• Friyaz

akta graco duoflex!?

Hej!

Nu har vi begett oss ut i bilbarnstolsdjungeln igen...:)
    Kan ni berätta vad ni tycker och tänker om Akta Graco Duoflex!? vad är bra och vad är dålig?!
    Har du någon annan att rekommendera!?

Då vi inte åker bil allt för ofta och inte har någon egen bil ännu så blir det mycket ta i och ta ur, och vill förstås ha någon som inte är förkrånlig att spänna fast o ta loss.

• Svar på tråden akta graco duoflex!?
  • teha

Vi hade en sådan till vår dotter. Ärligt talat så vet jag faktiskt inte om det är en bra stol, men vi har aldrig haft problem med den i alla fall. Den har varit lätt att flytta, suttit bra både fram och baksätet. Dottern satt i den tills hon var 4,5 år och då var hon kanske mellan 105-110 cm lång. Vi får ett syskon till våren och då kommer vi använda den stolen igen.

****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • Tvillingmamma2007

Endast godkänd till 18 kg bak, vilket kan vara en nackdel tycker jag. Men har ingen själv så jag vet inte, vi har bara britax

• Hannahericssonwendel

Hur monterar man stolen?

Har tänkt köpa en äldre modell av duoflex graco,  men beskrivningen är ej kvar och jag är osäker på hur man fäster den med bilens bälte.. någon som kan svara på det?
    (stolen ska sitta i mitten bak, bakåtvänd)

Extra bältena är inte med för säljaren finner inte dom, vilken "sort" ska jag köpa?

• sophiie

Vi har stolen, fungerar ok. Somnar hon hänger huvudet ner i en vad som ser ut som en obehaglig position. Detta pga att man inte kan luta den så värst mycket.

Googla på namnet så får du upp bruksanvisning. Hur gammal är stolen?
    Remmar kan du säkerligen köpa på barnens hus/babyland.
    I Stockholms innerstad finns en säkerhetsbutik med massor av barntilbehör.

• sophiie

Använder nu ofta en annan bil, ta en med en (kommer inte ihåg exakta benämningen) men de har en platta som du spänner fast. Och på den hakar du på bilstolen. Adapter?
    Jag har flyttat vår bilbarnstol ett par gånger får en mindre hjärnblödning vid varje tillfälle. Tycker det är lite krångligt.

• Cocco

Man kan googla så får du upp beskrivningen i en pdf-fil

• tinis77

Sophiie: kallas bas, men finns bara till babyskydd inte bakåtvända stolar.

Jag har en duoflex men använder den enbart som extrastol. Bytte ut den mot en Britax hiway ganska snabbt. Duoflexen är krånglig att få fast ordentligt, olika viktgränser i bak och fram, barnet sitter inte jättebra i den och det är krångligt att ändra bälteshöjden i den.

En stol som är lätt att flytta och spänna fast är Britax two-way. Inte toppen för små barn, men om man inte åker bil ofta så funkar den. Den är godkänd till 25 kg och funkar bakåt länge eftersom den har lång rygg.

• Marre81a

Vi hade en duoflex till sonen. Vi var inte så nöjda med den... En bra stol i sig men när han somnade hängde hans huvud. Finns bättre stolar med bättre nackskydd. Nackskyddet liksom skålar sig inåt eller vad man ska säga.
    Sägs att man kan vända den sen men inget de rekommenderar tydligen. Till mig sa de nyligen att den är bra som extra stol.

Ska tillägga att vår är ca 4,5 åt gammal men de är väl i princip likadana? Rätta mig om jag har fel :)

Detta är våra upplevelse av stolen bör ju tilläggas :) säkert många som är nöjda med den oxå.
    Men nu till vår dotter så blir det en helt annan stol.

• sophiie

Tinis77, trodde det fanns bas även för de större barnen.
    Ack så fel man kan ha.

Svar på tråden akta graco duoflex!?