• jagvardag

När din fina dotter känner sig fet och ful...

Min dotter på strax 15 år har en fin kropp. Rätt kurvig med bröst som kan få män att stirra (dessvärre). Väldigt välsvarvadmed platt mage. Detta ger en känsla av utfyllnad.... Ingen av hennes kompisar har hennes former me byst och midja. Några har varit till nyligen lite rulitga men nu blivit mengetter med magra ben. Detta har min dotter märkt, att de andra magrat. Dessvärre har min dotter börjat tröst äta p.g.a. ett brustet hjärta och fått små "kärlekshandtag". Idag på praoplatsen så frågade handledaren efter klädstorlek vid uniformen man skulle ha på sig. När kompisen sagt sin storlek sa handledaren att min dotter såg ut att vara någon/några storlekar större ! Ni kan ju gissa hur det gick in in själen. Har man bröst ser han ALLTID större ut!!! Nu känner hon sig fet och talar inte om annat. Vad skall jag säga? Hon trötäter faktiskt, äåter helt fel och har dragit ner på tränandet. Samtidigt mår on ju dåligt av sitt brustna hjärta men samtigt mår hon ju även dåligt av att hon vet med sig att hon fått "valkar" som hon kallar det. Jag är rädd att säga fel saker då jag inte vill att hon hetsbantar...

• Svar på tråden När din fina dotter känner sig fet och ful...
  • Hannah76

Åh vad jobbigt. Får tillbaka de känslor man hade i den åldern, usch vad jobbigt vissa saker kunde vara. Vad allvarligt man tog på saker.
    Du kanska kan dra ut henne på promenader eller jogging, inte för att gå ner i vikt utan för att bli av med lite känslor och frustration. Skulle jag inte ha mina promenader så skulle jag gå under.
    Du kan ju börja med lite häslosammare snacks till dig själv, och så kanske hon vill smaka av det. För det är ju viktigt att det inte blir nåt som handlar om henne och vikt, inte just nu.

• therese

Usch, det är inte lätt att vara tonåring... Dessutom har ju alla tonåringar "knäppa" föräldrar som inte fattar nånting

Jag vet faktiskt inte hur du ska göra, men säg ungefär det du skrivit här, kanske? Hon är ju trots allt stor och förstår ju kopplingen mellan figur och bra kost och motion.
    Om du inte tror det skulle funka, så ta med henne på kvällspromenad,det är super. Man får lagom motion och så kan man prata om allt möjligt.

• Nyfiken gul

om hon tröstäter så se till att det finns vettiga saker hemma att äta av...

mycket frukt och grönsaker som bara är att knapra på.

Ta bort alla chips, snacks, läsk, fikabröd o andra sötsaker. Håll på lördagsgodis helt enkelt för hela familjen.

jag var väldigt förtjust i mackor och oboy när jag var i hennes ålder och det satte sig tyvärr som en smäck runt midja och rumpa, jag gick upp flera kilon på någon månad.

sen kanske hon behöver bli upplyst om att man kan känna sig sötsugen och mer hungrig när man ska ha mens - gör henne uppmärksam på PMS-symtomen!!

Försök också att dra ut henne från sitt rum om hon gärna sitter där, aktivera henne så gott det går så försvinner automatiskt tröstätandet.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden När din fina dotter känner sig fet och ful...