Vår dotter föddes i v25+5, hon låg totalt 1vecka i resp (kopplade bort den vid 2dagarsålder, men klarade sig bara några timmar utan den), hon hade hål i hjärtat som hon fick medicin för så det växte igen av sig själv, han hade också en infektion som de fick bukt på och hon drabbades av hjärnblödning grad 2på vänster sida och grad 4på höger sida. Blodtranfusioner fick hon flera gånger och de fick också tappa henne på ryggmärgsvätska genom fontanellen 1gång(2dl!). De hade planer på att sätta in schunt på henne med,men pga hennes låga kroppsvikt så väntade dom. Och med tiden som gick så började hennes blödning luckra upp sig så ryggmärgsvätskan tog sig vidare och inte samlades i huvudet.Någon schunt blev de alltså inte:)
Hon fick ligga på sjukhus totalt 3månader och det var en otroligt jobbig tid, men många "bakslag" där hon fick kopplas till c-papen igen efter att ha klarat sig utan ngn vecka, det var många ögonundersökningar och hjärnundersökningar. Pumpade bröstmjölk nästan 3hela månader som hon fick via sond. När hon skulle lära sig äta själv så tog min mjölk slut, så det blev flaska.
Nu är gumman snart 11månader, och hon går hos sjukgymnast och tränar eftersom hon är lite svag i vänster sida,hon varken sitter eller kryper. Men hon och hennes syster betyder allt för mig, och jag är stolt över att få vara mamma till dessa två underbara gummor.
Ingen vet hur framtiden blir för vår lilla tjej, och att leva med ovissheten är ibland väldigt jobbigt. Men man får försöka att ta en dag i taget,även om det nu inte alltid är det lättaste. Men hur det än blir så kommer min kärlek till mina barn alltid vara densamma.
Jag håller tummarna för att ert lilla mirakel att allt går bra för honom och för er!
Ett litet tips också, ta en nalle eller något annat och lägg bredvid honom och fota, låt sen nallen följa honom på vägen. Perfekt till månadskort eller liknande. Vi fick det tipset och det är vi väldigt glada över nu...nu förstår vi hur liten tjejen var i början.
Låter kanske tokigt att höra, men man glömmer fortare än man tror.