• isee

    Vätska i buken & gravid.

    Var på VUL i förrgår. Läkaren såg vätska i buken men inget foster. Blodproverna visade mycket lågt hormon"värde" vilket barnmorskan trodde berodde på att det var väldigt tidigt i graviditeten (v. 4-5). Så nu sitter man här som ett frågetecken med en läkare som knappt sa ett ord. Är det utomkvedshavandeskap? Eller bara för tidigt för att se ett foster? Varför vätska och vad beror den på? Någon som vart med om liknande?

  • Svar på tråden Vätska i buken & gravid.
  • isee

    Jaså? Men det var ingen fara för dig då? Skönt att höra! Kan man lugna sig lite inför torsdagens VUL igen då...

  • Pildi

    Under en gyn.undersökning ,sa läkaren till mig att jag hade vätska i livmoder som jag måste blöda ut.... "Vätskan" visade sig vara en bebis som är 34 veckor gammal nu och sparkar livligt i magen..

  • isee

    Okej ja. Det blir nog utomkveds här iaf. Trots att hormonerna hade stigit från 108 till 312 på 2 dygn så var det tydligen "för lågt" för att vara en "normal" graviditet. Det skulle tydligen upp i tusental. Så... Känns ju inte så roligt men, vad gör man... Tack för alla svar iaf.. Ni är goa!

  • isee

    Fan alltså nu börjar jag nästan lipa. Läste på någon sida på internet nyss med exempel på hormonstegringen efter ett visst antal dagar efter äl. Efter 19 dagar så stod det 303. Det borde vara ca 19 dagar sen jag hade äl. Och mitt ligger på 312. Jag blir galen. Det låter ju helt normalt! Men kärringen på gyn sa att det var helt onormalt och ska ligga över 1000... Man blir gaaalen av denna ovisshet. Ingen vet något om någonting. Blä. Förlåt för att jag klagar men, känner mig så otroligt frustrerad när man inte vet vad som händer i kroppen.

  • vil70

    Men om man är osäker på gravlängden så säger väl inte hormonhalten något?
    Det finns ju låghormonare, vad okunniga dom är.
    Jag hade HCG halt på 1000 något i vecka 6, men man såg ingen bebis ännu, men i vecka 7 så fanns något där,
    Huvudsaken är att halten fördubblas, det är ju tidigt vad jag förstått.
    Varför skräms dom så??
    Kram

  • vil70

    Tillägg detta var inte i min senaste graviditet, då fanns bebis där med tickande hjärta v6+o.
    HCG halt mättes aldrig den gången.
    Men om du är i vecka 4-5 så verkar det väl normalt att inte se embryo ännu.

  • Mizz Turko

    Graviditetsvecka:
    5: 100 - 5 000
    6: 1 500 - 53 000
    7: 24 000 - 120 000
    8: 36 000 - 170 000
    9: 41 000 - 200 000
    10: 41 000 - 210 000
    11: 38 500 - 200 000
    12: 34 500 - 180 000
    13: 29 500 - 157 000
    14: 24 500 - 131 000
    15: 19 200 - 106 000
    16: 14 300 - 81 000
    17: 12 000 - 59 000
    18: 6 900 - 41 500

    TS du ligger ju  ändå i refernsintervallet, bara åt det lägre hållet. Du är ju fortfarande tidig ute.

    Jag har också vätska i buken, bakom äggstockarna. Och detta får jag varje gång jag blir gravid, för min kropp blir överstimulerad av alla hormoner. Detta är ofarligt så länge du inte har massvisa mängder.

    Förra grav fick jag läggas in och tappas på vätska cirka 1 l och det slutade senare i MA, för det var som i ditt fall. Den växte inte som den skulle och mitt hcg låg alldeles för lågt hela tiden.

    Jag hoppas att det löser sig för dig i alla fall. Lycka till.


    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • isee

    Ja jag vet inte vad jag ska tro, man blir så förvirrad. Alla verkar säga olika. Man vet inte vem man ska lyssna på. Men dom borde ju kunna sin sak... skulle man tycka. Fick dom att ta ännu mera prover på mig imorgon för att se om det skulle stiga mera. Var ju på 312 i lördags.. så med mina uträkningar (om det ska vara "normalt") så ska det imorgon ligga på mellan 1000-1200 ungefär. Sen nytt VUL på torsdag. Det värsta är att jag har en värdelös läkare som inte säger ett ord och frågar man något så dum-förklarar han en. Ja det är inte lätt.

  • Mizz Turko
    isee skrev 2008-10-06 15:31:39 följande:
    Ja jag vet inte vad jag ska tro, man blir så förvirrad. Alla verkar säga olika. Man vet inte vem man ska lyssna på. Men dom borde ju kunna sin sak... skulle man tycka. Fick dom att ta ännu mera prover på mig imorgon för att se om det skulle stiga mera. Var ju på 312 i lördags.. så med mina uträkningar (om det ska vara "normalt") så ska det imorgon ligga på mellan 1000-1200 ungefär. Sen nytt VUL på torsdag. Det värsta är att jag har en värdelös läkare som inte säger ett ord och frågar man något så dum-förklarar han en. Ja det är inte lätt.
    Kan du inte byta läkare, begär att få träffa någon annan s k second opinion.
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • isee

    Finns bara han när jag har passligt att gå. Och dom tycker att det är viktigt att det är samma eftersom han såg allt sist... Jag blir så trött. Nåja. Någon av sköterskorna brukar "översätta" när han dikterat allt. Hade han även när jag väntade min dotter så man vet ju hur han funkar. Men det är lite jobbigare när det är något som är fel.

  • Mizz Turko
    isee skrev 2008-10-06 15:44:53 följande:
    Finns bara han när jag har passligt att gå. Och dom tycker att det är viktigt att det är samma eftersom han såg allt sist... Jag blir så trött. Nåja. Någon av sköterskorna brukar "översätta" när han dikterat allt. Hade han även när jag väntade min dotter så man vet ju hur han funkar. Men det är lite jobbigare när det är något som är fel.
    får man fråga vart du bor? vilken klinik går du på?
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • totten86

    har man utomkvedes så känns de tro mig.
    du kan andas ut om du kan vänta lite se vad dom säger.

  • JessicaPersika01

    Vet att detta är en gammal tråd, men är i exakt samma sits som du. Var på vul 5+2 pga blödningar och han hittade inga tecken på graviditet i livmodern. Bara en slemhinna och vätska i buken. Har inte ont eller så och har idag slutat blöda (blödde i 4 dagar).

    Dom tog blodprov på mig igår och ska dit Imorgon för mer blodprov och sedan ett vul på tisdag.

    Hur gick det för dig?

    Går runt i en dimma här hemma och är helt förstört... Har 2 mf i bagaget och 1 års försök innan sonen äntligen blev till och nu detta..

Svar på tråden Vätska i buken & gravid.