• styvmamma

Snällt? Nä du de får vi i nacken sen.....

min sambos ex åkte iväg på en resa. Köpte kläder med sig hem,även till min son. VI VILLE BETALA men FICK INTE. De är en gåva från mig, sa hon.

Förra gångne Sessan kom hem fanns de bara sommar-klänningar, linne o 3/4 byxor i väskan. vi bad om höstkläder. Hon sa att hon inte hunnit handla än. Sessan bad om ny jacka för den hon hade frös hon i(Tunn sommar jacka)
    Igår ringde hon för att prata om annat. Då bad vi henne om 289kr för vi har köpt jacka till Sessan.(vilket mamman bet oss göra) Hon blir sur o menar att de ska vi bjuda på.
    Ni får köpa kläder till henne för jag har inga pengar...Hennes uppgift, hon har Sessans barnbidrag.Hon vill ha de så. Vi köper till grabben o hon till tjejen. Hon slänger i huvudet på oss att vi minsann fått kläder av henne innan.... MEN DE VAR JU EN GÅVA! HON SA JU DE SJÄLV...
    Vad gör man? Tjattar man till sig pengar? Handlar man till Sessan ändå o har här eller ger man bara upp?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-14 11:43
    I 3 år har de bråkats om kläder... Hela gadrober ska packas i väskor fram o tillbaka. Barnen vill inte MEN deras mamma vägrar dela upp de. Hon har inte råd till de säger hon. Vi köper massa utöver barnbidraget som vi har här. Barnen har allt o lite till hos oss. Men om vi råkar skicka med en tröja till grabben som inte passar hennes smak blir de ett väldigt hallå på henne. På ett litet möte vi hade här hemma blev de bestämt att hon köper allt till tjejen då hon inte riktigt vill att jag gör de. Helt okay. Men när vi sen får kläderna finns där ju inget att ta på henne...dessutom hade hon en sommarjacka o ingen riktigt jacka att ta på sig. Jag skickade med 3 tjocka tröjor till mamma som hon kunde ha på sig.Vill inte att hon ska frysa. Då åker hon o fixar en ny jacka till Sessan. Allt detta e invecklat o jag förklarar gärna om ni undrar något. Men jag gör allt gör barnen. O skulle aldrig låta dem gå o fysa eller vara ledsna för att kläderna e för små.
    De e inte mina barn men jag älskar dem som mina o vill att dem ska ha de bra...De e därför jag frågar om råd. Vad gör jag?
    Köper kläder o skiter i allt eller står på mig o ber henne fixa ordentliga kläder som HON faktiskt själv begärt att hon ska göra?

• Svar på tråden Snällt? Nä du de får vi i nacken sen.....
  • thissan

Alltså, oavsett vad ni kommit överens om och vad och vem som har rätt eller fel så kan det ju vara så att mamman kanske inte hade pengar JUST DÅ men hade den där jäkla jackan planerad i huvudet. (Vet själv hur det kan vara när man ska lägga upp sin ynkliga budget för inköp - barnbidrag eller inte!)
    Min dotter har också haft en för tunn jacka i perioder tills jag haft råd att köpa en ny ordentlig, men då har jag packat på henne 2 tröjor till under, vad är problemet?
    Jag tycker att ni kunde ha lagt ut de där 300 kronorna och varit tysta sen. Du skriver att det inte handlar om pengar. Nej, det kanske det inte gör för mamman heller utan kanske är lika mycket principen för henne.
    Och det kan vara jävligt provocerande när någon annan lägger sig i ens ekonomi, och dessutom på SINA villkor! Ni har ingen aning om hur det såg ut för henne och hon kanske är trött på att redogöra och försvara sina pengar för er.
    Ni skulle ha hållit tyst om pengarna, som sagt, millimeterrättvisa är för barnungar.

• styvmamma
    Svar på #4
    ja vi står för allt de "vanliga" som man behöver i vardagen. Vi har inget underhåll eller så. Bara vars ett barnbidrag att köpa kläder för till vars ett barn.
  • SaramedM
    styvmamma skrev 2008-10-14 11:45:09 följande:
    Svar på #4ja vi står för allt de "vanliga" som man behöver i vardagen. Vi har inget underhåll eller så. Bara vars ett barnbidrag att köpa kläder för till vars ett barn.
    ni får var sitt barnbidrag och bägge barnen bor vv?

Jag står fast vid att om det inte handlar om pengarna för er så vad är problemet?

Det kommer aldrig att bli "lika" och rättvist

Om inte mamman tar sitt ansvar så får väl ni vara bättre förebilder och ta ert
  • styvmamma
    thissan skrev 2008-10-14 11:44:53 följande:
    Alltså, oavsett vad ni kommit överens om och vad och vem som har rätt eller fel så kan det ju vara så att mamman kanske inte hade pengar JUST DÅ men hade den där jäkla jackan planerad i huvudet. (Vet själv hur det kan vara när man ska lägga upp sin ynkliga budget för inköp - barnbidrag eller inte!)Min dotter har också haft en för tunn jacka i perioder tills jag haft råd att köpa en ny ordentlig, men då har jag packat på henne 2 tröjor till under, vad är problemet?Jag tycker att ni kunde ha lagt ut de där 300 kronorna och varit tysta sen. Du skriver att det inte handlar om pengar. Nej, det kanske det inte gör för mamman heller utan kanske är lika mycket principen för henne.Och det kan vara jävligt provocerande när någon annan lägger sig i ens ekonomi, och dessutom på SINA villkor! Ni har ingen aning om hur det såg ut för henne och hon kanske är trött på att redogöra och försvara sina pengar för er. Ni skulle ha hållit tyst om pengarna, som sagt, millimeterrättvisa är för barnungar.
    Ja du om de vore så enkelt.... de finns så mkt bakom som inte står här. Men visst kan jag se de som du gör.
    Men.... mamman säger till oss att de finns 400 kr att handla för. vi handlar men får inga pengar.... Hon åker utomland, festar o köper ny bil o annat o ändå har hon inga pengar. De köper inte jag....
    Jag har redan skitit i pengarna vill inte ha dem av henne. Vill inte ha något av henne.Just nu vill jag inte ens prata med henne.
    De behöver inte vara rättvist men de kan väl åtminstonne vara lite lika på båda hållen???? De handla om o ge o ta. Allt detta handlar inte om EN jacka...De handla om en kamp som varat i 3 år. En kamp som vi inte vill ha mer... Hon skäller ut oss till höger o vänster men reagerar vi ska vi bara ta emot?!
  • styvmamma
    SaramedM skrev 2008-10-14 11:47:29 följande:
    ni får var sitt barnbidrag och bägge barnen bor vv?Jag står fast vid att om det inte handlar om pengarna för er så vad är problemet?Det kommer aldrig att bli "lika" och rättvistOm inte mamman tar sitt ansvar så får väl ni vara bättre förebilder och ta ert
    Sant!
    Tjejen bor varannan vecka o grabben bor alltid hos oss. Är hos mamman varannan helg.
    Jag köper ju vad jag vill hit. Bryr mig inte om vad hon tycker. Men de känns orättvist att vi blir utskällda när vi lämnar kläder till grabben som hon inte gillar o när sen vi får kläder till tjejen o vi ber om något kan vi minsann handla själv. De e ju trots allt hon som vill handla till tjejen o hon som vill dela på de.
  • SaramedM

om ni inte vill ha den kampen mer så släpp det, acceptera att så här är det, vi får ta fullt ansvar , hon inget

styvmamma skrev 2008-10-14 11:52:01 följande:
    Ja du om de vore så enkelt.... de finns så mkt bakom som inte står här. Men visst kan jag se de som du gör.Men.... mamman säger till oss att de finns 400 kr att handla för. vi handlar men får inga pengar.... Hon åker utomland, festar o köper ny bil o annat o ändå har hon inga pengar. De köper inte jag.... Jag har redan skitit i pengarna vill inte ha dem av henne. Vill inte ha något av henne.Just nu vill jag inte ens prata med henne.De behöver inte vara rättvist men de kan väl åtminstonne vara lite lika på båda hållen???? De handla om o ge o ta. Allt detta handlar inte om EN jacka...De handla om en kamp som varat i 3 år. En kamp som vi inte vill ha mer... Hon skäller ut oss till höger o vänster men reagerar vi ska vi bara ta emot?!
  • styvmamma
    Svar på #16
    Ja de e ju lite så jag känner....

Tycker väl bara att de e lite kass att hon alltid får som hon vill för att vi inte vill eller orkar bråka mer.

Men men de e väl bara att vänja sig vid ett evigt bråkande eftersom jag valt att leva med min älskling ?!
  • thissan
    styvmamma skrev 2008-10-14 11:58:55 följande:
    Svar på #16Ja de e ju lite så jag känner....Tycker väl bara att de e lite kass att hon alltid får som hon vill för att vi inte vill eller orkar bråka mer.Men men de e väl bara att vänja sig vid ett evigt bråkande eftersom jag valt att leva med min älskling ?!
    Eller så backar du och låter de ta fajten sinsemellan? Du måste faktiskt inte engagera och bry dig.
  • jen bossman

eftersom det är mamman som bestämt att hon ska få hela barnbidraget så får väl hon också se till att dom pengarna faktiskt går till flickan. annars måste ni ju på något sätt komma överrens om att dela.

sen tycker jag att eftersom ni har flickan varannan vecka så får ni se till att flickan har en hel garderob inkl ytterkläder och sånt som behövs vid sämre eller kallare väder. och om inte mamman vill ha dom kläderna hemma hos sig så får ni se till att flickan åker hem i dom kläderna hon kom i och allt annat stannar hos er. mamman kan ju inte förbjuda barnets pappa att köpa kläder till sin dotter...

• SaramedM
    styvmamma skrev 2008-10-14 11:54:49 följande:
    Sant!Tjejen bor varannan vecka o grabben bor alltid hos oss. Är hos mamman varannan helg.Jag köper ju vad jag vill hit. Bryr mig inte om vad hon tycker. Men de känns orättvist att vi blir utskällda när vi lämnar kläder till grabben som hon inte gillar o när sen vi får kläder till tjejen o vi ber om något kan vi minsann handla själv. De e ju trots allt hon som vill handla till tjejen o hon som vill dela på de.
    Jag håller med dig isak men vet att mina föräldrar fortfarande efter nästan 20 år inte kan föra ett vettigt samtal om ekonomi så tror jag att detta tar för mycket kraft från er

Försök att undvika att gå i konflikt med henne och kör ert race så att säga
  • SaramedM
    styvmamma skrev 2008-10-14 11:58:55 följande:
    Svar på #16Ja de e ju lite så jag känner....Tycker väl bara att de e lite kass att hon alltid får som hon vill för att vi inte vill eller orkar bråka mer.Men men de e väl bara att vänja sig vid ett evigt bråkande eftersom jag valt att leva med min älskling ?!
    Eller vänja sig vid att hon är sån här och sen släppa bråken

Jag tycker inte ni ska vänja er vid ett evigt bråkande utan jobba på att från er sida mentalt släppa detta
  • Weird One

Ja, jag tycker så här:

Sluta bråka med mamman, det är inte värt besväret.
    Köp det flickan behöver hos er och skulle det vara så att mamman inte har råd med en vinterjacka så kan hon ju ha jackan ni köpt även hos sin mamma.
    Det är ju flickans kläder, inte era eller mammans kläder.
    Vem bryr sig om vem som betalat?

Låt inte detta eskalera, det mår ingen bra av allra minst lilltjejen.

Lycka till

• SaramedM

Weird One skrev 2008-10-14 14:12:35 följande:

Ja, jag tycker så här:Sluta bråka med mamman, det är inte värt besväret.Köp det flickan behöver hos er och skulle det vara så att mamman inte har råd med en vinterjacka så kan hon ju ha jackan ni köpt även hos sin mamma.Det är ju flickans kläder, inte era eller mammans kläder.Vem bryr sig om vem som betalat?Låt inte detta eskalera, det mår ingen bra av allra minst lilltjejen.Lycka till
    Håller med helt och hållet
  • kavvan

Weird One skrev 2008-10-14 14:12:35 följande:

Ja, jag tycker så här:Sluta bråka med mamman, det är inte värt besväret.Köp det flickan behöver hos er och skulle det vara så att mamman inte har råd med en vinterjacka så kan hon ju ha jackan ni köpt även hos sin mamma.Det är ju flickans kläder, inte era eller mammans kläder.Vem bryr sig om vem som betalat?Låt inte detta eskalera, det mår ingen bra av allra minst lilltjejen.Lycka till
    Jag instämmer också. Låt inte detta eskalera.
  • styvmamma

Tack alla för era svar. Ekonomi är inte lätt. O jag orkar inte bråka mer. De går inte en dag innan de bråkas.
    Idag bad vi mamman lägga ner byxor i väskan. ( De ända jag inte hunnit köpa till Sessan) skolbyxor då.... De blev som vanligt ett jävla liv för att vi ville ha 3 par byxor att bolla med...Vi fick ett par som är 2 storlekar för stora,(mamman anser att de går att vika upp, ser då förjväligt ut), ett par urtvättade mjukis byxor o ett par sommar byxor i prassel material..... Nu e de bra. Imorgon e de jag som fixar kläder som hon har här. Vill inte ha hennes skit. Sessan ska se bra ut. kläderna ska passa både henne o årstiden.... Skäms över mamman att hon inte ser hur illa de e.... Man måste inte ha 18 hello kitty tröjor om pengaran inte räcker till byxor o annat sen. Eller?
    Nä imorgon e de vi som åker o Shoppar

• ickaj

Vill bara säga att jag blir jätteglad över att höra att du bryr dej så mycket om dina "bonusbarn"!

Att du ska få så mycket skit för det, tycker jag är rent ut sagt förjävligt! Jag har precis blivit medlem här men jag FUNDERAR STARKT PÅ ATT AVSLUTA MITT MEDLEMSSKAP!
    Detta verkar mer vara ett forum för arga jävlar som bara vill klanka på andra, så hård ton, så ofta här, verkar det som....suck...

Hur som helst så är jag både bio-mamma (till en 6årig "sessa") och bonus-"mamma" till tre barn, 11,13, 18......

Jag har en jättebra kontakt med min dotters låtsasmamma eller extramamma, då hon är väldens gulligaste och även hon tycker att det är roligt att köpa kläder och saker till min snutta, hon har precis lika fint rum och fina kläder hos sin pappa som hemma hos mig, vilket jag är sååå glad och tacksam för!

STÅ PÅ DEJ; JAG TYCKER DU HAR HELT RÄTT!(Elaka motkommentarer undanbedes, behöver de inte!)

Svar på tråden Snällt? Nä du de får vi i nacken sen.....