• Raspberry81

150mg trombyl och gravida räck upp en hand!!

Jag gör en liten undersökning hur mng jag kan hitta som ätit 150mg trombyl och blivit gravida! Jag tycker mng blivit ordinerade 150mg inklusive jag själv. Men den eviga frågan: Är det för mkt att äta över 100mg?

• Svar på tråden 150mg trombyl och gravida räck upp en hand!!
  • Raspberry81

Puffilipuff

Jag förstår inte varför en del har 150 och andra bara 75.

Eller är injektioner med blodförtunnande att föredra framför trombyl. So confusing.

• Cinza

Har ingen egen erfarenhet av detta men enligt fass är det inte bra att äta mer än 100mg. Kanske finns det undantag? Fråga din läkare varför han anser att det är nödvändigt med så hög dos.

Länkar till fass för förskrivare.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

• Raspberry81

Jag vet bara att jag har ett immunologiskt fel som kräver trombylbehandling. Och läkaren säger att 75mg är för lite. Mer än så vet jag inte.

• Raspberry81

Ja jag har iaf mailat läkaren. Får återkomma med svar!

Efter lite googlande verkar det som att man sänker till 75mg efter pluss. Och kompletterar med fragmin.

En del äter dock 150mg till v 12.

• Cinza

Ibland har man inget annat val än att lite på att läkaren vet vad han gör, men jag tycker du skall vara lite frågvis...

• Raspberry81

Jo rent logiskt borde man ju ta 75mg och fragmin redan innan pluss. Men det är vad min slutledningsfrömåga säger. Min läkare kanske tycker annat

• Beverly Mils

Jag hade fått stroke för 4 år sedan och pga. detta fick jag trombyl igen när jag blev gravid. Det skulle vara förebyggande. Jag fick 75mg . I bipacksedeln står det att trombyl ska undvikas av kvinnor som försöker bli gravida eller gravid, men det står även attgravida kvinnor ska inte använa högre doser än 100mg/dagl under de sista 3 månader.Till mig sade de på SMVC(specialmödrarvården), att allt under 100 mg inte påverkar barnet på något sätt.
    Jag fick dessutom även ta Fragmin sprutor 10000IE 2ggr/dagl.
    Jag tycker du ska iaf prata med din läkare/gynekolog.

p.s: Jag måste tillägga att jag fick missfall i v12 och jag vet inte om det berodde på medicinerna.

Hoppas att allt går som du hade tänkt dig. Lycka till

• Beverly Mils

Oj såg precis att jag slarvade lite med skrivningen. Du får ursäkta stavningsfel och dylikt.

• Raspberry81

Men du trappade inte ner före vecka 12?

Skulle du ha samma doser hela graviditeten eller hur var det tänkt?

Beverly Mils skrev 2008-10-12 12:59:42 följande:

Jag hade fått stroke för 4 år sedan och pga. detta fick jag trombyl igen när jag blev gravid. Det skulle vara förebyggande. Jag fick 75mg . I bipacksedeln står det att trombyl ska undvikas av kvinnor som försöker bli gravida eller gravid, men det står även attgravida kvinnor ska inte använa högre doser än 100mg/dagl under de sista 3 månader.Till mig sade de på SMVC(specialmödrarvården), att allt under 100 mg inte påverkar barnet på något sätt.Jag fick dessutom även ta Fragmin sprutor 10000IE 2ggr/dagl.Jag tycker du ska iaf prata med din läkare/gynekolog.p.s: Jag måste tillägga att jag fick missfall i v12 och jag vet inte om det berodde på medicinerna.Hoppas att allt går som du hade tänkt dig. Lycka till
  • Lerkorg
    Raspberry81 skrev 2008-10-12 12:54:13 följande:
    Jo rent logiskt borde man ju ta 75mg och fragmin redan innan pluss. Men det är vad min slutledningsfrömåga säger. Min läkare kanske tycker annat
    Det gör jag. Jag tar 75mg Trombyl och 5000 IE Fragmin per dag. Jag hoppas att det skall visa sig vara ett lyckat recept.
  • Beverly Mils

Trappade? Hur menar du?

Jag skulle ta 10000IE Fragmin tills proppen löser sig och sedan skulle jag ha bytt till 5000IE 1gång/dag, men trombyl skulle ha samma dos hela tiden.

• Beverly Mils

Jaha, nu hängde jag med...

nej, jag var på samma dosering ändå tills ca. 2 veckor efter MF.

• Raspberry81

Aha spännande! Jag tänkte att man skulle ta bara fragmin, men antagligen finns oxå ngt i trombylen som är gynnande. Så en mix skulle inte vara så dumt kanske?

Lerkorg skrev 2008-10-12 13:45:53 följande:
    Det gör jag. Jag tar 75mg Trombyl och 5000 IE Fragmin per dag. Jag hoppas att det skall visa sig vara ett lyckat recept.
  • Raspberry81

Jaha du hade en propp.....hängde inte med där! Vad hade du när du blev gravid? Fick du fragminet efter plusset eller före?

Beverly Mils skrev 2008-10-12 14:53:07 följande:

Jaha, nu hängde jag med...nej, jag var på samma dosering ändå tills ca. 2 veckor efter MF.
  • Beverly Mils

Jag fick proppen när jag redan var i vecka 8+, så jag fick börja med Fragmin och trombyl samma dag som vi tog reda på att jag hade propp.

Men om jag inte hade fått propp just då, då skulle jag ha börjat med Fragminet runt v15,tyckte de.

• Beverly Mils

Ja, anledningen varför jag även vart tvungen att ta trombyl är att de ville att jag ska ta något förebyggande så att jag inte får stroke igen!

Svar på tråden 150mg trombyl och gravida räck upp en hand!!