• Viran

När slutade din prematur att vara infektionskänslig?

Jag har två tvillingflickor som nyss fyllde 4 år. De föddes v. 30+3 och vägde 1270g och 1415g.
    Mina tjejer har alltid varit mycket sjuka, väldigt mycket sjuka. I våras va det helt hysteriskt med sjukdomar. De hade lunginflammationer, streptokocker, scharlakarnsfeber och öroninflammationer hej vilt. Senaste luninflammationen var i juni då vi blev inlagda 3 dagar för att tjejen var så dålig. Båda har förkyldningsastma, men står numera på behandling för astma sep-maj för att se om det funkar bättre.
    Nu till frågan när började era infektionskänsliga prematurer klara av infektioner lite bättre?
    Jag har aldrig set dem som så extra infektionskänsliga. Men nu har deras läkare börjat reagera oc när jag tänker efter så har de varit väldigt mcket sjuka. Första året på dagis va det inte många hela veckor och antalet läkarbesök är säkert över 50 stycken..

Jag skall börja plugga heltid nu till våran och känner mig väldigt orolig hur det skal gå med det om jag är tvungen att vabba mycket...

MVH Elvira

• Svar på tråden När slutade din prematur att vara infektionskänslig?
  • hotten

vi kunde inte ha barnet på dagis alls, inte träffa mer än 1 annat barn samtidigt (ibland gjorde vi det å då vart hon direkt sjuk oftast i månader), å det är väll först å främst de jag undrar kan du inte vara hemma med barnen 1-2 år till för det finns ingen andledning att utsätta barnen för hur mycket som hellst (naturligtvis skall man inte isolera heller, men emellanåt måste de hinna återhämta sig å växa osv oxå.. tycker då vi men jag vet att en del tycker det är bra att barnen är sjuka typ helatiden att det skulle bygga imunförsvaret. fast där håller jag inte med, å bevisligen så har inte detta skadat vårt barn iallafall utan när hon började 6 års så var hon sjuk lika ofta som andra typ dock alltid längre ca 1-2 vecka längre, men efter de året är hon inte skjuk mer än andra barn, tvärtom nästan mer frisk å har ingen astma, förkylningsastma, allergier mm..)
    i hennes fall blev hon mycket mindre infelktionskänslig runt 5-5½ år.. oftast brukar de börja avta vid 3 års ålder sägs det.

• pritt

Jag tycker min nu 3 åring börjar klara det bra, hon har inte varit hemma från dagis mer än 1 dag sedan sommaren :)
    Vi har fått tips på att ge hajleverolja, det ska vara immunförstärkande. och det verkar ha funkat, hon har fått av o till sedan januari. Fråga på hälsokost, det funkar verkligen! Vår tjej är mkt mkt friskare, vi märkte skillnad efter redan 6-8 veckor i vintras!

• Livsglädjen

Edvin har varit ovanligt frisk, men problemet är att han blir så väldigt sjuk när han väl blir sjuk.
    Det är svårt för omgivningen att förstå att han är infektionskänslig när han verkar så frisk. Jag oroar mig ofta för att hans lungor ska ta permanent skada av luftvägsinfektionerna.

• twins2

Våra tvillingar födda v 24+3 för 5 år sedan började förskolan när de var 2 år och 3 mån. De har inte varit sjuka mer än kompisarna (räknat antal ggr/termin) snarare tvärtom dock blev de oftast mer sjuka än andra när det väl skedde. Vanliga förkylningar resulterade i lunginflammationer och sjukhusvistelse. Det senaste 1,5 året har de blivit mkt starkare och nu stannar det vid vanliga förkylningar. Vi hade räknat med mkt mer frånvaro från förskolan än vad det i efterhand visade sig bli. De har haft problem med förkylningsastma men tack vara ailos i hemmet där både ventolin och pulimicort har inhalerats har flera sjukhusbesök under förkylningstider kunnat förhindrats.  

• Niinis

min son född v.24+3 är idag 4 år och går på dagis, jag börjar se skillnad först nu, han är inte sjuk så ofta längre. tidigare var han sjuk KONSTANT! fick nästan sluta på dagis ett tag. sen gick han bara till 12.00 varje dag i ett år, för att inte bli sjuk så mycket (var med vid utelek och lunch då innan han gick hem) trodde aldrig det skulle bli bättre, så jobbigt med öroninflammationer, feberkramper, hög feber VARJE gång! alvedon hjälpte inte ett dugg, så jag är sååå glad just nu att få slippa det ett tag:) hoppas det håller i sig!

• Viran

Tack alla för svaren! Denna vecka har vi första febern så hittils har det varit lungt. Lungorna har ju börjat krångla lite, men håller sig hyfsade med medecinen.
    Nu är det bara att hålla tummarna att tjejerna är lite motståndskrafitgare detta året. Skall kolla upp den där hajoljan oxå. Kan ju kontra med ett tips jag med. Bio Strath vita/mineral från hälsokosten har stärkt tjejerna en aning, smakar blä men med en liten muta så går det ner..

• tinaw

Vår Samuel har alltid varit väldigt infektionskänslig, men när han blev 7 ungefär vände det. Han är fortfarande mer sjuk än sina jämnåriga, det är han, men antalet läkarbesök är nere på kanske 2 om året... Hoppas det vänder fortare för er!

• bulleiugnen84

Hur är det för er som fick barn i v 33?? Är dom lika "känsliga" som de barn som är födda innan vecka 30?

• PippiLottan

båda våra barn är prematurer. Första 18 mån med äldsta barnet var som ett skämt. Tror inte hon var frisk en hel vecka åt gången. Sen vände det och nu tycker jag hon är mer som sina kompisar när det gäller sjukdom. Sonen även han prematur är nu inne på sitt tredje år och jag hoppas det ska bli bättre i höst/vinter än förra året.. Lycka till

• Bliglin

Det är ju jätteolika på premisarna hur sjuka de är. Kanske beror på ifall de har bpd eller bara lite omogna lungor eller annat!?

Min son, född v27+1, har inte varit sjuk en enda gång och aldrig haft feber ens trots att han fått sin trippelvaccination. Han är nu sju månader (ja, den 1 nov alltså) och ca 4 mån korrigerad ålder.

Jag inser att vi haft en jävulusisk tur.

• Bliglin

Sorry, mitt inlägg var ett svar på nr 9, glömde "citera"

Svar på tråden När slutade din prematur att vara infektionskänslig?