• Johbe

7-sits minibus

Funderar på ny kärra, måste ha större då familjen växer.

Vad kan rekommenderas i 7-sits klassen? Jag har varit in och kollat på en Opel Zafira 1.9 TDi och den verkar ju helt okej. Men nån som har erfarenheten jag saknar och åsikter kanske?

Finns ju alternativa 7-sitsar oxå, andra märken, rekommendationer?

• Svar på tråden 7-sits minibus
  • frítz76

Köp aldrig en ford galaxy. Jäkla skit. Hade en innan och det var något strul alltid. Det ena avlöste det andra. Det enda jag hade tur med var att den inte var rostig.

• AnDan

Seat Alhambra

Hur är denna bil?

har hittat några prisvärdiga på blocket?
    Är de relativt billiga o serva?
    Drar de mkt litern?

Räknas den som "säker" bil?

• frítz76

samma som galaxyn nästan. man sitter bra fram men man sitter väldigt högt bak.

• hanssons

Seat Alhamdra, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan byggdes i samma fabrik fram till -05 eller -06 har jag för mig. Modellerna är i grunden från -96. Idag tror jag de är fristående ifrån varandra allihop. Om du tittar på någon från de tidigare modellerna kan du ju känna på mattan under framstolarna och bak till passagerarplatserna om det är fukt eller om det bildats rost i golv. Tydligen vanligt på modellerna eftersom det på något vis kan läcka in i kupén från bakskärmen.

• Thåströms fan

Har en Hyundai Starex 9 sitsig buss kanon bra bil men vi skall byta (det är trist nog dags för det) vi har testat lite olika modeller och avråder dig om Opeln då barnen sitter dubbelvikta redan vid 8-9 års ålder längs bak. Vi skall skaffa (efter mycket om och men) till en Chrysler grand voyager då den har bra utrymme i alla sitsar samt mycket bra bagage utrymme

• cars4ever

Vi har en Grand Voyager och har gott om lastutrymme även när alla 7-platserna används, det är ofta en brist i andra så kallade 7-sitsiga bilar.

Frågan är dock, behöver du alla 7 platserna?

• Johbe

Njae, vi behöver 5 platser varav 3 ska vara barnstolar. 2 bebisar, 1 stor kille på 6 år.

Vill inte tränga ihop alla 3 ungarna med stora sittmojänger i ett säte, det kommer bli skrik och panik på längre bilresor. Då jag ändå planerat att köpa ny bil vill jag ha en med stort utrymme och möjlighet att placera storkillen längst bak i en egen "rad".

• Euphoric

Har en suzuki grand vitara xl 7. Finns bara nya som 5 sits men några år äldre så finns dom i 7sits. Det är en SUV också, ingen minibuss vilket var anledningen att jag skaffa den, gillar inte busskänslan. Den är inte dyr att köpa heller, ekonomi suv. Inga problem första halvåret iaf.

Inte världens bästa lastutrymme men med 7 sitsar, 3 barnstolar, så får vi in våran phil & teds barnvagn i bagaget.

• Pappa2010

Undvik Opel Zafira. Körde en sådan på jobbet å det var rena skitet:( Toyota Landcruiser är en kanonbil. Stor men stryktålig som få och har japansk driftsäkerhet:) Toyota previa är också en kanonbil. Vad du än gör så välj INTE Franskt el Amerikanskt. Fransmännen ska hålla sig till vin och ost. DET är de duktiga på, haha. Min morbror och en kollega till mig har haft en crysler Voyager och båda har haft mycket strul med möget. Växellådorna pajade m.m

• Gnagarn

Har en Toyota Previa från 94 och kan rekomendera dem starkt. Har två småbarn och det är underbart att kunna köra in/lyfta in dubbelvagnen i bilen utan att behöva fälla ihop den. Då den har en 4:a så drar den inte så mycket soppa heller.

• 4barnspappa

Jag har en peugoet 806 och den har jag 6 säten i funkar bra, skön att köra, bra med plats för barnen, alla har en egen stol

• Tjalle tvärvigg

Vi köpte tillsist en Ford S-max och är nöjda...Hade jag valt helt själv hade det nog blivit Mitsubishi Grandis (mer bil för pengarna) Nu är det guldläge att hårdpruta på Grand Voyager VÄLDIGT mycket bil för pengarna men dyr i drift. Kör du under 1500 mil om året är det dock klart intressant.

S-maxen rekommenderas men den är rätt tråkig, inget folk vänder sig om efter den direkt. Kör den runt 0,85 l/mil och det får väl anses hyfsat. Baksäteskomforten är grym, tyvärr inte framstolarna så jag åker gärna bak med kidsen. Massor med plats bak om man inte använder 3-raden som kan fällas i golvet liksom andra raden om det behövs.

• dc76

Har en Toyota Corolla Verso, har du bara 3 barn klarar du dig lugnt. Blandad körning drar den runt 0,7 och har inte haft några problem. Själv skaffade vi våran när vi hade 2 barn men fick sedan 2 till under loppet av 1,5 år så imorgon när vi ska ner på idolfinalen med de 4 barnen och en kompis till en av dem blir det till att sätta på takbox

• hedde73

Ja, nu går också vi i tankarna att det skall bytas bil. Har idag en Renault Grand Scenic, men jag är så trött o förbannad på den bilen, så nu åker den. Har under de fyra år vi haft bilen lagt ner i runda slängar 50 000 på service o reparationer, så nu säljs den. Skulle inte rekommandera den till någon som letar stor familjebil.
    Har fått så många tips o ideér på vilken bil man skall ha så snart vet jag vare sig ut eller in. Vill ju inte att det skall kosta multum o reparera heller, vilket jag har hört att Grand Voyager gör, så den går nog bort. Har idag som hastigast kollat på en Toyota Avesis Verso o det verkar vara en intressant bil. Vi måste dock få plats med fyra bilbarnstolar och en barnvagn, plus att man vill att barnen skall kunna få plats med sina ben också om dom sitter längst bak o det är jag inte säker på om dom får i Toyotan. Såg dock en Previa när jag var o kollade också o den verkar riktigt intressant, särskilt om den inte drar mer än litern milen, dock så fpår man nog gå på en modell som gått ett antal mil då, för jag har inte tänkt o lägga mer än kanske 130 000 på sin höjd.

• TurboBubbla

Ingen Opel i alla fall. Det är nog det sista du ska köpa, det finns massor med andra bilar som är så mycket bättre. Du bör ju faktist även tänka på andrahandsvärdet. Själv kör jag Mitsubisho Outlander -07 och den är sjusitsig, fast inte "på riktigt" om du förstår. Det finns ett extrasäte längst bak som kan fällas upp vid behov men det är inga stora stolar. Mitt tips är VW Sharan eller VW Touran. VW Sharan, Seat Alhambra och Ford Galaxy är samma bilar med lite andra specifikationer t.ex. motorn i Forden. Dock ska man köpa en ganska ny årsmodell, de första som kom var väl inga höjdare direkt. Andra tips är Mitsubishi Grandis (bra kvalitet) eller Toyota Previa alt. nån av de nyare Verso-modellerna. Vill man ha bästa möjliga kvalitet väljer man Toyota som idag tillverkar världens bästa bilar.

Svar på tråden 7-sits minibus