• Snart förälder

Jag var livrädd innan - nu har jag gjort det... =o)

Hej,

jag vill bara dela med mig av min upplevelse av min förlossning till alla som är lika livrädda för förlossningen som jag var.

Jag var jätte rädd. Obeskrivligt rädd för smärtan. Jag hade ju sett hur kvinnor låg och skrek för sina liv på programmet Barnmorskorna till exempel. Hur skulle JAG klara detta, som är så känslig, tänkte jag?

Nu har jag fött barn. Och all smärtlindring jag tog var två Alvedon under öppningsskedet hemma. Ingen lustgas, ingen akupunktur. Ingenting! Men det var inte alls så jag hade tänkt det. Min inställning var att jag skulle ha all smärtlindring som gick att få.
    Men jag ångrar ingenting. Känner mig snarare väldigt stolt. Och nu kan jag ju verkligen berätta hur det känns. Och jag vill bara säga så här:
    DET ÄR INTE ALLS SÅ FARLIGT SOM MAN TROR.

Hade man däremot sett mig på TV så hade man nog trott att jag höll på att dö. Men så upplevde jag det VERKLIGEN INTE. Jag tycker faktiskt inte att det gjorde så ont. Så mitt första råd till alla rädda. Försök inte föreställa er vad de som föder barn på TV känner genom att se dem föda. Det kan se så mycket värre ut än de själva upplever det. Det ser mycket värre ut än det är.

Mitt bästa råd till alla rädda är att öva och öva på avslappning. Jag var själv helt emot detta innan jag födde barn. Jag tyckte det lät som ett hån när någon barnmorskorna sa att man bara skulle slappna av när man fick en värk. Men jag LOVAR. Det hjälper. Det däremot ingen talar om är att det inte är vanlig avslappning som gäller utan en mycket, mycket djupare avslappning som man måste lära sig. Och det tar tid. Jag använde mig utav en avslappnings CD för förlossningar. Det gäller att öva upp en känsla av att vara helt totalt avslappnad i hela kroppen. Varenda sena och varenda muskeltråd i kroppen ska vara slapp och tung. När jag började öva avslappnign förstod jag inte riktigt hur jag skulle använda det under själva förlossningen. Var det mellan värkarna, eller? Jag frågade några barnmorskor, men de gav luddiga svar, så jag trodde knappt på hela grejen med avslappning till slut. Men jag övade ändå. Alla sa ju att det skulle hjälpa. När jag sen väl var mitt i värkarbetet kom jag på att så fort en värk kom var det bara att ge gärnet på att få kroppen att bli så tung och avslappnad som möjligt. Samtidigt som man fokuserade på det så ska man andas profylaxandning. Långa djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen, samtidigt som man slappnar av allt vad man kan. Det fungerar perfekt. Men man måste öva innan. Jag övade nog minst 30 min om dagen på avslappning i tre veckors tid. Gör det. Det fungerar. Jag lovar.

Nu måste jag sluta. SKa till BVC med min lilla dotter.

• Svar på tråden Jag var livrädd innan - nu har jag gjort det... =o)
  • Snart förälder
    Svar på #5
    Åh nej, vad hemskt. Slappnade du av? Andades du? Tog du bedövning?
  • Snart förälder
    Svar på #5
    Åh nej, vad hemskt. Slappnade du av? Andades du? Tog du bedövning?
  • Angel28

Hej

Kändes bra o läsa ditt inlägg man stöter allt för sällan på solskenshitorier. De flesta har en tendens att berätta de negativa alltid tycker jag. Jag har 15 v kvar och jag har en inställning att ut ska det lilla livet så det spelar ju ingen roll. Men klart jag är rädd, o osäker, man är ju helt utelämnad till personalen på förlossningen. Jag ska verkligen testa det här med avslappning. Och hoppas att det hjälper mig så som det hjälpte dig!

Solskens kramar

• Ninnis75

Härlig berättelse. Så vill jag oxo uppleva förlossningen för jag tycker det är en naturlig sak och något en kvinnokropp är skapt för men skräcken för smärta är nog det som förstör mest.

Svårt att inte bli uppskrämd och stressad av allt man ser och hör och läser.

• Mikk86

Va härligt att läsa!! Själv har jag gått från att vara cool lugn...till jätte rädd! Så det var väldigt skönt att läsa =D

• asfaltsblomman

Jag var oxå LIVRÄDD inann förlossningen,fick prata med kurator  2ggr imånadn för att ta mig egnom graviditeten överhuvidtaget,men när det väl var dags sågrejade jag det utan problem!! SÅÅ COOLT! förlossningsberättelse finns att läsa i min blog den som vill ha positiv energi

maskrosbarn
  • A love J

va härligt att det blev så. Jag är RÄDD för förlossningen vet inte hur jag kommer klara av smärtan, sen så har man sätt andra ha så ont när dom föder och det ser ut som om dom ska dö så jag är skit rädd. men jag hoppas att det slutar som med din förlossning att det inte är så som man har tror.

• pink11
    Svar på #5
    du kanske kunde skippat att skriva det där eftersom folk som gått in för att läsa här är rädda och vill höra något possitivt. Tack nu tror jag att jag aldrig kommer klara det.....mådde så bra av att läsa det hon skrev så jag fick tårar i ögonen så kommer du och skriver så?!!!! Fan tänker du med. Du kan väll dela med dig på en annan tråd som handlar om hur hemskt det va i stället!
  • Sia11

Tack för att du delade den här uplevelsen med oss. Jag är också rädd. Hoppas att det går lika bra som din. Lycka till med bebisen.

• Mummyfied

Roligt att du delar med dig! Smärtlindring är i många fall inte så bra som man tror. Läste idag i den där gratistidningen som ligger där på bvc om att kvinnor som fått ryggbedövningar mindes förlossningen som mer smärtsam och under längre tid medan de som fött naturligt glömde hur ont det gjort ganska snabbt. Det finns oftast nackdelar med att mixtra med kroppens egna naturliga sätt att hantera en förlossning, och som i ryggbedövningens fall hämmades de hormoner som gör att man gömmer smärtan efteråt på nåt vis. Kroppen är ju endå gjord för att klara en förlossning under normala omständigheter.

• kärålajn

Var också rädd innan.

Nu har jag planerat att göra om det MINST 2 ggr till.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • bf081130

ååååh, vad skönt att läsa! Jag loggade just in här för att skriva ett desperat inlägg med "hjälp! jag har plötsligt blivit så rädd efter att ha varit superlugn i 8,5 månader".

Nu känns det inte som jag behöver det längre!

TUSEN MILJONERS TACK för att du delade med dig av din upplevelse - nu ska jag gå och öva avslappning.

• Ewe86

Tack för den här tråden.. Jag är helt skräckslagen.. men är oxå medveten om att alla förlossningar är olika.. Men ändå jätteskönt att läsa efter alla skräckexempel..

• fremtiden

Takk for at du delte din historie.

Dette fikk meg til å föle meg litt bedre og jeg håper også andre föler det samme.

• LillaFamiljenGustav

jag säger som de andra
    tack så mycket!

vi ska börja öva avslappning snart har vi tänkt
    men skönt att någon kunde förklara hur det ska sättas i praktiken sedan
    som du sa... de där bm är luddiga
    jag har mest känt: vadå andas och slappna av?
    jag andas och slappnar av men gör jag rätt? osv osv

mest känner jag att jag inte vill föda
    jag vill inte!!
    men det gäller väl att göra allt man kan för att förbereda sig så går det förhoppningsvis vägen

Svar på tråden Jag var livrädd innan - nu har jag gjort det... =o)