• Mino

    Byte av skola.

    Min sotter som fyller åtta nu snart, går i tvåan.
    Hon har gått i samma klass sen förskolan, men inte i dagis innan. Jag är en hemma mamma så mina barn behöver inte gå på dagis, vilket jag tycker är bra o de funkar fint.

    Hon har aldrig kommti in ordentligt i klassen, inte direkt några vänner. Hon är blyg, tyst o lugn. Envis o lite tjurig ibland. En liten pojkflicka är hon oxå. O de verkar som att hon inte har blicit accepterad för den hon är.

    Hon har många gånger varit ledsen o vägrat gå till skolan, hon har lite svårt att berätta varför, men jag har ju hela tiden förstått att hon inte trivs.
    Klassen är en stök klass.. o mycket skrik o bråk o fult språk. När jag varit i skolan så känner jag att miljön är jobbig, o att min dotter som är rätt känslig kanske inte klarar den miljön.
    Nä rjag prata mer skolan har jag ju fått höra att eftersom hon inte3 gått på dagis så har inte samma förutsättningar.. Vilket jag inte tror på.. O de vill gärna skyllla på henne lite.. hur de nu kan göra de..

    Nu ialla fall så har hon börjat berätta att vissa ibland slår henne.. retar henne för att hon gör killgrejjor, hon spelar fotboll bla, i ett tjejlag.

    Jag har tjatat på skolan, o försökt få nån form av förändring, men de blir inet bättre.. O nu tycker jag de gått för långt..
    Nu vill jag byta skola, men den skolan jag vil byta til ligger en bit bort, innebär att man får cykla i kasnke tio minuter, eller gå, då tar de 20 kasnek.. Vi har ingen bil så jag kna inte köra henne.. Min man tycker de är ett dåligt alernativ. Medan jag känner att kan de va värt att ha de längre til skolan o må bra o trivas än att må skit o ha de nära.. ???
    Grejjen är att våra två äldre barn gått i skolan som jag vil byta till.. o då va jag inte nöjd heller.. Men de berodde på den klass de gick i.. den va hemsk..

    Lite svamligt kasnke , men de känns bra o skriva av sej :)

    Men vad tror ni, är de nån som bytt skola på sitt barn till en skola som ligger längre bort, o fått de bra??
    Eller nån som bara har nåt klokt att säga :)

    Kram

  • Svar på tråden Byte av skola.
  • Lucky

    Om din dotter inte trivs i skolan tycker jag absolut att hon ska få byta, 10min med cykel är ju inte mycket... och inte en 20 min promenad heller! OCh absolut inte om det hjälper din dotter att trivas i skolan!
    Hoppas det löser sig för er och allra helst för tjejen, det är såå viktigt att ha kompisar som man har kul med!

  • Nellee

    Vill din dotter byta skola så tycker jag att hon ska få göra det. Det låter ju hemskt, slår de henne? Förstår inte hur barn kan vara så elaka. Det känns lite som att det är "dagismiljö" i klassen, den som hörs får uppmärksamhet. Om de andra gått på dagis så är de vana med det vilket din dotter inte är. Kan det vara lite så de menar? Det är lärarens ansvar att skapa en trygg miljö i skolan, det känns inte som att de gör det här. Hemskt att behöva gå varje morgon till en plats man mår dåligt på.. Hoppas verkligen att det löser sig för er, det är absolut inte din dotters fel. Skolan ska ta sitt ansvar.

  • Mino

    O tack för era tankar :)

    Ja hon har fått slag o att de drar i henne, killar som puttar ner henne på marken, rotar i hennes ryggsäck o tar grejjer. O sen får hon ofta inte vara med, o de är ju jobbigt bara de.

    Jo de där med att den som hörs mest får mest uppmärksamhet, de stämmer verkligen. De har sagt ända sen förskolan att hon måste lära sej o skrika o höras.. Herregud har jag sagt då.. Vaddå, är de inte bra att hon sköter sej????? Man undrar ju.. De sänder ju ut helt fel signaler..

    Sen måste jag berätta.. Hon har vägrat vara med på gumpan nu länge.. Varför vet jag inte riktigt.. men jag trr at thon tycker de är jobbigtt med tjejerna i omklädningsrummet.. som stojjar o skrivker o larvara sej.. Hon tycker skolans duschar är jätte jätte äckliga, för att hon sett någon kissa i den.. Fullt normalt enligt mej.. Sen så brukar gympan funka så att läraren väntar o väntar till de stimmiga har lugnat ned sej.. vilket kan ta evigheter.. O va lär sej de då.. jo de är de stimmiga som styr.. inte de lugna.. o de får ju ingen beröm att de sitter snällt o väntar.. I allafall min dotter känner sej mycket illa til mods.

    O ja hon vil byta skola.. De ända är att jag är rätt att hon ska tycka de e jobbigt o ta sje till skolan i snö strom o drivis.. Men jag antar att trivs man nånstans vill man dit oavsett hur.. Vi har alltid haft problem i skolan, MIn äldsta som nu går i sexan har inte fått de bra förän nu i skolan.. så.. vi har kämpat länge.. o jag börjar lbi så j...la trött på skolor osm inte gör nåt när man har de jobbigt...

  • Nellee

    Usch, det där låter inte alls bra. Jag har också svårt att förstå det där med att de som gapar mest ska vara de som styr. Läraren är utbildad och ska se till att alla hänger med och att det är ro i klassrummet. Gympan förstår jag henne fullt ut, dels så tar de gapiga all plats så de andra kommer aldrig fram och dels så är duscharna ganska äckliga.. Men ser inte lärarna när de har puttat ner henne och liknande? Gud, jag skulle bli galen! Blir arg bara jag läser om sånt. Skitungar. Skönt att din äldsta fått det bättre, men jobbigt att det ska behöva ta så lång tid.

    Känner du till några av föräldrarna? Skolan ska ha en plan för sånt, men det verkar som att de flesta inte uppfyller de kraven.. Hoppas verkligen att det blir bättre om din dotter byter skola. Hon ska ha kul i skolan, inte må dåligt.

  • Mino

    Ja man blir förbannad, men just nu känner jag att jag redan gått igenom de.. o nu är jag bara trött o ledsen.. Får ju ingen respons.. liksom..

    Nä när de händer att holn blir ned puttad o så ser ingen.. de är ALDRIG nån som ser nåt.. verkar de som. Min son går i samma skit skola o han säger samma sak.. ingen ser, ingen gör nåt.. Jag har god lust att flytta på honom oxå.

    Jag känner inte nån av föräldrarna tyvär.. Där vi bor är de bara en i klassen som bor i närheten.. sedan bor de andra längre bort. O eftersom min dotter inte umgås med dom på fritiden har de ju inte blivit av att man träffar dom. O när jag är i skolan o lämnar o hämtar träffar man ju inte någon.. Alla andra barnen går ju på fritids o så..

    Jo jag vet att skolan ska ha planer för sån här.. men.. de verkar som att de är trött oxå.. hmm..
    Jag ska kämpa att få bort henne därifrån så slipper jag dom.. de är så de känns just nu..

    Ja de som gjorde att min stora dotter fick de bra va att hon bytte till en friskola.. vilken skillnad säger jag bara.. !!! Så härligt.. önskar de fanns samma skola fast för barn från f-5 i närheten.. men de gör de tyvär inte..

  • mamma mia pizzeria

    Jag har valt friskolan till mina barn. Ett jädrans körande hit å dit, men det är värt varje sekund. Rektorn står vid trappan och hälsar barnen välkomna varje morgon. Säg den kommunala skola där personalen tar sig den tiden...

    Jag hoppas att det ordnar sig för din dotter, det är oerhört viktigt att man får det att fungera tidigt...

  • Mino

    mamma mia.. De där med friskola o att de engagerar sej mer, känner jag igen.. Där min stora dotter går är barn o vuxna tillsammans. jämt.. nästan... O rektorn finns där med öppen dörr. O på rasterna är lärarna med o spelar pingis, fotboll, eller bara sitter o fikar, De är sen sån härlig stämmning på skolan så jag blir alldeles lycklig när jag har varit där :) O min dotter älskar att vara där hon vil inte vara ledig :)

    Jo men de är nog värt att kämpa lite för att få en bra skolgång. Finns ju ingen vuxen som stannar på ett hemskt jobb om de inte måste förståss.. så..

    Tack för ditt svar :)

  • Mamma 03  08

    Jag bara undrar om ni har kopplat in rektorn i detta. Blir det ingen förbättring så är det rektorns ansvar att det ska vara en dräglig situation för din dotter i skolan.Det ska finnas en likabehandlingsplan (skolan är skyldigt att ha en sådan sedan 2006. se på www.skolverket.se/sb/d/1400) på er skola som ska följas i sådana händelser.Om det finns en plan och den inte uppfylls till fullt så kan du ta kontakt med bildningschefen(rektorernas chef).För mig känns det som att läraren inte mäktar med klassen och behöver hjälp.Det kan vara lite svårt ibland som lärare att erkänna att det är jobbigt.Rektorn kanske inte vet det om ingen säger till honom/henne. Försök! Går inte det så är det upp till dig att välja den skola som är bäst för er.

  • lillasnurre

    oh, vad jag önskar att jag hade ett bra råd att ge! Jag lider med både dig och din lilla flicka! Jag var själv mobbad i grundskolan, och min mamma kämpade för att jag skulle ha det bra. Jag bytte inte skola föräns i 9:an och jag vet inte om det blev bättre eller sämre..... Jag önskar som sagt att jag kunde ge dig ett råd, och det enda jag kan säga är att om du har tömt ut alla möjligheter till att det ska bli bra för henne så tycker jag att du ska låta henne byta.

    Hoppas att det löser sig till det bästa!

    Kram // E

Svar på tråden Byte av skola.