Mamma?
Igår när jag följde min 5-åriga bonus till förskolan, sa jag "hej då gumman" som vanligt, och då svarade hon med att skrika över halva skolgården "hej då mamma!"
Blev inte så chockad då hon har kallat mig mamma vid några tidigare tillfällen, t.ex på badhuset och på lekplatsen. Varje gång har jag sagt till henne att jag faktiskt inte är hennes riktiga mamma, att hon redan har en jättebra riktigt mamma, men att jag gärna är hennes låtsasmamma om hon vill det och att jag älskar henne. Det vet jag att hon förstår också, att hennes mamma är hennes riktiga mamma.
Nu är det så att hon ibland fortsätter kalla mig mamma, och jag vet inte riktigt hur jag ska möta detta. Ska jag fortsätta tillrättavisa henne och förklara eller ska jag låta henne kalla mig vad hon vill?
Jag och bonusen har en väldigt bra relation till varandra och umgås såklart mycket tillsammans eftersom hon bor hos mig och sin pappa varannan vecka. Jag väntar barn i 5:e månaden och det har blivit mycket prat om hennes lillasyster/bror som ligger i min mage. Hon har sett ultraljudsbilden och tittat på bilder i mina bebis-böcker så hon vet att jag ska föda hennes syster/bror och att jag kommer bli bebisens mamma. Jag tror att det hela handlar om att hon är lite svartsjuk på att hennes blivande bror/syster kommer vara mitt "riktiga barn" och inte hon. Tror inte det alls handlar om att jag skulle ersätta hennes mamma på något sätt för hon vet att hon har en bra biomamma som älskar henne.
Så, hur ska jag göra?