• Courage

Hjälp, ge mig råd! Hur ska jag bemöta barnlösa kompisen?

Hej!
    Hoppas ni kan ge mig ett bra råd... Min kompis har försökt bli gravid väldigt länge nu, och eftersom hon inte är helt ung är det en pressande tidsfaktor också. Själv har jag haft lätt för att bli gravid och har tre barn.Ju längre tiden går desto mer känner jag av en väldigt stark avund och aggresivitet från henne. Jag försöker att lyssna och vara förstående, men den där ilskan... Hur ska jag hantera den. Det är mycket"- ja det är ju lätt för dig-som har dina barn. Allt är så lätt för dig" - typ. Och jag har definitivt INTE glidit genom livet på en räkmacka i övrigt. Vad göra? Hon är min bästa vän, jag önskar henne allt gott i världen, men det känns inte OK att bli attackerad för något jag inte kan hjälpa. Råd, någon??

• Svar på tråden Hjälp, ge mig råd! Hur ska jag bemöta barnlösa kompisen?
  • strojes

Försök prata med henne om du har svårt att få fram det du vill säga så skriv ett brev och berätta precis hur du känner.

• JAG är BÄST

Kom bara inte med några "goda råd" om hur man blir gravid.
    Det kan slå väldigt fel.

Gör så hon blir med delaktig i era barn, kan vara en ide .

Ilskan är inte riktad till dig utan det är omgivningen runtomkring som gör oftast barnlösa par ilskan, med det menar jag då dessa goda råd som hon säkerligen får VARJE DAG och det är nog inte bara ett råd hon får dagligen.

Annars så kan du inte göra så mycket annat än att bara vara där som du är idag. Ilskan och frustationen får du nog ta.

• Courage
    Svar på #2

JAG är BÄST skrev 2008-10-20 13:50:40 följande:
    Kom bara inte med några "goda råd" om hur man blir gravid.Det kan slå väldigt fel.Gör så hon blir med delaktig i era barn, kan vara en ide .Ilskan är inte riktad till dig utan det är omgivningen runtomkring som gör oftast barnlösa par ilskan, med det menar jag då dessa goda råd som hon säkerligen får VARJE DAG och det är nog inte bara ett råd hon får dagligen.Annars så kan du inte göra så mycket annat än att bara vara där som du är idag. Ilskan och frustationen får du nog ta.
    Nä, så dum att jag ger graveringstips är jag inte. Är väldigt försiktig med att ta upp ämnet öht. Svarar om hon frågar om något, typ. Hon får vara så delaktig som hon vill i mina barn, de diggar henne stenhårt. Det är bara svårt att hålla en rimlig balans. Tänkte ge henne ett dagisfoto på dem tex- men maken tyckte inte det var lämpligt, eftersom hon ju längtar efter EGNA barn. Tyckte först att det är en konstig inställning, det ena utesluter ju inte det andra, men sen blev jag osäker...
  • JAG är BÄST

Varför skulle det inte vara lämpligt?.

Tror hon skulle ta det illa om hon inte fick ett foto på era barn.

Annars så märker hon att ni tar "avstånd" då det gäller hennes barnlöshet.

Men sedan kan ni inte heller allltid tassa på tå för henne, för ni rår ju faktiskt inte för att hon har svårigheter, eller hur?.

Svar på tråden Hjälp, ge mig råd! Hur ska jag bemöta barnlösa kompisen?