• Erling

Arbetslös & Gravid

Jag har precis fått veta att jag är gravid V4+4 och är arbetslös. Är inte med i någon Akassa för tillfället men ska skicka in ansökan snarast. Jag har ingen fast tjänst men jag har jobbat extra inom vården och fått ut hyffsade löner nästan varje månad. Hur vet man vad man får för mamma penning? Vad bör man göra för att kunna höja den? Hjälp jag är helt borta på detta område.

• Svar på tråden Arbetslös & Gravid
  • Carisma95

Tänk på att du skyddar din SGI genom att "bara" vara anmäld som arbetslös hos arb.förmedlingen!
    Du behöver alltså inte stämpla/få a-kassa för den saken skull.

A stumble may prevent a fall....
  • Erling

Ok..funderade faktiskt på det för jag behöver ju inga pengar just nu men kan man ska ju ta allt man får säger ju alla så det är mycket möjligt att jag hade stämplat lite om du inte sagt nåt. tack!

• glimman

hej! jag stämplar just nu o har gjort sen jag blev arbetslös från första dagen..då undrar jag hur f-kassan räknar min SGI ska ha bebis den 10 februari-09 (snittdagen)

lucas971231,isaac010515 flicka090224
  • Carisma95
    glimman skrev 2008-10-16 08:37:26 följande:
    hej! jag stämplar just nu o har gjort sen jag blev arbetslös från första dagen..då undrar jag hur f-kassan räknar min SGI ska ha bebis den 10 februari-09 (snittdagen)
    Din SGI och FP beräknas i så fall på din inkomst INNAN arbetslösheten.
    Under förutsättning att du:

* Anmälde dig till arb.förmedlingen första dagen.
    * Att du innan det arbetade minst 240 dagar/8 mån
    * Att du varit anmäld som arb.sökande på heltid
  • Biancha

du måste ha vart medlem 6 månader eller 12 månader för att få ut ngt av akassan samt att du måste arbetat i 6 månader under tiden du varit medlem

• SommarSvalan
    Carisma95 skrev 2008-10-16 08:45:52 följande:
    Din SGI och FP beräknas i så fall på din inkomst INNAN arbetslösheten.Under förutsättning att du:* Anmälde dig till arb.förmedlingen första dagen.* Att du innan det arbetade minst 240 dagar/8 mån* Att du varit anmäld som arb.sökande på heltid
    vad gäller om man jobbar/jobbat deltid en längre tid då?
    jag har jobbat deltid på ett flertal ställen i över ett år nu..
  • Carisma95
    SommarSvalan skrev 2008-10-16 15:13:37 följande:
    vad gäller om man jobbar/jobbat deltid en längre tid då?jag har jobbat deltid på ett flertal ställen i över ett år nu..
    Om det är heltid eller deltid spelar egentligen ingen roll.
    Det viktiga för att din SGI/FP ska baseras på inkomsten är att du varit anställd/jobbar 8 mån i sträck.
    Har du t.ex. timvik så är det därför viktigt att vara anmäld till arbetsförmedlingen samtidigt, så det inte blir några glapp emellan anställningar/arbetstillfällena.
  • SilentStar
    Erling skrev 2008-10-15 10:46:20 följande:
    Jag har precis fått veta att jag är gravid V4+4 och är arbetslös. Är inte med i någon Akassa för tillfället men ska skicka in ansökan snarast. Jag har ingen fast tjänst men jag har jobbat extra inom vården och fått ut hyffsade löner nästan varje månad. Hur vet man vad man får för mamma penning? Vad bör man göra för att kunna höja den? Hjälp jag är helt borta på detta område.
    även om du går med i a-kassan nu så tror jag inte att du är berättigad till några pengar därifrån, men måste ha arbetat si och så många timmar under 6 månader (tror jag det är ) innan man kan få lägsta ersättnigen, och ska man ha högre ersättning så måste man ha varit mdlem i ett år (om jag inte minns fel)
  • Erling

Var på arbetsförmedlingen idag och anmälde mig och hon lät så förvånad när jag sa att jag inte skulle stämpla. Sa ju inte att jag var gravid å ville spara men jag behöver ju inga pengar just nu heller eftersom jag jobbar lite nu och då men det kan vara en veckas glapp ibland och då är det väl kört med SGI FP ? Hoppas iaf att jag hinner få ihop lite så vi har bättre lön än den lägsta (180) eller vad det är när barnet väl kommer. Det är ju då man behöver pengar å inte nu.

• Carisma95
    Erling skrev 2008-10-16 18:29:58 följande:
    Var på arbetsförmedlingen idag och anmälde mig och hon lät så förvånad när jag sa att jag inte skulle stämpla. Sa ju inte att jag var gravid å ville spara men jag behöver ju inga pengar just nu heller eftersom jag jobbar lite nu och då men det kan vara en veckas glapp ibland och då är det väl kört med SGI FP ? Hoppas iaf att jag hinner få ihop lite så vi har bättre lön än den lägsta (180) eller vad det är när barnet väl kommer. Det är ju då man behöver pengar å inte nu.
    Som jag tror att jag skrivit tidigare i tråden (?):
    Det är inte att du STÄMPLAR som gör att du skyddar din SGI.
    Är du bara anmäld som heltidssökande så skyddar du din SGI!
  • jag25

ni verkar kunna allt här ju :)
    då har jag en fråga!
    Min kille bor i England, han har fast jobb så jag kommer föda barnet där!
    Kan jag ta med föräldrar penning från sverige dit?

jag har mailat försäkringskassan x antal gånger men har inte fått svar.

Jag har inte haft ett jobb under en längre tid i Sverige men jag måste väl ändå va berättigad det lägsta beloppet???

• Hoppfull mamma

Jag vill bara varna för felaktig information av Carisma här. Man skyddar INTE sin SGI genom att bara vara anmäld hos AF. Man måste också anmäla sig till FK. Om du inte anmäler dig till FK inom 3 månader efter det att du avslutat din anställning förlorar du din SGI. Läs min blogg så får du all fakta. www.imammasmage.blogg.se

• Carisma95
    Hoppfull mamma skrev 2008-10-16 19:30:53 följande:
    Jag vill bara varna för felaktig information av Carisma här. Man skyddar INTE sin SGI genom att bara vara anmäld hos AF. Man måste också anmäla sig till FK. Om du inte anmäler dig till FK inom 3 månader efter det att du avslutat din anställning förlorar du din SGI. Läs min blogg så får du all fakta. www.imammasmage.blogg.se
    Anmäla sig till FK som vadå menar du?
    Arbetslös....?

Det enda FK begär när de senare ska räkna ut din SGI är ett intyg från arbetförmedlingen där det står vilken datum du har varit arbetssökande.
  • Carisma95
    Hoppfull mamma skrev 2008-10-16 19:30:53 följande:
    Om jag har fel, ber jag om ursäkt för mitt inlägg.
    Läste din blogg, det lät som en mindre kul historia...
  • Erling

Ojdå..du har det inte lätt "hoppfull mamma" jag ska verkligen hålla tummarna för dig att allt ordnar sig! På ett eller annat vis brukar det göra det även fast det ser becksvart ut.

• Hoppfull mamma

Ja jag säger bara: dubbelkolla all information du får. Jag litar inte på nogon myndighet läbgre. Alla säger olika och alla skyller på varann och man kan aldrig få rätt eller bevisa något. Enligt FK ska du ringa dom och begära att de ska skydda din SGI annars halkar du ner på 0 efter 3 månader.

• Erling

"Moderskapsintyg
    Som gravid får du ett moderskapsintyg vid besök på Mödravårdscentralen. Intyget kan du skicka in till Försäkringskassans inläsningscentral. Det fungerar då som en anmälan om föräldrapenning. Därefter kontaktar Försäkringskassan dig och ger mer information. "

Så står det i dagens läge på försäkringskassans hemsida. Vet ej vad man får för information av dom men tydligen så ska man iaf anmäla sig på en gång. Antar att man kanske blir informerad av bm om det men ibland kan det ju dröja innan man ens vet om att man är gravid.

• Carisma95

Moderskapsintyget brukar man få vid första UL.

• emeliera

Jag ska testa i morgon tyvärr är inte min sambo lika taggad som jag :/

Ett till symtom jag började gråta för att jag brände maten lite idag ;)

• mammatillmelvin2014

Jag fick moderskspsintyg 20-25. Och inkomst räknar dom 8 månader tillbaka och på hur mycket du tjänat och vad din årsinkomst blir oavsett om du är fast anställd eller inte ska ej spela någon roll.

Svar på tråden Arbetslös & Gravid