• emsss1987

Kejsarsnitt eller "normal" förlossning??

Funderar mycket på vad som är bäst för mig.
    Har inflammation i min höger höft och bäckenled (reumatism), har haft extrema smärtor hela min graviditet, kan inte gå och tar mig knappt till toaletten.
    Ingen som kommer gå över förrens babyn är ute.
    Min barnmorska säger att de flesta med reumatism klarar en naturlig förlossning och självklart hade jag viljat föda så, men jag vet inte om det är värt det!
    Min smärta är så hemsk och intensiv och jag kanske inte ens kan ta mig till förlossningen, få åka ambulans så kanske det inte funkar när man väl ska föda och jag inte kan sära på benen och det blir panikartat.
    Känns tryggare och lugnare med ett planerat snitt isåfall.
    Har hört att det inte känns som det är ens egen baby, att man inte riktigt förstår att det är sin? Stämmer det?
    Och hur känns det egentligen med Kejsarsnitt?

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller "normal" förlossning??
  • Jesster

Jag har också hört att en del kan få svårare att knyta an med sin bebis efter snitt men det är inget jag upplevt. Jag tror att det kan hända vid vaginal förlossning också.

Jag har gjort två planerade snitt och det första var ett vaket snitt och jag var med hela tiden. Grät som sjutton av lycka när jag fick se och röra honom direkt efter han kom ut. Kände direkt att han var min och att vi hörde ihop.

Andra snittet så tog inte bedövningen så jag blev sövd. Då träffade jag inte dottern på flera timmar men när jag rullades upp från uppvaket till förlossningen för att hämta pappa och bebis på väg till BB så la dom den här mörkhåriga lilla tjockisen på min mage och jag grät inte men det var LYCKA Varken hon eller jag släppte taget mycket om varandra de närmaste veckorna.

Nu har jag ju inte fött vaginalt men jag upplevde planerade snitt väldigt positivt.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Bebbe3

Här är en till som har två planerade snitt bakom mig. Tvärtom så funkade inte spinalen vid första, men vid andra!!!!! Har bara positivt att säga om snitt. Är nu gravid igen med BP 4/2 2009 och längtar som en tok till att få träffa bebben!!! (SNITT!!!)

• Mamasnest

Jag har blivit snittad en gång och fött vaginalt två gånger. Jag tror inte att det blir problem med anknytningen vid snitt, men oj vad mycket bättre för kroppen det var att föda vaginalt.
    Skulle jag skaffa fler skulle jag absolut föda vaginalt igen.

Till saken hör att jag hade tid för planerat snitt med tvåan men bestämde mig in i det sista (när värkarna hade startat) att jag ville prova att föda vaginalt. Tack och lov för att jag gjorde det, den upplevelsen vill jag inte vara utan.

Trebarnsmamma på heltid
  • emsss1987
    Svar på #2
    Man får välja det själv om man ska ha snitt eller?
    Jag är rädd att min bm ska säga nej, men jag gör ju inte det för skojs skull utanför jag är sjuk?

Härligt att det gått bra för er, känner man när dom snittar upp och grejar ??
    Jag känner mig skit nervös för att sätta in kateter t.om - Hahaha, har alltid varit min värsta mardröm :)
  • Amatea

Den bedövning du kan få vid förlossningen, hjälper inte den mot dina nuvarande smärtor också? Jag tänker på tex lustgas. Sen går nog inte dina nuvarande smärtor över direkt efter förlossningen och gör du snitt har du dels smärtor efter snittet ihop med ledsmärtorna. Vad gäller rörligheten i benen så är det väl bara under krystningsskedet du behöver kunna vara lite rörlig vilket ju är en väldigt begränsad tid.

Jag har fött två barn, en vanligt och en med urakut snitt. Planerat snitt är ju lite skillnad så får man bara barnet till sig snabbt så tror jag inte det är någon skillnad att knyta an.

• Jesster
    Svar på #4
    Nja... Man känner inte att dom skär direkt men man känner att dom rotar, trycker och bökar. Känns lite konstigt men det gör ju inte ont eller nåt

Innan mitt första snitt så var jag mest rädd för katetern och ryggbedövningen men jag kände inte av varken det ena eller andra.

Vid andra snittet så var det en ovan tjej som satte katetern och det kändes ju. Likadant ryggbedövningen. Vet inte vad han sysslade med där bak riktigt men han stack jättemånga ggr och det var ju inte skönt, det kan jag inte påstå

Sedan finns det, för mig, bara ett tillfälle då jag nästan ångrar alltihop, det är första gången man ska resa sig upp efter operationen. Det går inte ens att beskriva. Men det är första gången, sedan blir det lättare och lättare. Dagen efter var jag så gott som vanligt igen.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • emsss1987

Nej men förhoppninsvis kommer det blir bättre, har haft detta i massor av år men det har blivit mkt mkt förrvärrat när jag blev gravid och fick sluta med medicinerna. Så hoppas att det ska gå tillbaka så småningom tills så som det en gång var när jag får starta med medicineringen igen!

Ja, oftast kan jag inte röra benet en cm ut ens för då dör jag av smärta och bara skriker. Det är hemskt!
    Men jag tänker först på ryggmärgsbedvövning för då blir man väl bedövad neråt?
    Usch detta är väldigt jobbigt och ett väldigt orosmoln för mig eftersom jag ahr så fruktansvärt ont, och en förlossning är ju inte heller direkt skön :(

Svar på tråden Kejsarsnitt eller "normal" förlossning??