• JeBi

ADHD utan hyperaktivitet (ADD)

Jag skulle vilja dela erfarenheter med er föräldrar som har barn med Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning (ADHD) av huvudsakligen ouppmärksamhetstyp. Denna diagnos kallade förut ADD och är enkelt uttryckt ADHD utan hyperaktivitet.

Min son är 13 år och har börjat högstadiet i år. Han fick sin diagnos vid årsskiftet. Någon mer som har en tonåring med "ADD"?

Nu till veckan ska vi för första gången prova Concerta. Någon som har erfarenhet av att medicinera "ADD"? Fördelar, nackdelar...

Jag funderar även på att skicka in en ansökan om vårdbidrag till Försäkringskassan. Någon som vet vad man brukar få godkänt för när det gäller merkostnader?

• Svar på tråden ADHD utan hyperaktivitet (ADD)
  • JeBi

ida 07 skrev 2008-10-28 13:20:44 följande:

...Det står att medicinen ska vara psykiskt stabiliserande. Och det är väl det jag är ute efter. Något som för honom på bätte humör helt enkelt...
    Jag hittade en bra sida som tar upp frågan kring medicinering av kombinerad asperger:
    www.lul.se/templates/page____4294.aspx

Under rubriken "Medicinsk behandling" kan man läsa att Risperdal är en antipsykotisk medicin som man bör AVVAKTA med vid Asperger syndrom.

"Antipsykotisk medicin (neuroleptika) ? ?motverkar? dopamin
    Används fr a i behandling av schizofreni och andra psykoser. Dessa mediciner kan dock ha en viss positiv effekt på stereotypier och avskärmning vid autismspektrumstörning. Vid Aspergers syndrom finns det skäl att avvakta med denna typ av mediciner och i första hand reducera yttre stressmoment.

Risperidon (Risperdal): 0,5-2 mg dagligen fördelat på 1-2 doser.
    Används i samband med autistiska tillstånd vid svårhanterlig aggressivitet eller svårartad avskärmningstendens. Man kan även använda denna medicin mot svåra tics vid Tourette syndrom."
  • bumsis mamma
    JeBi skrev 2008-10-28 10:18:43 följande:
    Forts...Känns lite mysigt när en hårig 13 åring på 172 cm försöker krypa upp i knät och vill ha lite mammakärlek... :)
    Det skulle aldrig hända här att storasyster skulle gosa- tyvärr!Därimot så lillasyster med ds är knäsittare.
  • JeBi

bumsis mamma skrev 2008-10-28 15:46:50 följande:

Det skulle aldrig hända här att storasyster skulle gosa- tyvärr!Därimot så lillasyster med ds är knäsittare.
    Tjejer är väl svårare... Jag var inte någon dans på rosor när jag var i tonåren... Hu... Min mamma borde få en medalj som stod ut med mig!

Jag väntar en liten flicka nu så om en så där 13-14 år så får jag väl min beskärda del av tonårsflickshumör... :)
  • bumsis mamma
    JeBi skrev 2008-10-28 16:00:47 följande:
    bumsis mamma skrev 2008-10-28 15:46:50 följande: Tjejer är väl svårare... Jag var inte någon dans på rosor när jag var i tonåren... Hu... Min mamma borde få en medalj som stod ut med mig!Jag väntar en liten flicka nu så om en så där 13-14 år så får jag väl min beskärda del av tonårsflickshumör... :)
    Japp,vi har ålders skillnad på våra tjejer så det är bara 16 år kvar tills man inte har tonårstjej i huset"fniss".
  • solskina

Hej!
    Jag har en kille på 14år med ADD och dyslexi.
    Vi har vetat om att han har "problem" sedan han var 3år. Jag har hela tiden varit övertygad om att det varit asberger men nu vid årsskiftet vad ADD utredningen klar och igår dyslexi`n.
    Han har varit på utredningar flera gånger under hans uppväxt. Det dom har kommit fram till är att han är sen ca 1 1/2 år. Så han fick vara kvar på dagis, ett extra år. Började alltså 6 års som 7 åring.

Nu går han i 7an och han halkar efter allt mer.
    Nu har jag kallat på elevvårdskonferens.
    Jag har läst eran tråd och fått flera tips som jag kommer att ta med mig till konferensen. Men har ni några tips på vad jag kan kräva för hjälpmedel. Kan man tex kräva dator? Logopeden pratade om det!

(Vi har även två barn till en tjej på 16 och en kille på 6.)

• JeBi
    solskina skrev 2008-10-28 21:25:24 följande:
    Jag har läst eran tråd och fått flera tips som jag kommer att ta med mig till konferensen. Men har ni några tips på vad jag kan kräva för hjälpmedel. Kan man tex kräva dator? Logopeden pratade om det
    Hej Solskina!

Jag sitter precis själv med skolan och försöker komma överens om åtgärdsplan inkl hjälpmedel. Dator är en självklarthet, det står till och med i min sons utredning att han ska ha tillgång till det. Problemet är bara att få en tonåring att VILJA använda bärbar i skolan om ingen annan gör det...

Men det finns många andra saker att ta upp förutom fysiska verktyg. Krav på lärarnas kunskapsnivå och fortbildning, hjälp med att administrera läxor mm mm.

Om du vill så kan du få mitt förslag till åtgärdsplan för min son. Skicka mig ett meddelande så löser vi det! :)
  • bumsis mamma

Att egenskrivet matrial kopieras efter varje lektion så om det glömms nånstans är det bara för läraren att ta fram kopian.Mail varje vecka om läxor.Större skolarbeten delas upp så de får veckobeting istället föt månadsbeting.Likaså görs med prov.Muntliga prov då de kanske inte knäckt språk koden och har frågor om frågorna på provet.Böckernas stycken inlästa på band så eleven slipper att sitta och inte förståLäxläsning på skolan efter skoltid,1 lektionstimme med ledig lärare-vilket skall vara frivilligt för Alla elever.Vissa skolor som har skolskjuts kan utnyttja detta.Här är ex för att underlätta för våra barn

• JeBi
    bumsis mamma skrev 2008-10-29 09:13:45 följande:
    Större skolarbeten delas upp så de får veckobeting istället föt månadsbeting. Likaså görs med prov.
    Den var smart!! Den har inte jag med i min åtgärdsplan! Ska genast komplettera.

Tack för tipset!
  • Carro Å
    solskina skrev 2008-10-28 21:25:24 följande:
    Hej!Jag har en kille på 14år med ADD och dyslexi.Vi har vetat om att han har "problem" sedan han var 3år. Jag har hela tiden varit övertygad om att det varit asberger men nu vid årsskiftet vad ADD utredningen klar och igår dyslexi`n.Han har varit på utredningar flera gånger under hans uppväxt. Det dom har kommit fram till är att han är sen ca 1 1/2 år. Så han fick vara kvar på dagis, ett extra år. Började alltså 6 års som 7 åring.Nu går han i 7an och han halkar efter allt mer. Nu har jag kallat på elevvårdskonferens.Jag har läst eran tråd och fått flera tips som jag kommer att ta med mig till konferensen. Men har ni några tips på vad jag kan kräva för hjälpmedel. Kan man tex kräva dator? Logopeden pratade om det!(Vi har även två barn till en tjej på 16 och en kille på 6.)
    Hej hej !!

Min storebror på 28 år har precis fått diagnosen ADD och även han har dyslexi. Dom frågade honom på utredningen hur han har klarat av att bo själv utan stöd men det har han ju typ inte gjort, han har bott själv en gång och det slutade i katastrof, lägenheten behövde totalsaneras typ efter det.. Sen har han bara bott med kompisar och då har det ju gått bättre men det är inte nån längre period dom klarar att bo med honom.
    Iallafall inte så jätteinsatt än i ADD men jag vet ju att min bror alltid varit lite speciell och till och med lite avdankad så som att inte visa så mycket känslor. Vet inte om det har något med ADD att göra.
    Men iallafall, skönt att han kan få lite hjälp nu, han tycker själv att det e superskönt att ha blivit utredd.
  • solskina

Hej!
    Jag har tänkt på hur det kommer att bli med hans fortsatta liv. Men vi bor på gård, så han kan bo hemma ett tag men i eget hus på gården. Min man är teknisk, så vi har börjat lite med att använda teknik i vardagen. Som att låta honom laga mat med vattenkokare i stället för spisen. Äggklocka så att han kliver ut duschen!

Små saker än så länge men allt kan knytas upp till en dator i slut ändan.

Min kille tycker att det är jätte skönt att fått sin utredning, han vill även att jag ska dyslexiutreda mig. Och jag vet att jag har problem med läs och skriv så för hans skull ska jag nog skicka en remis till logopeden.

• JeBi
    Carro Å skrev 2008-10-29 11:12:57 följande:
    Dom frågade honom på utredningen hur han har klarat av att bo själv utan stöd men det har han ju typ inte gjort, han har bott själv en gång och det slutade i katastrof, lägenheten behövde totalsaneras typ efter det..
    Jag är lite orolig för hur min son ska klara att bo själv. Han är ganska så slarvig. Lämnar tallrikar lite överallt, papperstussar bredvid papperskorgen, matrester bredvid slaskhinken, jackan på golvet... Jag försöker att inte plocka efter honom för mycket utan trevligt men bestämt säga till... Men det blir en del tjat, tyvärr.

Till vardags går det bättre än nu på höstlovet. Då har han bättre rutiner och han får "pluppar" för att bädda sängen och hålla ording på sitt rum.

Det handlar väl om att träna in rutiner för städ, räkningar, matlagning mm mm
  • bumsis mamma
    solskina skrev 2008-10-29 12:39:22 följande:
    Hej!Jag har tänkt på hur det kommer att bli med hans fortsatta liv. Men vi bor på gård, så han kan bo hemma ett tag men i eget hus på gården. Min man är teknisk, så vi har börjat lite med att använda teknik i vardagen. Som att låta honom laga mat med vattenkokare i stället för spisen. Äggklocka så att han kliver ut duschen!Små saker än så länge men allt kan knytas upp till en dator i slut ändan.Min kille tycker att det är jätte skönt att fått sin utredning, han vill även att jag ska dyslexiutreda mig. Och jag vet att jag har problem med läs och skriv så för hans skull ska jag nog skicka en remis till logopeden.
    Skall genast införa äggklocka här.Hon har tvätt tvång o står i duschen hur länge som helst.
  • solskina

Har ni något tips på mattespel eller liknande för att få, pojken att tycka det är lika roligt som engelskan.
    Engelskan klarar han skapligt beror nog på alla dataspel som är på engelska.
    Han går i 7 an.

• JeBi
    solskina skrev 2008-11-02 21:16:08 följande:
    Har ni något tips på mattespel eller liknande för att få, pojken att tycka det är lika roligt som engelskan.Engelskan klarar han skapligt beror nog på alla dataspel som är på engelska.Han går i 7 an.

Ett sånt spel skulle vara VÄLDIGT trevligt att hitta! Har inte hört talas om något sådant, hoppas någon annan har det...

Är det någon av era barn som har genomfört RoboMemo? Min son har genomfört en femveckorsperiod och ska ha sin "påfyllning" inom kort. Jag har jättesvårt att få honom att göra det igen... Han tyckte det var sååååå trååååkigt!

Länk till CocMed, RoboMemo: http://www.cogmed.com/cogmed/sections/se/1.aspx
    Länk till DN-artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=760683

• JeBi
    solskina skrev 2008-11-03 17:31:57 följande:
    Har han/du märkt någon skillnad efter den första perioden?
    Man såg tydlig förbättring i resultatet från första omgången. Jag har inte sett några tydliga "vardagsskillnader". Kanske är jag ouppmärksam...

Sonen har gått in i 3:e veckan med Concerta. Vi har precis höjt till 36 mg/dag. Den senste veckan har han dock varit sjuk. Feber och hosta. Gick in och kollade på FASS idag... Feber och hosta är visst vanliga bieffekter. Någon som har samma erfarenhet?
  • pute
    Hejsan allihopa! 

jag är snart 18år och fick för 3 månader sen diagnosen ADD.
    jag hjälper mer än gärna till om du/ni har frågor ang. medicin eller utredning osv.
    inte online så ofta här men mejla gärna och fråga! anonymt eller inte 
    spelar ingen roll! :)

addvardag@hotmail.com 
Svar på tråden ADHD utan hyperaktivitet (ADD)