• Anonym

Jag har en vän som slarvar med att byta blöja på barnet.

HEJ!
    Det är så att jag känner en tjej sen 20 år tillbaka (dvs inte bara bekant)
    Jag har lagt märke till en sak sen sensommaren att hennes barns blöja alltid är så fruktansvärt FULL
    Någon gång bar jag på barnet när vi alla var på öppna förskolan.
    Jag kände att blöjan var jätteful av kiss.
    Jag sa till tjejen (mamman)
    Du, tösen måste ha kissat rejält! Blöjan är full
    Jag log, men inte hånlog..
    "ja jag ska byta" svarade hon mig.
    Vi var kvar på öppna förskolan en timme till och jag såg att hon inte hade bytt på tösen.

Sen dess har jag alltid tänkt på detta.
    Vi brukar hänga på just öppna förskolan 3-4 timmar. Och hon BYTER ALDRIG där,
    Man ser hur tung blöjan är. För den buktar riktigt ut.
    Jag började att tänka att hon kanske har någon form av basillskräck, och kanske inte ville byta någon annanstans än hemma.
    Men samma sak hemma hos henne. Vi kunde vara där ca 4 timmar o tösen fick ingen ny blöja.

Det värsta är att hon just nu är i någon tvist med pappan.
    Han har skitit i barnet fram tills nu o nu vill han leka superdad. O mamman är inte allt för glad för att flickan känner inte pappan o pappan vill ha henne för sig SJÄLV(?)
    Så nu har han kontaktat advokat o grejor.
    Jag bara undrar. Kan han använda detta med dessa få blöjbyten som försumning?

Mamman blir så jävla lätt sur. Vi har precis bråkat för att jag pikade henne att om man följer en diet så ska man följa den helt och inte "pausa" inför kalas.
    Så jag har inte sagt något mer om blöjbyten.
    Dessutom har hon hängt ut sitt ex över bloggen.
    Man vill helt enkelt inte komma i bråk med henne.
    Men det är synd om barnet.
    Kan pappan använda detta med blöjbyten emot henne? Någon som vet?

• Svar på tråden Jag har en vän som slarvar med att byta blöja på barnet.
  • Anonym (hellu)
    Anonym skrev 2008-10-19 14:14:10 följande:
    Anonym (hellu) skrev 2008-10-19 12:40:24 följande:
    Det händer att jag gör det.
    Ärligt så tror jag du skämtar?. om inte, jaaaa ehe usch? men du är ju stor nog att välja själv? ett litet barn kan ju inte det?.
  • nemaem

En fråga bara ts: Varför är du så intresserad av att få veta om pappan till barnet kan vända det här med blöjbyte emot mamman? Är det för mammans skull du undrar?
    På dej låter det som att mamman inte byter blöja på en hel dag. Är det verkligen så illa?
    Händer detta varje dag?

• Anonym
    nemaem skrev 2008-10-19 19:40:07 följande:
    En fråga bara ts: Varför är du så intresserad av att få veta om pappan till barnet kan vända det här med blöjbyte emot mamman? Är det för mammans skull du undrar?På dej låter det som att mamman inte byter blöja på en hel dag. Är det verkligen så illa?Händer detta varje dag?
    Helt ärligt, jag har inte sett mamman byta blöja på barnet sen i våras. Och då var det efter 6 timmar..
    Hon byter nog en till två ggr om dagen. Pratade med en annan bekant vars barn är blöjfri sen några månader.
    De hade varit hemma hos henne. Tösen bajsar. Mamman säger oj nu måste jag byta fort. Vår bekant menade på "jag har blöjor kvar om du behöver"
    Nej. hon tömde bara bajset. För det gick att använda igen.
    Jag fattar inte seriöst.
    Nu hade vår bekant bara de vanliga och vännen använder BYXBLÖJa, men visst byter man efter en bajsblöja?

Jag undrar om pappan kan använda detta för att få en bra anledning till att säga ifrån tjejen.
    Men jag är snart sugen på att tipsa fadern.
    Det har nått bristningsgränsen.
  • Leica
    Anonym skrev 2008-10-25 21:29:07 följande:
    Helt ärligt, jag har inte sett mamman byta blöja på barnet sen i våras. Och då var det efter 6 timmar..Hon byter nog en till två ggr om dagen. Pratade med en annan bekant vars barn är blöjfri sen några månader.De hade varit hemma hos henne. Tösen bajsar. Mamman säger oj nu måste jag byta fort. Vår bekant menade på "jag har blöjor kvar om du behöver"Nej. hon tömde bara bajset. För det gick att använda igen.Jag fattar inte seriöst.Nu hade vår bekant bara de vanliga och vännen använder BYXBLÖJa, men visst byter man efter en bajsblöja?Jag undrar om pappan kan använda detta för att få en bra anledning till att säga ifrån tjejen.Men jag är snart sugen på att tipsa fadern.Det har nått bristningsgränsen.
    Återanvände en bajsblöja?? Klart som fan man byter den!
    Jag har bara snabbläst den här tråden, men för mig börjar det här snarare luta åt en anmälan till Socialtjänsten.
  • Anonym (Labello)

Dagens blöjor tål mer än en omgång kiss. Även om blöjan är full så ska inte ytan kännas blött om det är det vissa är oroliga för. Jag har haft några diskussioner med mina vänninor om hur ofta man ska byta och om man egentligen "överbyter". Provade att hälla vatten i blöjan (pampers) och det kändes INTE blött eller ens fuktigt och då hällde jag på ganska ordentligt så att det blev fullt.

Men bara för det ska man ändå byta på sina barn när det behövs! Det är väl nåt som förskollärarna eller pappan borde ha lagt märke till om mamman inte sköter bytningen? om inget annat syns det ganska tydligt.

Hur det än är så ska man alltid ta sånt på allvar, men bara utifrån fakta!, inte vad en bekant sa. Du inser väl att om man ska tro till 100% på vad din bekant säger så borde barnet knappt ha nåt skinn kvar i baken då bajs fräter nåt fruktansvärt på deras ömtåliga hyn (även om man försöker ta bort det värsta) och det måste väl någon annan ha märkt och anmält?

Du är möjligtvis inte pappans nya tjej? , då du verkar vara mera intresserad av om pappan kan använda det här mot mamman än hur barnet mår.

• Anonym

Dagens blöjor är inte olämpliga att ha på sig i fleeeera timmar då höljet är TORRT!

• Anonym

Det verkar som om du har hakat upp dig på det här med blöjbytet, fastän du i övrigt tycker din kompis är en bra mamma. Om det stör dig så mycket kan du väl ta upp det med din väninna, att blanda dig i en vårdnatstvist tycker jag är att gå för långt.

• Bussa

Men herregud människa....Skämtar du?? Du tipsar hellre en klart olämplig fader (som enligt utsago inte funnits tillgänglig) än att ta en rak konversation med din väninna sen 20 år??! Jag hoppas att du inser det orimliga i det... Om inte så bör du kanske omvärdera din "bekantskap" med tjejen i fråga om du inte PALLAR vara ärlig med henne.

• aster

Om dottern är röd i rumpan, har problem med infektioner eller kisset läcker ut för att blöjan är för full, då byter mamman för sällan.
    Om inget av ovanstående händer så tycker jag inte dottern är vanvårdad.
    Jag skulle aldrig själv återanvända en bajsblöja eller ha kissig blöja i 6 timmar, det är för att jag TROR att ovanstående problem skulle inträffa. Men jag har märkt att det är väldigt stor skillnad på hur ömtåliga rumpor barn har.

Om dottern inte tar skada så fattar jag inte varför du, TS, lägger dig i?

• Anders9494

Kan ju inte säga hur illa det är, men detta med att vissa byter var tredje timme och andra var 7 timme så kommer det altid vara, vissa byter när den blir fuktig, andra när den börjar bli full, bara låta folk vara ;)

• Anonym (.)
    Anders9494 skrev 2026-04-26 00:09:45 följande:

Kan ju inte säga hur illa det är, men detta med att vissa byter var tredje timme och andra var 7 timme så kommer det altid vara, vissa byter när den blir fuktig, andra när den börjar bli full, bara låta folk vara ;)

Idag är barnet över 19 år och använder förhoppningsvis inte blöjor längre. Och hon bryr sig nog inte ifall hennes föräldrar bråkar om vårdnaden av henne, eftersom hon är myndig.
  • Anonym (Ordningsmannen)
    Anonym skrev 2008-10-19 12:01:59 följande:
    Jag har en vän som slarvar med att byta blöja på barnet.

HEJ!
    Det är så att jag känner en tjej sen 20 år tillbaka (dvs inte bara bekant)
    Jag har lagt märke till en sak sen sensommaren att hennes barns blöja alltid är så fruktansvärt FULL
    Någon gång bar jag på barnet när vi alla var på öppna förskolan.
    Jag kände att blöjan var jätteful av kiss.
    Jag sa till tjejen (mamman)
    Du, tösen måste ha kissat rejält! Blöjan är full
    Jag log, men inte hånlog..
    "ja jag ska byta" svarade hon mig.
    Vi var kvar på öppna förskolan en timme till och jag såg att hon inte hade bytt på tösen.

Sen dess har jag alltid tänkt på detta.
    Vi brukar hänga på just öppna förskolan 3-4 timmar. Och hon BYTER ALDRIG där,
    Man ser hur tung blöjan är. För den buktar riktigt ut.
    Jag började att tänka att hon kanske har någon form av basillskräck, och kanske inte ville byta någon annanstans än hemma.
    Men samma sak hemma hos henne. Vi kunde vara där ca 4 timmar o tösen fick ingen ny blöja.

Det värsta är att hon just nu är i någon tvist med pappan.
    Han har skitit i barnet fram tills nu o nu vill han leka superdad. O mamman är inte allt för glad för att flickan känner inte pappan o pappan vill ha henne för sig SJÄLV(?)
    Så nu har han kontaktat advokat o grejor.
    Jag bara undrar. Kan han använda detta med dessa få blöjbyten som försumning?

Mamman blir så jävla lätt sur. Vi har precis bråkat för att jag pikade henne att om man följer en diet så ska man följa den helt och inte "pausa" inför kalas.
    Så jag har inte sagt något mer om blöjbyten.
    Dessutom har hon hängt ut sitt ex över bloggen.
    Man vill helt enkelt inte komma i bråk med henne.
    Men det är synd om barnet.
    Kan pappan använda detta med blöjbyten emot henne? Någon som vet?

Din vän är ett exempel på en dålig mamma.

I Sverige har vi ett system där dåliga mammor bestraffas. Det fungerar så att någon gör en orosanmälan, ofta anonymt, till Socialtjänsten. Då gör Socialtjänsten en utredning om det finns en dålig mamma till något barn. Socialtjänsten grundar bl.a sitt arbete på FNs Barnkonvention.

Straff som mamman och föräldrarna kan råka ut för kan t.ex vara att barnet tas om hand och omplaceras hos någon annan. Jag kan inte uttala mig om denna mamman kommer att bestraffas på detta sättet.  Vi behöver inte gilla det svenska systemet eller detta inlägget men det är så det fungerar här. Gillar man inte det så flyttar man till ett annat land.

• Anonym (.)
    Anonym (Ordningsmannen) skrev 2026-04-26 14:14:29 följande:

Din vän är ett exempel på en dålig mamma.

I Sverige har vi ett system där dåliga mammor bestraffas. Det fungerar så att någon gör en orosanmälan, ofta anonymt, till Socialtjänsten. Då gör Socialtjänsten en utredning om det finns en dålig mamma till något barn. Socialtjänsten grundar bl.a sitt arbete på FNs Barnkonvention.

Straff som mamman och föräldrarna kan råka ut för kan t.ex vara att barnet tas om hand och omplaceras hos någon annan. Jag kan inte uttala mig om denna mamman kommer att bestraffas på detta sättet.  Vi behöver inte gilla det svenska systemet eller detta inlägget men det är så det fungerar här. Gillar man inte det så flyttar man till ett annat land.

Barnet är idag myndig sedan länge och tråden är 18 år gammal. 
Svar på tråden Jag har en vän som slarvar med att byta blöja på barnet.