• gnillrävs

    "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?

    En vän till mig som är 46 år fyllda vill göra en "vanlig" ivf-behandling tillsammans med sin man, alltså pröva att bli gravid med sina egna ägg och sin mans spermier. Hon har ringt runt till de flesta privatklinikerna i Sverige och funnit att ingen vill ta emot henne eftersom hon är över 42 år gammal. Hon är väl medveten om att oddsen är dåliga men vill ändå ge det en chans.

    Jag är själv höggravid efter en IVF-behandling gjord på Fertilitetscentrum i Göteborg, jag startade min behandling när jag var över 44 år så denna mer strama hållning tycks vara en ganska ny policy.

    Är det någon som har något tips att ge min vän. Finns det kanske någon klinik utanför Sveriges gränser där man kan göra en "vanlig" ivf trots att man är 46 år?

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?
  • karinblarin

    det är inte omöjligt att bli gravid på naturlig när man är 46- har man inga funktionsfel när det gäller fertiliteten mer än ålder så ökar inte Ivf chanserna.Tvärtom kan hormon stimuleringen göra att man få förtjockade slemhinnor.
    Oddsen är mkt små men det finns flera fall- mvc rekommenderar ju kvinnor i den åldern att ha spiralom det INTE vill bli gravida.

  • isisisis
    karinblarin skrev 2008-10-25 14:48:44 följande:
    det är inte omöjligt att bli gravid på naturlig när man är 46- har man inga funktionsfel när det gäller fertiliteten mer än ålder så ökar inte Ivf chanserna.Tvärtom kan hormon stimuleringen göra att man få förtjockade slemhinnor.Oddsen är mkt små men det finns flera fall- mvc rekommenderar ju kvinnor i den åldern att ha spiralom det INTE vill bli gravida.
    Att de rekommenderar spiral även vid 46 är för att man faktiskt KAN bli gravid,men sen har man ju MF risken och DS risken,och om man inte planerar en graviditet så är det ju onödigt att utsätta sig för det.
  • karinblarin

    Precis som jag skrev isisisis, angående MVC `:s reommendationer!
    alltså KAN man bli gravd vid 46 års ålder, det är ovanligt men man kan. Men likväl ÖKAR INTE IVF behandlingen de ytterst små chanserna som finns. Jag känner personligen 3 som blivit gravida som gamlingar- bla en släkting som för länge sedan blev gravid när hon var 46- IVF var knappt uppfunnet!


    isisisis skrev 2008-10-25 18:04:27 följande:
    Att de rekommenderar spiral även vid 46 är för att man faktiskt KAN bli gravid,men sen har man ju MF risken och DS risken,och om man inte planerar en graviditet så är det ju onödigt att utsätta sig för det.
  • marytose
    Sleepingbeuty skrev 2008-10-25 12:04:04 följande:
    Att bli gravid naturligt eller genom insemination när man är 46 år är obefintlig.
    Nejdå, det är det inte!
  • Storakarin

    jag känner två gamöinga som fick barn vid 36 och 47 nför 30 år sedan- långt innan ivf uppfanns. så nog är det möjligt, men inte sannolikt..

  • marytose

    Jag blev gravid i somras, 46 år. Egna ägg. En annan här på FL är 46 och ska snart ha sin bebis. Helt by on her own - och gubbens då ! Flört

  • Storakarin
    Storakarin skrev 2010-09-20 16:48:53 följande:
    jag känner två gamöinga som fick barn vid 36 och 47 nför 30 år sedan- långt innan ivf uppfanns. så nog är det möjligt, men inte sannolikt..
    gamlingar ska det stå... och deras barn är ju snat 40 så det var ju minst 35 år sedan...
  • underverket 06

    Jag har hört att vid runt 42 är det ungefär lika stor chans att bli gravid på vanligt sätt som med IVF, men är man 40 så är chansen större vid IVF. Fertiliteten sjunker enormt mycket för varje år efter 40. Sedan finns det ju alltid undantag, finns ju kvinnor som får barn vid 43-44 också.

  • annasanna

    Jag tror att kliniker i Danmark tar emot patienter som är upp till 46 år. Så är det bland annat på denna klinik:
    Grönlunds klinik i Helsingör.


     

  • hymafr

    När jag var 43 gjorde jag en ivf med PGD (kromosomanalys) och det visade sig att alla mina ägg hade kromosomförändringar.

  • marytose
    hymafr skrev 2010-11-02 10:34:07 följande:
    När jag var 43 gjorde jag en ivf med PGD (kromosomanalys) och det visade sig att alla mina ägg hade kromosomförändringar.
    Alltså jag måste ha missat biologi lektionerna i skolan, men hur kan man se alla ägg som ska släppas ? Är det inte bara status äggen just då? Bildas inte äggen allt eftersom i äggstockarna? 
  • Mirva
    mariatösen skrev 2010-11-02 21:07:56 följande:
    Alltså jag måste ha missat biologi lektionerna i skolan, men hur kan man se alla ägg som ska släppas ? Är det inte bara status äggen just då? Bildas inte äggen allt eftersom i äggstockarna? 
    Äggen är de du har från början. När man börjar närma sig 40 åldras börjar de bli för gamla.
  • Skruttefia
    mariatösen skrev 2010-11-02 21:07:56 följande:
    Alltså jag måste ha missat biologi lektionerna i skolan, men hur kan man se alla ägg som ska släppas ? Är det inte bara status äggen just då? Bildas inte äggen allt eftersom i äggstockarna? 
    De gjorde PGD-analys på de ägg som "odlats fram" under IVF:en - kan jämställas med det7de ägg som kroppen själv får fram i en enskild menscykel. En viss del av poängen med IVF är just att odla fram flera ägg, befrukta dessa och sedan välja ut det/de embryon som ser bäst ut. I vanliga fall går man endast på hur de "ser ut" utifrån, men i vissa fall (ganska sällsynt) görs även PGD-analys (kromosomanalys).
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Pussesnuttan

    Maria tösen,
    Spermier bildas kontinuerligt.
    Äggen har man dom man fått från början.
    Man kan tom mäta hur mycket av äggreserven som finns kvar.
    Pussesnuttan

  • Marie-anne
    annasanna skrev 2010-11-01 22:20:36 följande:

    Jag tror att kliniker i Danmark tar emot patienter som är upp till 46 år. Så är det bland annat på denna klinik:
    Grönlunds klinik i Helsingör.


     


    jag har fått åldern 43 när jag pratade med dom och nu e jag 46 och känner mej hopplös
Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?