• Plärtan

Mamma?

Igår när jag följde min 5-åriga bonus till förskolan, sa jag "hej då gumman" som vanligt, och då svarade hon med att skrika över halva skolgården "hej då mamma!"

Blev inte så chockad då hon har kallat mig mamma vid några tidigare tillfällen, t.ex på badhuset och på lekplatsen. Varje gång har jag sagt till henne att jag faktiskt inte är hennes riktiga mamma, att hon redan har en jättebra riktigt mamma, men att jag gärna är hennes låtsasmamma om hon vill det och att jag älskar henne. Det vet jag att hon förstår också, att hennes mamma är hennes riktiga mamma.

Nu är det så att hon ibland fortsätter kalla mig mamma, och jag vet inte riktigt hur jag ska möta detta. Ska jag fortsätta tillrättavisa henne och förklara eller ska jag låta henne kalla mig vad hon vill?

Jag och bonusen har en väldigt bra relation till varandra och umgås såklart mycket tillsammans eftersom hon bor hos mig och sin pappa varannan vecka. Jag väntar barn i 5:e månaden och det har blivit mycket prat om hennes lillasyster/bror som ligger i min mage. Hon har sett ultraljudsbilden och tittat på bilder i mina bebis-böcker så hon vet att jag ska föda hennes syster/bror och att jag kommer bli bebisens mamma. Jag tror att det hela handlar om att hon är lite svartsjuk på att hennes blivande bror/syster kommer vara mitt "riktiga barn" och inte hon. Tror inte det alls handlar om att jag skulle ersätta hennes mamma på något sätt för hon vet att hon har en bra biomamma som älskar henne.

Så, hur ska jag göra?

• Svar på tråden Mamma?
  • Pysen

Är det ett problem med att hon kallar dig mamma?

• Plärtan
    Svar på #2
    Nej, inte för min del egentligen.
    Är mest orolig att mamman ska ta detta på fel sätt och tro att jag uppmuntrar henne att kalla mig mamma.

Hennes mamma har inte precis varit positiv till att jag kommit in i hennes dotters liv.
  • AmZz

Låt henne säga mamma. Innerst inne vet hon att hon har "två" mammor. :) Om det är okei med hennes biologiska mamma förstås! :)

• 2oo8o7o8

Det är en svår fråga.. Min kompis började kalla sin låtsas pappa , pappa när hennes mamma väntade barn tillsamman. dock har jag en lååtsas pappa men han säjer jag bara hans namn till.. e lite annurlunda jag var 11 år när dom träffades.. men vet många som säjer mamma eller pappa till deras bonus föräldrar.

Jag skulle låta de vara hon skulle få kalla mej vad hon vill. Hon verkar vara medveten om att hennes riktiga mamma är den bioloigiska..  :)

Om inte du känner dej obekväm med att hon kallar dej de förståss

• Joje

Ja du... jag har ju inga bonusbarn, men kanske kan komma med ett tips ändå

Jag tycker att hon ska kunna kalla dig mamma om hon vill och att du känner att det är OK! MEN jag tycker också att ni ska ta upp det med den biologiska mamman. Om hon tycker att det är OK att hon kallar dig mamma också så är det väl inga problem... om inte så måste ni prata igenom det med dottern och förklara så att hon förstår.

Grattis till bebisen förresten

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • Plärtan
    Svar på #1
    trollmammsis skrev 2008-10-02 09:26:49 följande:
    kan du prata om det med den "riktiga" mamman ??  så dår du veta vad hon tycker så kanske ni tillsammans kan prata med henne??
    Jag och hennes biomamma har ingen kontakt med varandra. Hon har inte varit glad över att jag kommit in i hennes dotters liv.

Min sambo och hon har flera gånger bråkat om att jag minsann inte ska ta hand om hennes dotter, inte bo där o.s.v. Tror att detta bara skulle ge upphov till mer tjafs och konflikter.

Annars hade det varit det bästa att göra.
  • NiXxI

Det där är ett så tufft område.

Men, när jag var liten så kallade jag min mamma för mamma och min bonusmamma för mamma...och när jag sen pratade med t.ex min mamma att jag skulle till bonus så sa jag mamma xxx (hennes namn) och vice verca när jag var hos bonusen, då kallade jag min riktiga mamma för mamma xxx (hennes namn).
    Däremot så blev jag hjärtkrossad när min bonusmamma sa att jag inte fick kalla henne för mamma efter 8 år (hon och min pappa skiljdes).

Mammorna i fråga skulle ha brytt sig mindre om sina egon och tänkt mer på våra känslor som barn. För trots allt så visste jag vem som var vem, men båda var mina mammor på olika sätt. Det blir så knas när man som vuxen ska sätta dessa gränser för barnen, samtidigt som man förstår de vuxnas tänkande. Men barnen har ingen illvilja i att kalla sin bous för mamma eller pappa, de vet dessutom om vem som är vem...det är vi vuxna som strular till det.

Min dotter kallar min man för hans namn och jag har alltid kallat min mammas man för hans namn, det har väl lite med relationerna att göra. Jag har aldrig sett mammas man som min pappa trots att han funnits där sedan jag var 2 år.
    Jag växte upp hos min pappa.

Jag tycker du ska prata med bonusen om just dina tankar kring detta och även hennes pappa, sen så låt henne själv avgöra vad hon vill kalla dig.

2008 ska blända skiten ur mig
  • Calles matte

Tror inte alls att du skall blanda in biomamman i detta utan snarare låta din bonusdotter experimentera på egen hand vad hon känner sig bekväm med att kalla dig. Så länge du inte tar illa upp om hon kallar dig för mamma så låt henne göra det.

Det är säkert så att det faktum att din bonusdotter nu skall bli storasyster påverkar henne en hel del och hon känner därför efter vilken roll hon har i familjen. Jag tror att i det här läget så kan det vara en trygghet för tjejen att få kalla dig för mamma. På så sätt känner hon kanske att hon likställs med det gemensamma barn som du och hennes pappa väntar, hon riskerar inte att inte få "räknas med" i den nya familjekonstellation som kommer att bildas när bebisen kommer.

Det är mycket möjligt att hon kommer att sluta kalla dig mamma av eget val så småning om då den nya familjen stabiliserat sig lite och hon har funnit sin roll. Oavsett vilket, så länge du inte känner dig obekväm med det så låt din bonusdotter själv välja vad hon skall kalla dig. Hon vet ändå att du inte är hennes riktiga mamma så att tjata om det blir bara som en markering att du vill hålla henne på avstånd. Om biomamman har problem med sin dotters val av tilltal gällande dig så är det enbart på grund av hennes eget ego. Det är ingenting du behöver bry dig om eftersom det inte är du som varken tvingat eller uppmuntrat dottern att kalla dig mamma.

• Viking och Loke

min fyaraåriga son säger har just kommit på att han har en låsas pappa vi har "bara" varit ihop i tre månader...

han själv som fråga

-Visst är du min låsas pappa ?
    ja jag är din extra pappa svara S då...

så nu säger han riktiga pappa och låsas pappa när han pratar om dom

så tillrättavisar inte honom om han säger pappa till S
    han vet attthan har en riktig och en bonus...

• kavvan

Calles matte skrev 2008-10-02 11:30:02 följande:

Tror inte alls att du skall blanda in biomamman i detta utan snarare låta din bonusdotter experimentera på egen hand vad hon känner sig bekväm med att kalla dig. Så länge du inte tar illa upp om hon kallar dig för mamma så låt henne göra det.Det är säkert så att det faktum att din bonusdotter nu skall bli storasyster påverkar henne en hel del och hon känner därför efter vilken roll hon har i familjen. Jag tror att i det här läget så kan det vara en trygghet för tjejen att få kalla dig för mamma. På så sätt känner hon kanske att hon likställs med det gemensamma barn som du och hennes pappa väntar, hon riskerar inte att inte få "räknas med" i den nya familjekonstellation som kommer att bildas när bebisen kommer.Det är mycket möjligt att hon kommer att sluta kalla dig mamma av eget val så småning om då den nya familjen stabiliserat sig lite och hon har funnit sin roll. Oavsett vilket, så länge du inte känner dig obekväm med det så låt din bonusdotter själv välja vad hon skall kalla dig. Hon vet ändå att du inte är hennes riktiga mamma så att tjata om det blir bara som en markering att du vill hålla henne på avstånd. Om biomamman har problem med sin dotters val av tilltal gällande dig så är det enbart på grund av hennes eget ego. Det är ingenting du behöver bry dig om eftersom det inte är du som varken tvingat eller uppmuntrat dottern att kalla dig mamma.
    Jag instämmer i varje ord!
  • Fiia85
    Svar på #9
    Calles matte skrev 2008-10-02 11:30:02 följande:
    Tror inte alls att du skall blanda in biomamman i detta utan snarare låta din bonusdotter experimentera på egen hand vad hon känner sig bekväm med att kalla dig. Så länge du inte tar illa upp om hon kallar dig för mamma så låt henne göra det.Det är säkert så att det faktum att din bonusdotter nu skall bli storasyster påverkar henne en hel del och hon känner därför efter vilken roll hon har i familjen. Jag tror att i det här läget så kan det vara en trygghet för tjejen att få kalla dig för mamma. På så sätt känner hon kanske att hon likställs med det gemensamma barn som du och hennes pappa väntar, hon riskerar inte att inte få "räknas med" i den nya familjekonstellation som kommer att bildas när bebisen kommer.Det är mycket möjligt att hon kommer att sluta kalla dig mamma av eget val så småning om då den nya familjen stabiliserat sig lite och hon har funnit sin roll. Oavsett vilket, så länge du inte känner dig obekväm med det så låt din bonusdotter själv välja vad hon skall kalla dig. Hon vet ändå att du inte är hennes riktiga mamma så att tjata om det blir bara som en markering att du vill hålla henne på avstånd. Om biomamman har problem med sin dotters val av tilltal gällande dig så är det enbart på grund av hennes eget ego. Det är ingenting du behöver bry dig om eftersom det inte är du som varken tvingat eller uppmuntrat dottern att kalla dig mamma.
    Håller helt och hållet med.....
    Är i samma sits fast utan att vara gravid..
    Mitt bonus kallar mig oxå mamma men låter henne göra de om hon vill det..
Svar på tråden Mamma?