• wolfiemother

18,16 ,12 snart och 9 snart -bara flickor

Med 4 töser o 2 nu i tonåren och en som nyss fyllde 18 så kan jag säga att det är rätt så turbolent hemma hos oss , mycket diskussioner och tjejer som irritera sig på vvarandra och tjafsar om det

Det som jag tänkte ställa för fråga här , är hur n hade gjort om er dotter som precis fyllt 18 år och fått tillgång till skadestånd på över 50 tusen kronor , hade ni låtit erat barn få sköta det med pengarna själv ?

Mina 2 äldsta blev rånade veckan innan den äldsta fick pengarna och jag tänkte direkt , tänk om hon hade haft så mycke pengar på sig

sen så ser jag att det plötsligt dyker upp vänner som inte är vänner , och jag är rädd att hon ska bli utnyttjad men jag vet inte hur jag egentligen ska förhålla mig till det som är HENNES pengar , det har redaanvarit tjafs om det för jag inte anser att hon ska gå med 5-6 tusen på sig

någon som har vettigt råd vad man kan ställa för krav el göra ? Än så länge bor hon hemma

• Svar på tråden 18,16 ,12 snart och 9 snart -bara flickor
  • marika o Oliver

du borde sköta de pengarna, om hon är som jag var i den åldern så kommer hon inte veta var dom tagit vägen. be henne lägga dom på nått vettigt, som körkort, resa, nya kläder? hon kommer att ångra sig annars!
    ha som argument att ingen av de andra barnen har fått så mycket pengar och du gör det för hennes skull. svårt det där men lycka till

• Andaloal

se till att hon tar körkort för pengarna. Direkt
    Hon ångrar sig inte men däremot ångrar hon den dagen pengarna är borta och hon kanske inte tagit körkort.

Iallafall är jag glad att jag tog körkort genast vid 18

sen som sagt som övriga säger.... att dom inte bara bränns upp på skit o oseriösa vänner.

En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • Solskensmor

Hon är ju myndig, du har ingen rätt att sköta hennes pengar, men försök gärna komma med goda råd till henne. Sen om hon lyssnar eller inte, är ju en hel annan sak...

• Thuva03

När jag fick ut ett skadestånd efter en trafikolycka då skulle jag precis fylla 18. Men mamma "tog" mina pengar. Jag fick några tusen. resten satte mamma in på ett konto så att jag hade när jag vart äldre. När jag va 19 köpte jag en lägenhet för en del utav pengarna.

Jag tycker att du ska förvara pengarna pga. att när man är 18 så vill man göra så mycket mera för sina pengar än att spara. Hon kanske behöver en bil när hon har tagit sitt körkort. en egen lägenhet när hon har tagit studenten. osv. Men när man är 18 så vill man lägga pengarna på kläder fester bio osv.

Jag tackar min mamma idag att hon va så klok att hon tvingade mig att ta ut alla min pengar ifrån mitt eget ungdomskonto och sätta in på ett annat. Inte just när hon gjorde det då hatade jag henne men idag tackar jag henne....

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • marika o Oliver
    Thuva03 skrev 2008-10-06 10:59:18 följande:
    När jag fick ut ett skadestånd efter en trafikolycka då skulle jag precis fylla 18. Men mamma "tog" mina pengar. Jag fick några tusen. resten satte mamma in på ett konto så att jag hade när jag vart äldre. När jag va 19 köpte jag en lägenhet för en del utav pengarna.Jag tycker att du ska förvara pengarna pga. att när man är 18 så vill man göra så mycket mera för sina pengar än att spara. Hon kanske behöver en bil när hon har tagit sitt körkort. en egen lägenhet när hon har tagit studenten. osv. Men när man är 18 så vill man lägga pengarna på kläder fester bio osv. Jag tackar min mamma idag att hon va så klok att hon tvingade mig att ta ut alla min pengar ifrån mitt eget ungdomskonto och sätta in på ett annat. Inte just när hon gjorde det då hatade jag henne men idag tackar jag henne....
    håller helt med, jag fick mina fonder när jag fyllde 18, dom pengarna rökte och festade jag upp, nu när jag har familj ångrar jag mig nått så fruktansvärt.....
  • Thuva03
    marika o Oliver skrev 2008-10-06 11:03:00 följande:
    håller helt med, jag fick mina fonder när jag fyllde 18, dom pengarna rökte och festade jag upp, nu när jag har familj ångrar jag mig nått så fruktansvärt.....
    Ja det är ju inte för inte man brukar säga " ung och dum" Nej men skämt å sido. Man är oftast inte mogen att tahand om så mycket pengar när man är ung. Man ser inte längre än vad näsan räcker tyvärr. Ju äldre man blir desstu mer tänker man oftast efter innan man gör något. Men som sagt när man ung så tänker man sedan och då är det oftast försent tyvärr
    Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • marika o Oliver
    Thuva03 skrev 2008-10-06 11:07:27 följande:
    Ja det är ju inte för inte man brukar säga " ung och dum" Nej men skämt å sido. Man är oftast inte mogen att tahand om så mycket pengar när man är ung. Man ser inte längre än vad näsan räcker tyvärr. Ju äldre man blir desstu mer tänker man oftast efter innan man gör något. Men som sagt när man ung så tänker man sedan och då är det oftast försent tyvärr
    ja för det mesta är det ju så, sen finns det unga som är väldigt ekonomiska och tvärt om, det gäller att känna sitt barn i en sån här situation...
  • hymafr

Börja med att uppmana henne att skaffa kort så att hon inte går omkring med en massa kontanter.
    Sedan är det ju som så som tidigare påpekats, att du inte kan bestämma över hennes pengar.
    Men du kan ju köra med det uråldriga: "Så länge du bor under mitt tak..." Dvs ge henne tips och råd. Tex körkort, bil, lägenhet, möbler, studier...

• marika o Oliver
    hymafr skrev 2008-10-07 10:45:00 följande:
    Börja med att uppmana henne att skaffa kort så att hon inte går omkring med en massa kontanter.Sedan är det ju som så som tidigare påpekats, att du inte kan bestämma över hennes pengar.Men du kan ju köra med det uråldriga: "Så länge du bor under mitt tak..." Dvs ge henne tips och råd. Tex körkort, bil, lägenhet, möbler, studier...
    mycket bra skrivet....
Svar på tråden 18,16 ,12 snart och 9 snart -bara flickor