jagvardag skrev 2008-10-06 22:33:42 följande:
Vi är ganska nyinflyttade, nygamla ör vissa och helt nya för andra. Våra ungdomar har halt fullt sjå att passa in och "komma ikapp". På gott och ont. Vi har flyttat in från väldigt i ungdomarnas ögon "mesiga ställen" där barnen var under 100% koll av föräldrar och skola. Nu känns det som att det inte finns kkoll längre. MIn son började gymnasiet i denna mya miljö och vi, min man och jag, känner varken kompisarna eller deras föräldrar, det är jättejobbigt att inte veta vem han är med. Men vi ringer och sms:ar frekvent under utekvällarna och han svarar. Vi kan ju inte begränsa umgänget som är så viktigt just nu när man "bygger upp nytt". Det samma gäller för vår dotter men hon är bara 15 och har haft det svårare att anpassa sig. Det har blivit så att hon gjort våld på sig själv och stundtals mår ritkigt dåligt. Så illa var det att jag snokade i hennes dator och hittade "orsaker". Jag har inte sagt ngt men nu vet jag vad som är på G och håller ett vakande öga. Lite måste de ju även få "råka ut för" det är ju en del i att växa upp. Ja, det var fel att snoka men orolig som jag var trodde jag det var värre saker än det jag hittade. Misstänker fortfarande dock att hon råkat riktigt illa ut vid ett tillfälle men att hon gått vidare av sig självt. Vad jag vill säga är att alla vi föräldrar vill våra barns absolut bästa och vi gör alla så gott vi bara kan.
Nej, det är det jag inte tror att alla föräldrar vill och gör.
Det finns föräldrar som inte orkar ta konflikterna, som i sin iver att vara en sjysst förälder låter barnen komma och gå som dom vill. Föräldrar som inte ifrågasätter hur en 16-åring kan komma hem med en sprillans ny laptop utan att ha jobbat/fått pengar till inköp av en sådan. Föräldrar som inte orkar ifrågasätta hur tonårsdottern ständigt har nya märkesjeans. Föräldrar som har söner och döttrar som kommer hem sent på kvällen och luktar brandrök utan att orka/klara av att ta reda på varför....
Kommer min dotter hem med ett nytt klädesplagg och jag vet att hennes konto är tömt och att hon varken fått pengar av mig eller min sambo eller hennes pappa så ifrågasätter jag varifrån hon fått kläderna. Till svar får jag att hon lånat dom av en kompis. Då ringer jag och kollar, om inte med kompisen, utan med kompisens föräldrar. Det behöver inte vara svårare än så. Jag har själv varit ung, och då var det mycket mycket lättare att växa upp än vad det är idag. Mina föräldrar la sig i, och hur mycket jag än avskydde detta då, så är jag riktigt riktigt tacksam för det idag! Jag hade alltid en känsla av trygghet, mitt i all avsky över att vara så "kontrollerad" av mina föräldrar.
Självklart behöver unga få sin frihet, och rida ut sina stormar själva för att lära sig något. Självklart måste dom lära sig ta konsekvenser av sitt handlande.
Men ser man en 14-åring tända eld på en skola, eller en 10-åring råna en 8-åring på mobiltelefon och kontanter (hur nu en 10-åring obemärkt kan komma hem med en främmande mobiltelefon utan att en förälder lägger märke till detta?!) och hur en 18-åring har en arsenal av knivar undanstoppade i sitt rum borde man ju reagera lite i alla fall som förälder.
Sant är att föräldrar, dagispersonal, skolpersonal måste reagera tidigare. Men vart finns dom resurserna när skolan ständigt måste spara pengar. Därför är det jätteviktigt att vi föräldrar lägger oss i, hör oss för, frågar och är lite obekväma. Kanske inte alltid för att vi misstänker att vårt eget barn "på glid" utan för att barnets kompisar kanske gör det? Våra barn är ju allas angelägenhet egentligen, dom är ju för sjutton vår framtid!
Eller är jag verkligen helt fel ute?!