• Strawberry Mum

    adopterad! nu vuxen.

    Hej alla adopterade! som nu nått en vuxen ålder.
    Här skulle jag gärna diskutera känslor om adoption-att vara adopterad och vad den kan ha medfört för negativa/positiva erfarenheter i livet.

    * Någon (som adoperats från annat land) som sökt/sökt&upphittat sina biologiska föräldrar?
    Hur var det??

    * Hur tror ni(som är adopterade och nu har egna barn) att det påverkar ens förmåga att själv vara förälder?

    * Någon som har funderingar på att resa tillbaka till de land där ens rötter finns? Kanske någon som gjort det?

    * Psykiska men, någon som fått något?
    Själv är jag sexmissbrukare, jag har gått i terapi för detta och lever nu med detta under kontroll-lever idag i ett lyckligt förhållande.
    Orsaken för sexmissbruket tycks vara ett sätt att söka bekräftelse(den som jag som liten aldrig fick när jag blev bortlämnad).

    Alla adopreade, jag ser fram emot att läsa om era erfarenheter och känslor mm.

  • Svar på tråden adopterad! nu vuxen.
  • Milkina cerka

    Har redan skrivit i din GB, du får gärna höra av dig igen .

  • ls66

    Hej

    Hur tror ni(som är adopterade och nu har egna barn) att det påverkar ens förmåga att själv vara förälder?

    Det behöver inte påverkas ett dugg, det är ju väldigt individuellt hur man är som människa, vilken miljö man växte upp i. Hur mycket man har påverkats av att man är adopterad.

    Jag har inte fått några psykiska men, men jag känner en adopterad som har fått det. Hon har haft det extremt svårt, hon hade psykoser, skar sig själv, dåligt självförtroende och självkänsla. Men jag tror det beror mkt på den miljö hon växte upp i. Bara för att man blir godkänd att adoptera betyder inte att man är lämpad att ta hand om ett "sådant" barn.

  • mammamys06

    Jag har adopterat barn och är adopterad själv, likaså min man. Mitt intresse för mitt ursprung har väckts till liv, har tidigare aldrig känt något intresse om min bakgrund. Det har hänt mycket med mig sedan jag själv blev mamma och jag trodde aldrig det skulle bli så mycket tankar och funderingar kring detta med att få biobarn magvägen (fick missfall strax efter vi kom hem med sonen) och det har också gjort mig förvirrad på många plan. Tidigare har jag alltid känt att det spelar ingen roll hur mina barn kommer till oss, antingen genom adoption eller via min mage men nu när jag fått uppleva detta fantastiska med att adoptera känns det väldigt konstigt och inte lika självklart att få ett syskon på "vanlig" väg....knepigt värre....

Svar på tråden adopterad! nu vuxen.