• pp08

Varför illamående vid graviditet

Har läst det någonstans men har glömt bort det.
    Varför mår man illa under graviditeten (är det pga förhöjd hormonaktivitet, tryck på magen....). Någon som vet eller kan lägga in en bra länk?

De flesta mår illa fram till v.12; vissa mår inte illa alls.

• Svar på tråden Varför illamående vid graviditet
  • Vickan I

Varför mår man illa?
    Man vet inte exakt.
    Illamåendet tros bero på höga halter av hormoner som bildas under graviditeten och som ökar belastningen på levern där hormonerna bryts ner. Man ser därför också ofta att tillstånd under graviditet som ger extra höga hormonhalter, till exempel tvillinggraviditet, också ger en tendens till starkare illamående. Graviditet med leverkomplikation ger ofta också illamående senare under graviditeten.
    Man tror då att de kvinnor som inte mår illa inte påverkas lika lätt av alla hormoner. Högre hormontolerans alltså.
    Men fortfarande är det ingen som vet säkert.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=27

Själv har jag sluppit illamående och allt . Kan själv tro på teorin om att de som inte mår illa inte påverkas lika lätt av hormoner, för jag har genomgått IVF med en massa hormonbehandlingar och mådde inte dåligt då heller, som många andra gör! Inte förr när jag åt p-piller heller....

google it goddammit!!!!
  • Arien

Vickan I skrev 2008-10-04 12:25:00 följande:

Kan själv tro på teorin om att de som inte mår illa inte påverkas lika lätt av hormoner, för jag har genomgått IVF med en massa hormonbehandlingar och mådde inte dåligt då heller, som många andra gör! Inte förr när jag åt p-piller heller....
    Så trodde jag med. Jag har aldrig reagerat det minsta på någon av alla hormonbehandlingar jag har gjort men när jag blev gravid mådde jag illa dygnet runt med undantag av två timmar på morgonen och det ända fram till v. 19.
  • pp08

Tack för era svar!

Jag har haft ganska lindriga biverkningar under min hormonbehandling (IVF), men är ganska känslig under mensperioden (finnar, mycket ont). Trodde just därför att jag skulle märka mycket mer under spruttiden. Nu mår jag inte så illa än, mer en konstant lätt må illa/hunger känsla, oavsett om jag precis har ätit eller inte.

• Emmylou

Hej!

& om man äter så ökar blodgenomströmningen i levern, gravhormonerna elimineras i stället för att ansamlas. Då kan illamåendet minskas. Så är det för mig. Ett Wasa Frukost-knäcke eller ett salt kex brukar göra susen. Småäta, helt enkelt

• LillaFrun

Jag fick rådet att i god tid börja äta vitaminer, enligt vederbörande blir man extra illamående av att man får ett underskott av em massa ämnen i kroppen.
    Hade funkat kanon för henne, för egen del vet jag inte eftersom jag inte blivit gravid än...

Svar på tråden Varför illamående vid graviditet