emsan83 skrev 2010-11-10 20:38:55 följande:
Hejsan alla.
Jag har åtit levaxin i 12år nu alltid legat på en ok nivå,
Äter en tablett om dagen 0.1mg levaxin.
Skulle in och förbereda för ivf i maj hade då ett värde på 3,9 (fick inte reda på mitt värde då utan nu) och dom sa att det låg lite högt och att dom ville ha ner det till 2,5.
Fick dåå äta 0.125 varannan dag för att öka medicin mängden.
Nu var vi där i nov dom ringde igår och sa att det var uppe på 6,7 (tsh värde) och fick därför ett recept på 0.150/dag utskrivet.
Det roliga är att SSk som ringde sa att du kommer att få börja med Levaxin men hallååååå har dom ingen koll på journalen??
Har någon annat haft som mig?
Man undrar ju varför det helt plötsligt stiger...
Man är ju orolig.
Kram alla
Mina värden har alltid gått upp och ned. Ibland ligger de rätt bra utan medicin, ibland behöver jag levaxin. Jag har aldrig haft en enda bstämd dos, utan fått gå och ta prover då och då. Jag känner oftast själv rätt snabbt när det är dags att minska dosen, blir rastlös och kan få hjärtklappning. Det är lite svårare att veta när jag behöver öka. Visst blir jag trött, matt, få problem med hyn och ofta också med magen, men allt det kan ju även bero på annat. Om jag är stressad, om jag haft mycket på jobbet och med barnen eller inte fått sova tillräckligt av någon annan anledning så är det ju lätt att tro att alla problem beror på det.
Just nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket mina värden pendlat, sämst var det nog när jag var gravid, men även däremellan har jag haft väldigt olika doser på medicinen.
Positivt är i alla fall att jag lyckades bli spontant gravid när värdena låg någorlunda bra. Bl a med anledning av mina sköldkörtelproblem hade vi sedan länge lagt planerna på biologiska barn åt sidan. Vi hade redan adopterat vår dotter och var inställda på att få syskon samma väg. Men sedan råkade mina värden hamna riktigt bra, samtidigt som min mans växlande spermaproduktion antagligen också måste ha legat på topp + att jag ett par år tidigare opererat bort en del endometriosvävnad och en cysta. Och - hey presto - så tog sonen plats i min livmoder.
Att sköldkörtelvärdena fluktuerar är nog i sig inte farligt. Jag har haft det så i drygt tio år och det är bara lite pyssel med att hålla koll på Levaxin-dosen. Däremot är det förstås ett problem när man vill bli gravid. Värdena behöver ju helst ha legat bra ett tag för att det ska funka, med eller utan IVF. Men jag är alltså ett levande bevis för att det går!
Jag tycker att du bör gå till en riktig endokrinolog. Det är tyvärr många läkare både på vårdcentraler och inom fertilitetsområdet som har rätt dålig koll på sköldkörtelproblem (finns - möjligen fanns - dock en på Danderyds fertilitetsklinik som hade det som sitt specialområde). I bästa fall kan du sedan få gå på tester ofta, kanske var tredje månad eller så. Då hinner inte värdena skena iväg för långt åt något håll och chansen att lyckas med IVF blir större.