Gravid och tidningsbud?
Tjena!
Skriver om min fru som nyss blivit gravid (väntat länge på det dessutom). Hon jobbar som tidningsbud.
Antaget att jag blir tvungen att lämna henne därhän p.g.a. förändringar i egna arbetstider eller jag blir sjuk sängliggandes...
Då måste hon traska några km till jobbet i vilket väder som helst (nattbuss finns ej) runt halv tre på natten. Sedan promenera i raskt takt med tung tidningsvagn, upp och ner i trappor och runt villakvarter i vilket väder som helst och vilket klimat som helst, eventuellt möta okända människor, eventuellt halka och slå sig på hala trottoaren och gator och har i princip bara mobiltelefon till hands för att påkalla hjälp om det behövs.
Mörka platser där det är svårt att se vad som finns på marken eller vem som ev. gömmer sig buskarna är vardagsmat i yrket.
Dessutom har hennes chef hotat mot löneavdrag om hon inte skyndar sig och får ut sista tidningen innan hon går från jobbet... skitsamma om det förlänger arbetstiden med en obetald timma eller två.
Ifall någon tror jag är nojig: Sist hon halkade och slog sig på halt underlag med två sjukdagar som följd var i början av året. Verkligheten är inte så långt borta som man ofta vill tro.
Hennes bästa vilrum, som det ska finnas enligt föreskrifterna, är våningsplanen i trapphusen.
Någon s.k. individuell utredning ser vi inte skymten av och det är också med i föreskrifterna.
Känns inte ens bra att tvinga ut henne helt ensam utan att hon är gravid. Känns ännu sämre nu.
Brukar följa med henne så mycket som möjligt, men jag blir otroligt trött själv efter mitt eget jobb. Har nästan aldrig energi över på kvällarna utom när hon sjukskriver sig och dem möjligheterna verkar vara på upphällning om man ska tro hennes chef. Hur ska jag då kunna vara det stöd och hjälp hon behöver?
Någon som helst chans för henne att avkräva arbetsgivaren på omplacering eller få HP, månne?
Snackade precis med sjukvårdsrådgivningen och dem menade på att det bara är jag som är orolig i onödan...
Nej, då något orolig behöver man ju inte alls vara när frun är ute i nattmörkret... nej, då inte alls och absolut inte när hon är gravid...
Kommentarer, någon?
Säg bara inte byta jobb utan att erbjuda en lämplig anställning.