• SommarSvalan

Föräldrapenning och arbetslös??

Jag är arbetslös, och är i vecka 6.. men börjar ändå tänka väldigt mycket på kommande ekonomi..
    Jag jobbar bara vid behov på lite förskolor och så.. men jag har ändå typ bara 8500 kr ut i månaden nu.

Kommer jag få ÄNNU mindre sen? Jag kommer ju inte klara av att leva på mindre, speciellt inte med ett barn att ta hand om.. Oroar mig jätte mycket.

Finns det någon mer som är arbetslös som har några råd? Finns det några speciella bidrag att söka eller så? Visst har pappan (min sambo) en inkomst också, men det går ju inte att leva på EN.

Hjälp snälla! Vart kan man vända sig?
    Och vad grundar dom föräldrapenningen på?
    Jag ska föda i juni 2009 om det är till ngn hjälp i uträkningen.. :)

• Svar på tråden Föräldrapenning och arbetslös??
  • pussgurkan86
    Flicka88 skrev 2008-10-15 16:06:49 följande:
    Så sa i alla fall fk till mig. det blir runt 4000 om man tar ut för fulla veckor.
    Alla fall är inte likadana. Jag fick ett helt annat svar men sen tror jag det beror från fall till fall. det bästa är att man själv pratar med dom.
  • SommarSvalan
    Flicka88 skrev 2008-10-15 16:06:49 följande:
    Så sa i alla fall fk till mig. det blir runt 4000 om man tar ut för fulla veckor.
    usch jag tycker det känns skitkasst. 5000 står det där för mig. finns det NÅGON som kan leva på det? själv har jag fasta utgifter på 7000 / månaden.
    Jag trodde verkligen inte att man fick SÅ lite. Nu blir det till att jobba röven av sig så länge man har fyskien till det då. Och det är ju bra när man är gravid har jag ju hört..
  • Lantani

jag kommer få lägsta föräldrapenningen, tack vare att jag inte haft jobb varje dag (och inte varit inskriven hos arbetsförmedlingen),så om jag tar 5 dagar i veckan får jag ut ungefär 3000 efter skatt och om jag skulle ta ut 7 dagar i veckan skulle jag få ut lite över 4000.

Du får alltså inte (om du inte är inskriven hos arbetsförmedlingen) ha en dag "ledig" mellan två jobb (alltså jobba tex måndag, tisdag, ledig onsdag och jobba torsdag, fredag), då kommer du få lägsta föräldrapenningen skulle jag tro. Fast hur det är med a.kassa och sånt har jag ingen koll på alls, kanske gäller annat då.

• Tingelina

Lägsta nivå på fp blir 2430 kr (typ) efter skatt. Det vill säga inget.

Men nej, din fp ska inte beräknas på din a-kassa så som jag förstått det hela, utan om du är arbetslös och inskriven som arbetslös och uppfyller de kraven, så kan de beräkna din fp på den inkomst du hade innan du blev arbetslös.

"Om du är arbetslös

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete får du behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Men blir du sjuk när du är arbetslös, måste du anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen den första vardagen efter avslutad sjukperiod för att behålla din sjukpenninggrundande inkomst.

Om du är arbetslös och har fått avgångsvederlag måste du anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen inom tre månader från det att du slutade din anställning för att få behålla din sjukpenninggrundande inkomst."

Från www.forsakringskassan.se/fakta/sgi_stud_arb_sa/

• Lantani

141 kr per dag efter skatt får man, dvs ungefär 4230 kr om man tar alla dagar i månaden.

• SommarSvalan
    Tingelina skrev 2008-10-15 16:13:31 följande:
    Lägsta nivå på fp blir 2430 kr (typ) efter skatt. Det vill säga inget. Men nej, din fp ska inte beräknas på din a-kassa så som jag förstått det hela, utan om du är arbetslös och inskriven som arbetslös och uppfyller de kraven, så kan de beräkna din fp på den inkomst du hade innan du blev arbetslös. "Om du är arbetslösOm du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete får du behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Men blir du sjuk när du är arbetslös, måste du anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen den första vardagen efter avslutad sjukperiod för att behålla din sjukpenninggrundande inkomst.Om du är arbetslös och har fått avgångsvederlag måste du anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen inom tre månader från det att du slutade din anställning för att få behålla din sjukpenninggrundande inkomst."Från www.forsakringskassan.se/fakta/sgi_stud_arb_s...
    Okej, så fp grundas alltså INTE på a-kassan, utan på mitt jobb jag hade innan dess? mitt senaste jobb va på 80% av heltid och med en månadslön på 15680 kr. frå ja räkna på det?
    usch vad mycket fråor. måste ringa fk imorgon igen. och hoppas att jag itne får samma bittertant som idag.
  • dolceflicka

De räknar din inkomst på senaste 8 månaderna innan BF och räknar utifrån det. Så gjorde de på mig iaf Det minsta beloppet man får här är 181 kr/dag...

Lycka till!

• Mummyfied

Jag är också arbetslös, men pluggar komvux. Är inskriven på arbetsförmedlingen men bara för att jag pluggar har jag tydligen inte rätt att få någon hjälp eller ersättning från dom trots att jag söker jobb samtidigt. Jag får heller inte något studiebidrag för att jag läser för få ämnen (kan inte läsa fler för man får bara läsa upp G:N och jag hade bara två, för att få studiehjälp ska man läsa fyra)
    Jag har sommarjobbat men kan ju knappast förlita mig på besparingar och jag jobbade inte tillräckligt länge för att få ihop till a-kassa. Ser inget annat alternativ än att söka soc.bidrag nu för jag kan inte fortsätta söka jobb endå då ingen vill anställa någon som ser uppenbart gravid ut.
    Ibland är ekonomi verkligen ett rörigt kapitel. Så du är inte ensam om att känna dig förvirrad kring det.

• Angela

Och här är en till arbetslös och gravid. Jag insåg idag att jag kommer få 180:- om dagen från a-kassan (ringde dem då jag var bergis på att de skrivit fel i papprerna jag fått) och föräldrarpengen kommer att bli hela... 160:-/dag och då får man för 5dagar/veckan och dessutom dras skatt på det!!!
    Så vad finns det för alternativ? soc?
    Söker jobb som en galning nu i hopp om att man ska få nåt att dryga ut kassan med innan man ska in och föda...

• Dorizz

Blev arbetslös under tiden nu då jag väntar och så här sa fk till mig...
    Eftersom att jag inte jobbat heltid och haft en och samma tjänst under de senaste 8månaderna (som dom i vanliga fall räknar inkomsten från) så kommer de att gå tillbaka och titta på föregående år, i mitt fall inkomståret 2006 och 2007 för att lägga grund för min ersättning..
    Jag frågade om det gällde alla och fk ser varje enskilt fall för att det ska bli rättvist tydligen...

Har tidigare jobbat xtra på förskola allt mellan 45-100% och haft ca18 anställningar mellan 200508-200806

Men jag håller med, det är inga våldsamma summor man får för att leva för.. Man vill ju gärna ha kvar lite dagar också!

• Linblom

Jag jobbade 80% mellan 2004-2006.
    Min arbetsplats gick i konkurs 2006 och jag blev arbetslös och inskriven på arb.förmedlingen.
    Fick barn 2007 och hade då fortfarande inget jobb.
    Min föräldrapenning räknades på min tjänst jag hade innan jag blev arbetlös.

Nu är jag arbetslös igen efter att ha varit föräldraledig och har fortfarande inget jobb.
    Är gravid igen och blir föräldraledig i februari.
    Min föräldrapenning kommer även denna gång räknas på min tjänst jag hade till 2006,
    eftersom jag skrev in mig på arb.förmedlingen igen min första arbetslösa dag efter föräldraledigheten.

Har en liten Elvira född 070507 som ska bli storasyster i februari!
  • Dorizz
    Svar på #22
    Linblom skrev 2008-10-16 15:43:47 följande:
    Min föräldrapenning kommer även denna gång räknas på min tjänst jag hade till 2006,eftersom jag skrev in mig på arb.förmedlingen igen min första arbetslösa dag efter föräldraledigheten.
    Jag tror det är viktigt det där med att hela tiden anmäla sig arbetslös på arbetsförmedlingen och verkligen visa sina framfötter.. Nu är dom ju stenhårda på sånt också.....
  • Linblom

Dorizz: Absolut, och de är stenhårda och har ingen förståelse på arb.förmedlingen att man är gravid, iaf inte här! Så då är det bara att hänga på allt de tycker man ska göra, även om man känner att det är ganska hopplöst att hitta ett jobb när man är gravid i v.22 och har ont i hela kroppen...

• Dorizz
    Svar på #24
    Linblom: Ja här är det lika ungefär, fast jag lyckades nog charma dom från början då jag stod som arbetssökande och stämplade under tiden.. Sen kom något nytt som va nå "garantijobbs-grejs" vilket innebar att om man inte kom till möten eller ville vara med på en kurs "hur man söker jobb" blev man avskriven..
    Nåja tänkte jag.. Så missade jag givetvis tiden vi skulle ses igen och prata om hur "det gick att söka jobb" .. Fick hem ett brev att jag va avskriven och A-kassan och alla var redan informerade.. Orkade inte anmäla mig igen då jag har bf 2veckor efter att detta hände... Drygt...
  • Linblom

Dorizz: Jag har precis blivit "intvingad" i jobbgarantin också! Jag fyller 25 om en månad så det känns lite retligt att bli satt i ungdomsgruppen och den här "kursen"... Speciellt när min dotter bara får 15 timmar på dagis/veckan och mötena på arb.förmedlingen självklart är den dagen då hon inte går på dagis! Jaja, i februari avanmäler jag mig och går på föräldraledigheten igen så det är bara att söka jobb tills dess...

• Dorizz
    Svar på #26
    Låter verkligen som dom kan ställa till det för folk. Förstår inte varför dom gör det. Det är ändå ingen som vill anställa en som snart ska ha barn.. Håll ut till februari, det är ju mkt "ledigt" kring jul så förhoppningsvis går det fort.. :) Lycka till!
  • jesica

jag hörde att om man jobbar bara senaste 5 månader det räcker , jag känner nån som aldrig jobbat

men senaste 5 månader jobbat och nu får från FK   13500:-

Svar på tråden Föräldrapenning och arbetslös??