• Anonym (Hembiträd?)

Ska det vara så här inom hemtjänsten?

Jag har precis fått jobb på hemtjänsten, Yes! eller inte.
    Jag är nyutbildad uska och hemtjänsten jag jobbar på anstränger sig mycket för att bara ha utbildad personal. Så de flesta här är uskor eller behandlingsassistenter.

jag tyckte detta lät lovande, fick dessutom en bra lön. Men nu till jobbet...

jag trodde hemtjänsten bedrev någon sorts vård i hemmet. Men så är det verkligen inte här.
    Vi städar, städar, städar, tvättar, tvättar, tvättar, handla mat och hämtar lunch samt dela medicin (det ända som är vårdrelaterat) ja visst förstod jag att detta ingick också men inte att det bara skulle vara så här!

Känns ju inte som man behöver vara uska för att göra detta. Och jag känner mig som ett hembiträde. Speciellt när någon klient blir sur för att jag skalar potatisen fel.

Är det så här inom hemtjänsten över huvud taget eller bara här?

Ja jag behöver knappast tillägga att jag söker andra nu inom sjukvården.

• Svar på tråden Ska det vara så här inom hemtjänsten?
  • Anonym (ssk)

Men vad är det för inställning att det inte ska vara utbildade uskar inom hemtjänsten? Självklart ska det vara det! Jag jobbar som sjuksköterska inom hemsjukvården och "mina" uskar är ju de som lät känna vårdtagarna och noterar förändringarna hos dem och som sedan rapporterar det vidare till mig. Givetvis ska det finnas utbildat folk som kan notera när någon inte mår bra, samt som ska kunna en väldig massa omvårdnad! Det är väl en självklarhet! En outbildad har ingen aning om decubitusprofylax eller såromläggning t.ex.

• Anonym (ja)

Så här är det inom hemslaveriet, förlåt hemtjänsten... Så.. varför är du förvånad?

• Anonym (Hembiträd?)

ja jag har aldrig jobbat inom hemtjänsten innan så hur skulle jag kunna veta?

• caropia
    Anonym (ssk) skrev 2008-10-17 22:16:06 följande: