• Pretty Banana

Du som bor/bott i Estland, Lettland, Polen, Rumänien, Ungern, Tjeckien eller Slovakien?

Jag undrar lite hur det fungerar med förskolan i dessa länder. Vad kostar den, hur stora barngrupper är det, är det svårt att få plats? Vad har de för syn på barn (uppfostran osv)? Finns det några dagis för engelskspråkiga barn?

Hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Du som bor/bott i Estland, Lettland, Polen, Rumänien, Ungern, Tjeckien eller Slovakien?
  • amnai

Vi bodde i Prag 2.5 år och barnen gick då i förskola där några timmar per dag, engelskspråkig pre-school. Från 3 år gick sonen på International School of Prague, de har preschool från 3 år som är jättebra. Kostar en del pengar förstås... tror det står på deras hemsida vad det kostar, kommer inte alls ihåg nu.

Tjecker kan vara ganska tuffa mot sina barn, men det är såklart individuellt och på de engelskspråkiga förskolorna där det finns många utlänningar är det annorlunda.

• 3 barn i familjen

Hej! Kan bara ge information om Bulgarien, men det ar kanske ganska lika i grannlanderna. Pa statligt dagis ar det stora barngrupper, 20-30 barn, avgiften ar inte hog, 200 sek per manad, det blir billigare om man har 2 barn, for tredje barnet ar det gratis. Alla barn sover middag, aven 6-aringar. De har pedagogisk undervisning, natur, bokstaver, musik, mm, och gar pa utflykter, leker ute, far teaterbesok, mm. Sjalv jobbar jag lite pa ett privat dagis, dar ar grupperna mindre, ca 12 barn som max, avgiften pa privata dagis ar ca 1500-2500 sek per manad. Nar hostterminen startar ar det lite svarare att fa plats, det galler att vara ute i god tid. Har i Sofia finns det olika typer av dagis, engelska, tyska, mm.
    Sjalv har jag varit hemma med mina barn, men nu far minstingen (2 ar) hanga med mej de timmar jag jobbar pa dagiset.
    Fraga garna om du vill veta mer. Ar du pa vag utomlands?

Svar på tråden Du som bor/bott i Estland, Lettland, Polen, Rumänien, Ungern, Tjeckien eller Slovakien?