• Anonym (Hembiträd?)

Ska det vara så här inom hemtjänsten?

Jag har precis fått jobb på hemtjänsten, Yes! eller inte.
    Jag är nyutbildad uska och hemtjänsten jag jobbar på anstränger sig mycket för att bara ha utbildad personal. Så de flesta här är uskor eller behandlingsassistenter.

jag tyckte detta lät lovande, fick dessutom en bra lön. Men nu till jobbet...

jag trodde hemtjänsten bedrev någon sorts vård i hemmet. Men så är det verkligen inte här.
    Vi städar, städar, städar, tvättar, tvättar, tvättar, handla mat och hämtar lunch samt dela medicin (det ända som är vårdrelaterat) ja visst förstod jag att detta ingick också men inte att det bara skulle vara så här!

Känns ju inte som man behöver vara uska för att göra detta. Och jag känner mig som ett hembiträde. Speciellt när någon klient blir sur för att jag skalar potatisen fel.

Är det så här inom hemtjänsten över huvud taget eller bara här?

Ja jag behöver knappast tillägga att jag söker andra nu inom sjukvården.

• Svar på tråden Ska det vara så här inom hemtjänsten?
  • Anonym (ssk)

Men vad är det för inställning att det inte ska vara utbildade uskar inom hemtjänsten? Självklart ska det vara det! Jag jobbar som sjuksköterska inom hemsjukvården och "mina" uskar är ju de som lät känna vårdtagarna och noterar förändringarna hos dem och som sedan rapporterar det vidare till mig. Givetvis ska det finnas utbildat folk som kan notera när någon inte mår bra, samt som ska kunna en väldig massa omvårdnad! Det är väl en självklarhet! En outbildad har ingen aning om decubitusprofylax eller såromläggning t.ex.

• Anonym (ja)

Så här är det inom hemslaveriet, förlåt hemtjänsten... Så.. varför är du förvånad?

• Anonym (Hembiträd?)

ja jag har aldrig jobbat inom hemtjänsten innan så hur skulle jag kunna veta?

• caropia
    Anonym (ssk) skrev 2008-10-17 22:16:06 följande:
    Men vad är det för inställning att det inte ska vara utbildade uskar inom hemtjänsten? Självklart ska det vara det! Jag jobbar som sjuksköterska inom hemsjukvården och "mina" uskar är ju de som lät känna vårdtagarna och noterar förändringarna hos dem och som sedan rapporterar det vidare till mig. Givetvis ska det finnas utbildat folk som kan notera när någon inte mår bra, samt som ska kunna en väldig massa omvårdnad! Det är väl en självklarhet! En outbildad har ingen aning om decubitusprofylax eller såromläggning t.ex.
    Nu är det ju så att jag har aldrig haft nån vårdtagare i hemtjänsten som behövt såromläggning, insulin ges av ssk från vc, dom jag varit hos har varit relativt pigga och ingen har behövt vård i livets slut (vad jag minns) Tror det beror vart i landet man bor helt enkelt, på en del ställen så får ju uskor göra mycket mer men jag har aldrig upplevt det!
    Men när det är som hos dig så är det ju viktigt med uskor i hemtjänsten.

Vill bara tillägga att jag inte tycker det är hemskt att jobba inom hemtjänst finns mycket bra med det också (piggare pensionärer, inte så tungt osv)
    Men känner att jag inte har så mycket användning av min utbildning.
  • Anonym (ssk)
    caropia skrev 2008-10-17 22:42:39 följande:
    Nu är det ju så att jag har aldrig haft nån vårdtagare i hemtjänsten som behövt såromläggning, insulin ges av ssk från vc, dom jag varit hos har varit relativt pigga och ingen har behövt vård i livets slut (vad jag minns) Tror det beror vart i landet man bor helt enkelt, på en del ställen så får ju uskor göra mycket mer men jag har aldrig upplevt det!Men när det är som hos dig så är det ju viktigt med uskor i hemtjänsten.Vill bara tillägga att jag inte tycker det är hemskt att jobba inom hemtjänst finns mycket bra med det också (piggare pensionärer, inte så tungt osv)Men känner att jag inte har så mycket användning av min utbildning.
    Vi delegerar mkt till våra uskor. Såromläggniing, blsr kontr och insulingivning, medicinöverlämning, benlindning. Men visst är det som du säger, olika från kommun till kommun. Vi har ganska många vårdtagare som är sjuka och behöver vård i hemmet, därför är uskorna (inte alla är lika duktiga dock!) en självklarhet. Tycker det är synd att det finns ställen som inte utnyttjar den kunskap en duktig uska besitter! Det finns som sagt mkt som kan delegeras och jag vet att även uskorna uppskattar när de får göra mer sjukvårdande insatser.
  • caropia
    Anonym (ssk) skrev 2008-10-18 08:47:19 följande:
    Vi delegerar mkt till våra uskor. Såromläggniing, blsr kontr och insulingivning, medicinöverlämning, benlindning. Men visst är det som du säger, olika från kommun till kommun. Vi har ganska många vårdtagare som är sjuka och behöver vård i hemmet, därför är uskorna (inte alla är lika duktiga dock!) en självklarhet. Tycker det är synd att det finns ställen som inte utnyttjar den kunskap en duktig uska besitter! Det finns som sagt mkt som kan delegeras och jag vet att även uskorna uppskattar när de får göra mer sjukvårdande insatser.
    Ja det är verkligen synd att det inte är så på alla ställen!
    Jag har ju inte gjort nånting sånt knappt efter utbildningen, jobbade på provtagning så jag är duktig på att ta blodprov önskar det skulle tas till vara men har inte varit på nåt ställe där uskor fått göra det, har tagit några blodtryck bara....
  • Anonym (r)

Tycker att du ska läsa vidare till sjuksköterska, tror det är det du är ute efter!

• Dessie

Anonym (ssk): Precis så som du beskriver i inlägg 31 & 35 är det på mitt jobb
    Jag jobbar på ett äldreboende och hemtjänsten utgår därifrån.
    Vi har 3 sköterskor "i huset" (det är 3 olika enheter i huset) och de ssk har även ansvar för de som bor "ute".
    Uskorna på mitt jobb gör det som du skriver + att de städar, tvättar, mm.
    Ssk delegerar till uskorna.

• sky79

Hej

Jag har jobbat som usk sen 97 med massa olika saker som tex. sjukhus, sjukhem,demensavdelingar, äldreboende, hospic mm
    I dag jobbar jag på hemtjänsten i uppsala o stormtrivs. jag tycker inte att vara uska går ut på att göra sjukhustekniska saker som blodrover,EKG,blodtryk mm utan att göra en annan med människa självständig efter sinna behov o om det innebär att vi som usker handlar,tvättar,städar mm så är jag nöjd men det.
    men så känner jag ialla fall...

• mammaNena

Vet inte vad de andra skrivit här innan, men det låter precis som hemtjänsten i ett nötskal. Förstår att du vill komma till annan inriktning

• annasbäbis

Sök jobb på sjukhus istället. Där får du göra mkt mer. Ta blodtryck, blodprover, sätta katetrar mm

• Anonym (Lss)

Inom lss får man väl heller inte göra så mycket sjukvård. Personerna brukar oftast vara relativt unga och friska. Uppgifterna där brukar mer vara hushållsarbete och stöttning

• Anonym (2008)

15 år gammal tråd. 

Svar på tråden Ska det vara så här inom hemtjänsten?