• Majras

Ta drick vaccin mot magsjuka eller inte? (Egypten)

Var idag o vaccinera oss inför resan till Egypten i december. Är i valet o kvalet om vi ska ta drickvaccin mot magsjuka. Tydligen är det 60-70 % skydd så tänk om man blir sjuk ändå så kommer man tycka att det var onödiga pengar (320 kr/person x 4) eller om man inte tar det o blir sjuk så blir det väl lite att man får skylla sig själv.
    Eller så är man hela veckan och blir inte magsjuk ändå

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta drick vaccin mot magsjuka eller inte? (Egypten)
  • Myslan me Zac

Vi tänker ge dukoral till barnen men vi själva skall ta något annat som visst finns på apoteket som barn inte kan ta förrän de är 11 år. Vet ej vad det heter ännu men på måndag när hepatitsprutorna skall tas så får vi reda på namnet, återkommer då .

• Majras

Myslan me Zac skrev 2008-10-18 16:02:02 följande:

Vi tänker ge dukoral till barnen men vi själva skall ta något annat som visst finns på apoteket som barn inte kan ta förrän de är 11 år. Vet ej vad det heter ännu men på måndag när hepatitsprutorna skall tas så får vi reda på namnet, återkommer då .
    Ja,gör gärna det
  • miliasmamma

Jag tog det innan jag åkte och var trots det lite dålig i magen (inte så jag blev sängliggandes), men jag tänker som så - att hade jag inte tagit det så hade kanske det blivit ännu värre. Jag skulle inte chansa..

• LHUF

Vi tog det och alla höll sig friska utom 1 men han blev troligtvis smittad på deras resa till kairo.   Men som någon sa, ta med handsprit.. pengarna är så skitiga ..

Tilde 080319
  • julibebis08

Vi tog drickvaccinet när vi åkte till Egypten. Men tyvärr blev båda magsjuka. Min sambo så pass sjuk att han fick uppsöka läkare och få sprutor och medicin. Åk inte till Egypten utan att ta vaccinet!

• Majras
    Louise84 skrev 2008-10-26 10:49:54 följande:
    Var i Egypten ska du?
    Vi ska till Hurgadha, ska ju bara hålla oss i resorten
  • mamma2002

Vart går man och tar vaccinet är det på vårdcentralen eller finns det att köpa på apoteket?
    Tacksam för svar, vi ska ju till Egypten i januari ;(

Hur lång tid innan ska man dricka det?

• Bedazed

Jag tog det innan jag åkte till Egypten för några år sen. Stannade där i 4 månader och va sjuk tre ggr. Se till att ni får genomvarm mat och ordentligt tvättad sallad. Om ni köper egen frukt så se till att diska dom. o som tidigare skribenter skrivit var jättenoga med handhygienen, speciellt efter att ni hanterat pengar för dom är inte fräscha.
    Köp med koltabletter emot akut diarré.

Hoppas ni inte blir sjuka och att ni får en underbar upplevelse för Egypten kan vara så himla bra annars!! =) Lycka till

• Majras
    mamma2002 skrev 2008-10-29 19:00:53 följande:
    Vart går man och tar vaccinet är det på vårdcentralen eller finns det att köpa på apoteket?Tacksam för svar, vi ska ju till Egypten i januari ;(Hur lång tid innan ska man dricka det?
    Ja,man tar det på vc. Man ska dricka det i 2 omgångar med ca 6 veckors mellanrum har jag för mig
  • lokisse

är det rota vacsinet ni pratar om.. det hade jag tagit alla ganger det hjälper ju till vis del även mot alla dessa vinterkräkor

"Inte nog med att det inte finns någon Gud. Försök få tag i en rörmockare under ett veckoslut."
  • Majras
    lokisse skrev 2008-10-29 19:20:45 följande:
    är det rota vacsinet ni pratar om.. det hade jag tagit alla ganger det hjälper ju till vis del även mot alla dessa vinterkräkor
    dukoral
  • lokisse

japp det hjälper ju mot colera allts även mot vinterkräkis det är ju inte helt fel med en vinter utan kräk

• Ejin

vi tog de men både ja o sambon blev sjuka som bara den... ja fick t.om ligga me dropp... usch.. den resan minns ja ej me värme... håller me ovanstående... behnadla pengarna som dom vore rabies smittade...

• mamma2002

Tacksam för alla svar!

jag blir så orolig när jag läser om alla som blivit sjuka jag tycker var och varannan blivit det :(

Är rädd att lill tjejen får det bara! Svårare när barnen blir sjuka.....

Kan man ge drick vaccin till barnen med?????????????????

• Vera 74

Vi åker nu i mitten på november, min man och mina föräldrar har påbörjat sin kur, själv så struntar jag i den. Vår dotter får inte heller något - vi får väl utvärdera sen när vi kommit hem!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Söta Nasse

vi åker iväg 9 personer den 11e och då har alla tagit dukoral förutom jag och min bebis. jag får bara inte i mig det. tar några andra tabletter i förebyggande istället

♥ Snart lyfter vi av mot Egypten ♥
  • apgap

Vi åker 20 nov och vi har tagit havrix och dukoral, sonen tyckte att det var ok då det smakade hallon. Vi fick betala 500 kr/pers så ni som köpt för 200 kr har gjort ett fynd. Var köpte ni det, kan vara bra at veta för framtida resor?

• bundulo

varför åka till ett land som har så stora risker. sol finns på mycket  bättre ställen.
    gör inte lätta saker svårt.

• Majsan70

Vi valde bort vaccination när vi åkte till Egypten. Varken jag eller dottern blev magsjuka. Däremot åkte vi på nån halsfluss grej istället vilket vi blev lite förvånade av. Vi blev såpass dåliga av den att vi fick antibiotika o en massa andra mediciner.

Vi hade med handsprit och även tvättservetter med antibakteriell funktion som vi använde innan vi käkade nåt när vi var iväg på alla våra utflykter. På de restauranger vi käkade fanns det alltid handsprit direkt när man kom in. 

Svar på tråden Ta drick vaccin mot magsjuka eller inte? (Egypten)