Ni som fått barn i grav v30 till 33.
Hur stora/små var era barn när de föddes?och hur länge var ni tvungna att vara kvar på sjukhuset?
Hur stora/små var era barn när de föddes?och hur länge var ni tvungna att vara kvar på sjukhuset?
Min pojke kom v. 30+1. Vägde 1534g och 41,5 cm.Utskrivna dagen före BF, vi var alltså där 9 veckor och 5 dagar. Efter 7 veckor fick vi börja åka hem på korta permissioner, men det fungerade inte med maten. Han orkade inte suga i sig tillräckligt själv så veckan innan vi blev utskrivna blev vi "tvingade" att ge honom nappflaska, jag bar jätterädd att det skulle bli kört med amningen då och att han skulle föredra nappflaska. Jag hade hakat upp mig på detta med amning och ville att något skulle bli "normalt". Som tur var så lärde han sig att helamma en månad efter att vi kommit hem, jag gav bröstet först och så fick han äta ur flaskan efteråt. Han orkade äta mer och mer ur bröstet och trappade själv ner flaskätningen, tillslut vägrade han ta flaskan i munnen.
Han hade C-PAP i 2 dagar, kuvös 9 dagar, solade till och från 15 dagar. Han var 32 dagar innan vi fick ta ut honom ur salen och vara ensamma med honom första gången. Sondades 9 veckor, fick en blodtransfusion. Pga hjärnblödning tappades han på vätska i ryggen 3 gånger, så inte huvudomfånget skulle öka för snabbt.
Nu är han snart 7 månader, (5 korr). 66 cm och 7,5 kg ungefär. Igår rullade han från rygg till mage första gången.
Min dotter föddes v.32+0 och vägde 1360g, 40 cm lång.
Min son föddes 31+6 och vägde 1340g och var 40cm lång.
Min son föddes v 32+4 och vägde 2120 gr och var 43 cm lång.
Vår dotter föddes i v 31+3, vägde 1570 g och var 42 cm lång, 28 cm i huvudomfång. Kuvös 6 dgr, cpap 1 dygn, sedan värmebädd. Vi fick vår första permission med dottern efter 4 veckor, sedan var vi bara tillbaka på vägning, mätning o annan uppföljning, sk "mjuk utskrivning". Blev utskrivna på riktigt efter 6 veckor. En jobbig tid.
Vår kille föddes med akut snitt vecka 30+6, vägde 1606g och var 38cm lång. Hade CPAP i fyra dagar, syrgas bara några timmar. Han låg i öppen kuvös tills han inte behövde sola mera, och värmesängen behövde han inte så länge efter det.
Han hade en saturationsepisod vid tre veckor och fick dofta lite på syrgasen av och till under ett par dagar. Vi var långt hemifrån så vår första permis fich vi efter nästan sju veckor. Då tillägssondades han fortfarande men eftersom han var expert på att peta ut sonden så gick vi över till flaska innan vi åkte hem. Var tillbaka en gång i veckan i två veckor för ögonundersökning. Vi fick göra fem innan läkaren var nöjd med utvecklingen. När vi inte behövde fler undersökningar blev vi utskrivna, mindre än en vecka före BF.
Min tjej kom i v.33+1.
Vägde 2kg, 44 cm lång.
Hade hunnit få kortison innan, så andningen klarade hon av från första stund.
Låg i vanlig säng men med värmemadrass under.
solade två dagar, sondmatades i 2 veckor innan amningen kom igång ordentligt.
stannade 21 dagar på neo.
Vi fick vår lille Arvid i vecka 31+5, den 30 augusti i år. Han vägde då 2005 g och var 44 cm lång. Jag hade då legat inlagd på sjukhus i 16 dagar pga för tidig vattenavgång - har aldrig haft det tråkigare än under den tiden!! Horisontalläge, bär- och lyftförbud. Suck... Arvid förlöstes sedan med kejsarsnitt, då han låg i säte och det dessutom misstänktes delvis föreliggande moderkaka... Allt gick jättebra i alla fall, han låg aldrig i kuvös, utan i en mer öppen "låda" de första tre dygnen, sedan flyttade han in på familjerum till oss. Första livsdygnet hade han C-pap, och de första två dygnen dropp, men sedan klarade han sig själv med sondmatning. Värmebädden togs bort efter någon vecka. Totalt blev vi kvar på neo i tre veckor, tills sonden togs bort och vi kunde helamma honom. Allt gick jättebra, vi skötte oss själva på avdelningen, värmde hans mjölk på rummet, badade honom osv. När vi väl skrevs ut var allt under kontroll, så vi slapp både sonden och hemvård. SKÖNT! Nu är vi hemma och lever rätt så vanligt bebisliv. :)
Våran skatt föddes i vecka 33+0, han vägde 2737 och var 49 cm lång. Vi var kvar i två veckor exakt innan vi blev helt utskriven. Ingen hemvård efter.
Nicklas föddes i v 32+6, prematur vattenavgång, den 9/10-00.
Han vägde då 2196 g & var 45,5 cm lång.
Han låg 1 vecka på biva & 4 veckor på neo.
Hannah föddes 30+0, kvar i 14 veckor. Mathilda föddes 33+3, kvar i två veckor. Så det kan variera väldigt
Lillkillen föddes v 30+1. Han vägde 1675g och var 40 cm lång. Alltså ganska så stor för tiden. Han låg kvar i exakt 1 månad och sen hade vi hemvård i ytterligare 3 veckor.
Första veckan varpå neo-iva i respirator. 2 veckor i kuvös.
min son vägde 1070g när han föddes i v 30+0 ochvar 37 cm lång vi fick åkan hem när han var 38+3 veckor
Lilleman föddes i vecka 32+2. På neo i 12 dagar sen hemsjukvård i ca 3 veckor. Blev utskrivna helt 3 veckor innan han skulle varit född. Allt var bra då. Det är på senare tid alla sjukdomar kommit fram!
Minstingen föddes i v. 33+4. (sept. 06)
Vägde 2280g och var 45cm lång.
Var kvar på Neo 13 dagar för att han skulle bli lite piggare och orka äta helt själv.
Vattnet gick v. 27+3 lilleman bestämde sej sedan för att komma ut i v 29+5 Vägde 1213g och var 38,5cm lång.
Hade respirator första 5 timmarna men fick sedan övergå till cpap då han kunde andas själv. Tog bort droppet och cpapen efter 3 dagar. Fick flytta in på samvården dagen efter där vi nu bott 1v. Får se hur länge vi blir kvar...
vår tjej föddes i v. 32+6, hon vägde 1420 g och var 39 cm lång. Hon låg på neo i 2 veckor, och därefter var vi hemma med hemsjukvård i 10 dgr innan hon blev helt utskriven.
Tvillingar född v.30+5.
Var inskrivna i 7 veckor. De två sista veckorna hade vi dygnspermis. Var in och vägde först varje dag sedan varannan.
Tvilling1 1497 gram 39 cm lång: respirator 1 dygn, cpap till och från 5 veckor. Kuvös 9 dagar. Säng 5 veckor. Sond 7 veckor. Övervakning 5 veckor.
Tvilling2 2020 gram 42 cm lång: Respirator 1 dygn. cpap 4 dygn. Kuvös 9 dgr. Säng 5 veckor. Sond 5-6 veckor. Övervakning 4 veckor och nån dag.
Mår bra idag, är 6 månader (4 mån korr, men vi tänker inte så). Väger ca 7100 å 6100 . Vägning på tisdag! Alltid lika spännande :)