• sär skriven

Får ditt barn känna på ditt könsorgan?

(Visst låter det enormt äckligt?)

Läste för några år sedan en artikel som också utgjorde underlag för en debatt. Vet inte om någon av er minns? Jag tror att artikeln stod i "Föräldrar och barn" eller vad nu tidningen heter (så noga läste jag).

Artikeln gick ut på att barns nyfikenhet är nyttig, och grundtanken var att man skall låta barnen känna på ens könsorgan men tala om att "bara en gång för det är någonting personligt". Alltså, one-time-touch skulle vara nyttigt för barnen.

Själv skulle jag nog ärligt hellre gå och hänga mig än att låta min son pilla mig på muttan. Minns ni debatten? Vad tänker ni om detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:45
    Vad är det egentliga syftet med att avdramatisera företeelsen att ta på andras muttor/kukar? VARFÖR ska man avdramatisera det mest privata en människa har? (Nu anser inte jag inte att det är dramatiserande att inte låta barnet pilla en mellan benen.)

Och ni som låter barnen pilla, hur ska barnen kunna dra gränser? Om någon annan karl går fram o drar ner brallorna så har ju inte barnet lärt sig att sånt gör man inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 11:44
    Tråden har verkligen satt fart, och jag ska erkänna att jag inte hunnit eller orkat läsa igenom ALLT. Det jag kan utläsa av vissa av era svar är att det är okej att barnet pillar på pappans snopp så länge inte det finns någon sexuell underton. Då är frågan: Vad är _egentligen_ skillnaden, rent praktiskt och även rent psykologiskt, på att barnet känner på pappan, pappan tycker om det (vi pratar fortfarande ENBART om en gång), eller att barnet känner på pappan för sin egen skull? Alltså, mår barnet mer dåligt av att stilla sin nyfikenhet om pappan känner någon slags tillfredsställelse i beröringen? Det blir ju inte per automatik tvång, om situationen är densamma.

• Svar på tråden Får ditt barn känna på ditt könsorgan?
  • Mirva
    Prettypink skrev 2008-11-13 20:03:15 följande:
    Ollonet behövs också plockas fram ofta. OM inte pappan är förskuren. VAD är då skillnaden på att plocka fram det ena med men inte det andra?Mammans mus hänger inte utanpåp på samma sätt som pappans snopp, betyder det då att det är ok att känna på pappans snopp men inte mammans mus?TS handlar om att ta på båda föräldrarnas kön, inte bara på pappans.
    Ja, precis.
  • Fanndis
    Ollonet behövs också plockas fram ofta. OM inte pappan är förskuren. VAD är då skillnaden på att plocka fram det ena med men inte det andra? Mammans mus hänger inte utanpåp på samma sätt som pappans snopp, betyder det då att det är ok att känna på pappans snopp men inte mammans mus? TS handlar om att ta på båda föräldrarnas kön, inte bara på pappans.
    Ni ger inte upp, vad? Egentligen tänkte jag ju att jag ska stanna bort från den här tråden nu (jag har ju sagt allt jag hade att säga), men jag kunde inte låta bli att smygtitta in ändå... och eftersom du verkar vara väldigt sugen på att få ett svar, så ska jag ge dig ett - dock med en varning:

Det kommer bara vara *mitt* svar på frågan (det gäller inte nödvändigtvis för någon annan här, det är ju det där med åsikter osv), och det kommer kanske inte tillfredställa dig, eftersom det är detsamma som jag redan sa för några sidor sen:

Enligt mig så finns det ingen direkt skillnad mellan klitoris och ollon. Ingen av de är mera traumatiserande eller omoralisk än den andra (under idealiska omständigheter = barnet har visat nyfikenhet genom att fråga efter att få se/känna på + mamman/pappan känner sig bekvämt med att visa/låta känna på + ingen sexuell åsikt är inblandad).

Det var det. Själva organet (eller vad det nu är tekniskt sett) är helt neutralt.

MEN...

... sen kommer individen i spelet: mamman, pappan och barnet. Alla är de individer med olika och konstant varierande gränser. Som ska skyddas, så klart. Är väl ingen mening med att i jämställdhetens namn bryter en av de ovannämndas personliga gränser, eller? Typ så här (fast lite överdrivet scenario... kanske ):

Barnet: Får jag se din klitoris, mamma?
    Mamma: Självklart, lilla gumman!
    Mamma visar, barnet tittar.
    Barnet: Nu vill jag också se ditt ollon, pappa!
    Pappa: Men jag vill inte visa det, det känns faktiskt inte okej för mig...
    Mamman: Men jag har visat mitt, nu måste du också visa ditt, nänänänä!
    Barnet: Precis! Annars är du fegis! Och dessutom kvinnoförtyckare!

Jaha... bara för att vara på den säkra sidan: det där var lite satiriskt. Och dessutom med omvända roller - här är det klitoris som visas (efter att barnet har frågat, men frågar inte mig hur den visste att den fanns där), inte ollonet. Men det spelar ju faktiskt ingen roll, för den som bestämmer över vad som visas och vad som inte visas är individen där bakom könsorganet... i ett försiktigt samspel med barnet, förstås, som antingen är nyfiket eller så är det inte det.

Och även om det *är* nyfiket och *inte får* titta/känna på, så kommer allting vara bra, ingen kommer att gå miste om nånting som är livsviktig, i alla fall inte så länge föräldrarna inte är jättepaniska tabudyrkare som får barnet att tro att "det där nere" är "ingenting man pratar om överhuvudtaget nånsin ever".

Hjälpte det?
  • IlsaBlackWidow
    Prettypink skrev 2008-11-11 22:31:05 följande:
    Svarade bara på LadyWillows inlägg på min fråga! FORTFARANDE får jag inget svar på detta!! *GER UPP*DET enda jag vill ha svar på, men inte fått i denna tråd, är från er som tycker det är ok att ta på pappans snopp, Och se på ollonet men inte att ta på mammans mus och se klitoris. Varför är det skillnad??Ungefär som att pappas snopp får man ta på, men med mamma får man inte...
    Eh citerade du fel nu? Ingen har ställt den frågan till mig... Nej det är väl ingen större skillnad, om nu pappa har en täckande förhud speciellt.
  • Myrtille

Ja, om vi fortfarande diskuterar samma scenario, dvs att det hela handlar om en HOS BARNET UPPVÄCKT NYFIKENHET. Dvs att INITIATIVET LIGGER HOS BARNET. Förstår du? I någon väldigt underlig situation där barnet råkar skymta klitoris och undrar vad tusan det är så lär det inte vara någon principiell skillnad mot pappas kön, men det är osannolikt att det sker.

Ollonet behövs också plockas fram ofta. OM inte pappan är förskuren. VAD är då skillnaden på att plocka fram det ena med men inte det andra?Mammans mus hänger inte utanpåp på samma sätt som pappans snopp, betyder det då att det är ok att känna på pappans snopp men inte mammans mus?TS handlar om att ta på båda föräldrarnas kön, inte bara på pappans.
  • Mirva
    Myrtille skrev 2008-11-14 11:19:13 följande:
    Ja, om vi fortfarande diskuterar samma scenario, dvs att det hela handlar om en HOS BARNET UPPVÄCKT NYFIKENHET. Dvs att INITIATIVET LIGGER HOS BARNET. Förstår du? I någon väldigt underlig situation där barnet råkar skymta klitoris och undrar vad tusan det är så lär det inte vara någon principiell skillnad mot pappas kön, men det är osannolikt att det sker.
    Tycker fortfarande att du ska läsa inlägg 300.
  • Mirva
    Fanndis skrev 2008-11-13 23:25:35 följande:
    Ni ger inte upp, vad? Egentligen tänkte jag ju att jag ska stanna bort från den här tråden nu (jag har ju sagt allt jag hade att säga), men jag kunde inte låta bli att smygtitta in ändå... och eftersom du verkar vara väldigt sugen på att få ett svar, så ska jag ge dig ett - dock med en varning:Det kommer bara vara *mitt* svar på frågan (det gäller inte nödvändigtvis för någon annan här, det är ju det där med åsikter osv), och det kommer kanske inte tillfredställa dig, eftersom det är detsamma som jag redan sa för några sidor sen:Enligt mig så finns det ingen direkt skillnad mellan klitoris och ollon. Ingen av de är mera traumatiserande eller omoralisk än den andra (under idealiska omständigheter = barnet har visat nyfikenhet genom att fråga efter att få se/känna på + mamman/pappan känner sig bekvämt med att visa/låta känna på + ingen sexuell åsikt är inblandad). Det var det. Själva organet (eller vad det nu är tekniskt sett) är helt neutralt. MEN...... sen kommer individen i spelet: mamman, pappan och barnet. Alla är de individer med olika och konstant varierande gränser. Som ska skyddas, så klart. Är väl ingen mening med att i jämställdhetens namn bryter en av de ovannämndas personliga gränser, eller? Typ så här (fast lite överdrivet scenario... kanske ):Barnet: Får jag se din klitoris, mamma?Mamma: Självklart, lilla gumman!Mamma visar, barnet tittar.Barnet: Nu vill jag också se ditt ollon, pappa!Pappa: Men jag vill inte visa det, det känns faktiskt inte okej för mig...Mamman: Men jag har visat mitt, nu måste du också visa ditt, nänänänä!Barnet: Precis! Annars är du fegis! Och dessutom kvinnoförtyckare!Jaha... bara för att vara på den säkra sidan: det där var lite satiriskt. Och dessutom med omvända roller - här är det klitoris som visas (efter att barnet har frågat, men frågar inte mig hur den visste att den fanns där), inte ollonet. Men det spelar ju faktiskt ingen roll, för den som bestämmer över vad som visas och vad som inte visas är individen där bakom könsorganet... i ett försiktigt samspel med barnet, förstås, som antingen är nyfiket eller så är det inte det.Och även om det *är* nyfiket och *inte får* titta/känna på, så kommer allting vara bra, ingen kommer att gå miste om nånting som är livsviktig, i alla fall inte så länge föräldrarna inte är jättepaniska tabudyrkare som får barnet att tro att "det där nere" är "ingenting man pratar om överhuvudtaget nånsin ever".Hjälpte det?
    Men så lät det ju INTE tidigare i tråden. Då uppfattade i alla fall jag att du ansåg att det var att gå för långt att fläka ut benen. Alltså inte att det låg hos dig personligen, utan att det var att gå alldeles för långt om någon kvinna gjorde det.
  • Fanndis
    Mirva skrev 2008-11-14 18:30:50 följande:
    Men så lät det ju INTE tidigare i tråden. Då uppfattade i alla fall jag att du ansåg att det var att gå för långt att fläka ut benen. Alltså inte att det låg hos dig personligen, utan att det var att gå alldeles för långt om någon kvinna gjorde det.
    Jag pratar faktiskt aldrig för alla människor, inte ens för alla kvinnor, jag pratar bara för mig själv. Det är ju det enda jag *kan* prata om med all rätt: min egen åsikt. Det har jag också försökt formulera så i alla inlägg. Men visst glömmer man ibland bort dem där viktiga orden som markerar ens åsikt som just det och inte en allmänna sanning - det lät precis rätt i mitt huvud för bara en minut sedan.

Hur som helst, så är min åsikt då och nu: *jag* skulle inte sprida på benen för att mitt barn vill kolla, därför att *jag* inte skulle känna mig bekvämt med det.

Dessutom tycker jag (tror jag, men vet jag inte 100%) att det går för långt om en mamma "fläka upp sig" *utan* att barnet har visat nyfikenhet angående det som finns där, gömt mellan benen. Jag tycker alltså att föräldrarna bör invänta barnets nyfikenhet innan de bara går och visar nånting som barnet kanske inte *ville* se.

Sen lite bortsett från detta så tror jag faktiskt inte att själva könsorganen har förmågan att traumatisera ett barn "bara därför att de är könsorgan"... så i och för sig skulle det nog inte nödvändigtvis leder till någon skada om föräldrarna tog initiativet med att visa, även utan att barnet själv har frågat (alltid förutsatt att de inte gör det för att få sexuell njutning av det)... däremot är ju hela den här grejen så otroligt laddat inom vårt samhälle, så om föräldrarna gick så långt att de "fläka upp sig" på eget initiativ och undervisade sitt barn i stor detalj, så skulle nog både barnet och kanske till och med föräldrarna senare börja tveka på om det kanske *var* nåt perverst de höll på med, även om det var helt oskyldigt. Sånt är ju samhällets makt. Så därför tycker jag definitivt att man inte ska konfrontera barnet med mer än vad det kan försvara mot sin egen tvekan när samhället börjar efterfråga (så som det skett här i tråden med min historia - jag kände mig och känner mig fortfarande trygg i det jag upplevt, så jag kan definitivt säga att min pappa inte gick för långt. Men det hade nog kunnat se annorlunda ut om jag hade fått undersöka hans könsorgan riktigt noggrannt eller upprepade gånger).
  • Myrtille

Det har varit väldigt tydligt precis hela tiden.

Mirva skrev 2008-11-14 18:30:50 följande:
  • Mirva
    Myrtille skrev 2008-11-14 21:15:17 följande:
    Det har varit väldigt tydligt precis hela tiden.
    Ja, för dig kanske. Förstår inte upprördheten i dina inlägg om någon undrar hur en människa tänker, versaler mm.
  • JEZICA

Hej hej..  Jag kan bara prata för mig själv, orkar inte läsa igenom alla dessa debatter här i tråden.
    Men jag tycker inte detta är okej, tycker det verkar riktigt vidrigt faktiskt...Det är väl någon som försökt och vara märkvärdig.

Den som skrev den artikeln i tidningen eller vad det var..., kan man ju undra över vilken läggning den personen har...

• Mirva
    JEZICA skrev 2008-11-15 04:50:02 följande:
    Hej hej..  Jag kan bara prata för mig själv, orkar inte läsa igenom alla dessa debatter här i tråden.Men jag tycker inte detta är okej, tycker det verkar riktigt vidrigt faktiskt...Det är väl någon som försökt och vara märkvärdig.

Den som skrev den artikeln i tidningen eller vad det var..., kan man ju undra över vilken läggning den personen har...
    Läs inlägg 300, där finner du artikeln.
  • enny signatur

Jag har inte den privata sfären för mitt barn. Jag skuttar omkring naken rätt ofta hemma. Jag ser itne mitt abrn som en sexuell varelse på något vis och känner mig därav inte ombekväm med de tåpå samma sätt. Jag vill ha vissa delar ifred, men tycker inte det är så dramatiskt, bara tja privat. Nu var det motsägelse fullt. Handlar nog just om att det är en privat sak men inge dramatiskt över det. Hon vill gärna peta när vi badar men ajg hindrar helst. Kan iofs bero påa tt ohn tänker rycka...

• Hejhjälpmig

Jag frågade om jag inte kunde få ta på pappa som mamma fick. Jag gav mig Inte utan lyckades nästan när jag smög upp bakom och drog ner kalsongerna. Det får jag höra om än idag

• pepsimax

Sjukt. Nej, det får de naturligtvis inte. Har aldrig märkt att de gärna velat heller.

Svar på tråden Får ditt barn känna på ditt könsorgan?