• Cute Baby

Vad är det för fel på namnet *kevin*

många säger att det är en namn som bara unga mammor väljer.
    själv tycker jag att den är söt

jag undrar också om Kevin eller Simon passar BÄST me *VICTOR* och vad tycker ni om namnet Victor ???

• Svar på tråden Vad är det för fel på namnet *kevin*
  • Emilia123
    Rosenöga skrev 2009-01-10 00:23:58 följande:
    ...och Victor finns redan i familjen. Inte ett namn som väljs av outbildade personer!Nja, jag har en känsla av att Victors status har sjunkit. Det är ju ett "bra" latinskt namn från början, och på 10- och 20-talet var det många vettiga familjer som gav sina söner det namnet. Men som sagt - jag har en känsla av att "vissa" unga mammor inte känner till detta, utan ser namnet som trendigt o häftigt o nytt...

Och detsamma gäller Viggo (som är ett gammalt nordiskt namn), Noa (som t.o.m. är bibliskt - vilket WT brukar sky som pesten) och Engla (ett gammalt allmogenamn som förr gavs till flickor som dogs om bebisar).. D.v.s. - jag tror inte att dom som tar dom namnen IDAG känner till att det är eller har varit gamla och etablerade namn - utan de tar dem för att de TROR att de är precis tvärtom..! :)
  • Miraklet09

helt sjuka diskutioner om detta namnet

min framtida son  om ja får en ska iaf heta det

E
  • Rosenöga

Emilia123,

De Viktor/Victor jag känner kommer i varje fall från högutbildade, eller som du säger "vettiga" familjer.

• Rosenöga

pinguliny skrev 2009-01-10 00:31:21 följande:

helt sjuka diskutioner om detta namnet min framtida son  om ja får en ska iaf heta det
    Ja instämmer, sjuka diskussioner, eller hur?
  • Miraklet09
    Rosenöga skrev 2009-01-10 00:34:35 följande:
    Ja instämmer, sjuka diskussioner, eller hur?
    '

ja jag tycker faktiskt det, väldigt otroligt jobbigt verkar inte vara i verkligheten
     vad dessa namn ig betyder, bara löjligt att stämpla någon sådär

kan man ju likaväl säga att ja ska döpa mitt barn till något flashigt bara för att
     bevisa för er att jag bara kan med, liksom tjena e det  någon tävling??

vissa tycker om namnen vissa inte, vet många som har det bra ställt
     som gillar dem namnen med, gör dem automatiskt inte till dåliga människor osv,
     vad nu fördomar det finns om dem :-/

bara tragiskt att folk inte kan hålla inom med sina årsikter just om namn,
     bara ungarna i framtiden som smittas och såhär som mobbning föds,
     vi är inte medvetna omd et själva men just sådana här löjliga saker startar vi vuxna
     i hopp om att bli förstådda och sedda och hänga med en trend,
     men det skapar kaos i andras sinnen och såhär föds mobbning, enligt min
     personliga mening
    E
  • Emilia123

pinguliny skrev 2009-01-10 00:43:48 följande:

' ja jag tycker faktiskt det, väldigt otroligt jobbigt verkar inte vara i verkligheten vad dessa namn ig betyder, bara löjligt att stämpla någon sådär kan man ju likaväl säga att ja ska döpa mitt barn till något flashigt bara för att bevisa för er att jag bara kan med, liksom tjena e det  någon tävling?? vissa tycker om namnen vissa inte, vet många som har det bra ställt som gillar dem namnen med, gör dem automatiskt inte till dåliga människor osv, vad nu fördomar det finns om dem :-/ bara tragiskt att folk inte kan hålla inom med sina årsikter just om namn, bara ungarna i framtiden som smittas och såhär som mobbning föds,  vi är inte medvetna omd et själva men just sådana här löjliga saker startar vi vuxna  i hopp om att bli förstådda och sedda och hänga med en trend, men det skapar kaos i andras sinnen och såhär föds mobbning, enligt min  personliga mening
    Fast - det är ju inget nytt. Det har alltid funnits olika namn i olika samhällsklasser, och människor har alltid varit medvetna om det. Det kan du se bara du läser romaner - även gamla romaner. Författarna har alltid vetat hur de ska använda namnen för att läsarna genast ska få rätt bild av en person i boken:

Den fine slottsherren heter Edward eller Edmund. Hans fru heter Elizbeth eller Cathrine. Den fattiga men dygdiga guvernanten heter Anne eller Jane. Den enfaldiga kökspigan som har sex med alla heter Fanny eller Molly. Trädgårdsdrängen heter Johnny eller Jimmy. Blanda själv om namnen, så ser du att romanen blir omöjlig..!
  • Ganidu

På tal om inlägg nr 426.

Astrid Lindgren skrev uppenbarligen väldigt fritt från fördomar. För nog använder hon samma kategori namn på alla:
    Anton, Alfred och Alma, Lina.
    För den som inte vet, vem är husbonde/husfru och vem är piga/dräng?

• Björnmossa

Ganidu skrev 2009-01-10 15:57:07 följande:

På tal om inlägg nr 426. Astrid Lindgren skrev uppenbarligen väldigt fritt från fördomar. För nog använder hon samma kategori namn på alla: Anton, Alfred och Alma, Lina. För den som inte vet, vem är husbonde/husfru och vem är piga/dräng?
    Alla är bönder.

Jämför Emil med Madicken istället. Madicken hör till en fin familj och barnen heter Margareta och Elisabet. Föräldrarna heter Jonas och Kajsa (kan vara smeknamn för Karin).
  • Emilia123

Ganidu skrev 2009-01-10 15:57:07 följande:

På tal om inlägg nr 426.Astrid Lindgren skrev uppenbarligen väldigt fritt från fördomar. För nog använder hon samma kategori namn på alla:Anton, Alfred och Alma, Lina.För den som inte vet, vem är husbonde/husfru och vem är piga/dräng?
    Nä - alla var ju bönder. De som tog tjänst som dräng och piga var ju vanligen yngre barn i bondefamiljerna. Det var bara den äldste sonen som kunde ärva gården och stanna kvar där - de andra måste ut och tjäna som dräng/piga när de konfirmerat sig. Flickorna kunde i bästa fall hoppas på att bli gifta med någon självägande bonde så småningom, och på så sätt bli mora i egen gård igen.

Men alla barnen hade ju samma typ av namn, oavsett var de stod i rangordningen att få ärva föräldrarnas gård.
  • glimma62

Snacka om att generalisera!!! Unga och månniskor med "låg" innteligens och undomar döper sina barn till flashiga namn ....och "vettigt folk" döper sina barna barn till "fina namn"
    Min dotter har två söner: Isac och Adrian, vilken samhällsklass kommer hon ifrån och hur gammal är hon ?

• Loon

TS: Känsligt område det här med namn: iallafall, läste om dina nya förslag: Adam o Gabriel är båda super-fina namn. Adam o Viktor passar väldigt fint ihop!

• Farsa på stan

Jag har en fördom om att det mest är unga danskar som heter Kevin. Ingen vidare negativ fördom egentligen, men ändå...

Namnet är väl okej, så länge man stavar det som man ska. Jag har någon enstaka gång sett varianten "Cewin". Hur uttalar man det, enligt svenska (Sevin) eller enligt engelska (Kjuinn) uttalsregler?

Svar på tråden Vad är det för fel på namnet *kevin*