vår skola. Vi har mycket engagerad personal som direkt tar tag i konflikter. Tyvärr hjälper det inte alltid ändå.

    Det jag undrar är hur man ska göra när mobbningen fortskridit fast man gjort enligt min ts.

  • Majsan70

    Här blir elever som inte föjer uppstadgade regler, relegerade/ avstängda från skolan.

    Alla elever och deras föräldrar skriver under ett avtal när de börjar i skolorna i vår stadsdel och åtföljs inte dessa så träder viss åtgärder in och slutet är då avstängning och förflyttning.

  • Maijlo

    Hej! Vad kul att du svarar! Den lösning som du skriver om med avstängning har jag också tänkt på. Vilken ålder är det på eleverna som kan bli avstängda?

  • Bonanza

    Det handlar ju om resurser. Tyvärr finns det inte alltid tid/möjlighet/pengar till det som behövs.

    Men fortsätter mobbningen är det ju uppenbart att mobbaren/mobbarna dels inte har lärt sig empati och hur man uppför sig, och dels att de inte kan lämnas ensamma.

    Därför borde de punktmarkeras med en extra resurs på varje rast etc, samt gå en kurs tillsammans med sina föräldrar som också får ta sitt ansvar att lära sina barn empati. Något de tydligen misslyckats med tidigare.

    Så länge de fortsätter mobbas bör de inte lämnas ensamma, helt enkelt.

  • Majsan70
    Maijlo skrev 2008-10-05 13:05:24 följande:
    Hej! Vad kul att du svarar! Den lösning som du skriver om med avstängning har jag också tänkt på. Vilken ålder är det på eleverna som kan bli avstängda?
    Regeln gäller ALLA elever i skolorna i vår stadsdel. Alltså ALLA åldrar. Jag vet inte om det gäller hela stan, men när sonen gick upp till gymnasiet nu skrev han under ett liknande avtal och den skolan ligger på andra sidan stan nästan.

    Inte ens minsta sak är accepterat och de tar upp allt direkt enligt ett visst schema eller hur man skall säga.
  • Maijlo

    Tack för era svar!

    Visst vore det väldigt bra ifall eleverna kunde punktmarkeras av en vuxen alltid, men om det är flera mobbare så finns ju inte de resurserna att tillgå. Vi har haft all personal ute på alla raster när det har varit mobbningsutredningar, men ibland har inte ens det varit tillräckligt.

    Vad händer efter en avstängning?

  • Majsan70
    Maijlo skrev 2008-10-05 14:23:47 följande:
    Tack för era svar!Visst vore det väldigt bra ifall eleverna kunde punktmarkeras av en vuxen alltid, men om det är flera mobbare så finns ju inte de resurserna att tillgå. Vi har haft all personal ute på alla raster när det har varit mobbningsutredningar, men ibland har inte ens det varit tillräckligt.Vad händer efter en avstängning?
    Jag skulle väl tro att det blir en annan skola efter avstängningen från ordinarie skola. De har inte så stora problem så jag tror det är ganska ovanligt. Personaltätheten är ganska hög upplever jag det som och det finns ganska mycket personal som ser en hel del har jag fått erfara. Tror systemet funkar mycket bra och de har haft det länge.
  • Maijlo

    Jag gissar att de tillämpar regeln så att de ger eleven hemundervisning med andra ord. Dessutom var det ju helt i sin ordning att låta en elev som kränker en annan att byta skola. Det var ungefär det jag utgick från när jag läste om avstängningsregeln här ovan.

  • Meli

    Oftast verkar mobbarna i gäng, så jag anser att det bästa är att skicka dem till olika skolor, och inte låta dem vara kvar på skolan där de mobbat, utan spridas i andra skolor. Relegering med omedelbar verkan.

    Jag tycker det är så fruktansvärt att den som är MOBBAD får flytta på sig.


  • Liveit1971

    För att svara på TS så skulle jag nog titta närmare på vad kommunens familjeenhet kan göra. Om inte föräldrarna kan få sina barn att sluta mobba så kanske kommunen kan hjälpa dem i sin föräldraroll? Sen så är det ju så, apropå vem som ska få byta skola, att för en del som blivit mobbade är det omöjligt att bli hel igen och gå kvar på samma skola. Om man gått i en klass och blivit mobbad (misshandlad) av fyra mobbare och dessa får byta skola, så går alla de som skrattade med när mobbarna mobbade kvar i klassen.

    Ur rättvisesynpunkt kan man tycka att den som gjort fel ska flytta på sig, men ibland kan det vara bra om även offret får läka i en annan miljö.

  • Meli
    Liveit1971

    Det är klart så som du skriver. Men det ska inte vara självklart men mobbarna ska flyttas och splittras.

    Sen om även offret vill välja att byta skola, så ska det så klart inte finnas några hinder i vägen för det. Men mobbarna ska inte ha något val tycker jag. Det måste finnas straff och konsekvenser. Om det saknas lär de sig ju inget.
Svar på tråden Vad anser du som förälder att skolan ska göra mot mobbning? LÄS TS!