• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 11

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 11
  • Tuttan27

Pucko Buffy skrev 2009-01-21 20:12:23 följande:

Det är heller inte ovanligt att man får en underproduktion under graviditeten som sedan återgår till det normala.
    Du skriver att det inte är ovanligt att man får det under en grav o att det kan sen återgå till det normala, men man blir ändå behandad under graviditeten menar du du då? Hur vet man att ens värde har dratt sig till det normala av sig själv efter grav, om man inte inte slutar ta tabeletterna?
  • Labolinas

Igår var jag äntligen hos den nye läkare & tog en massa blodprover. Nu återstår det bara att vänta & se vad det ger. Får svar nästa onsdag

• Pucko Buffy

Tuttan27 skrev 2009-01-21 21:20:17 följande:

Pucko Buffy skrev 2009-01-21 20:12:23 följande:
    Du skriver att det inte är ovanligt att man får det under en grav o att det kan sen återgå till det normala, men man blir ändå behandad under graviditeten menar du du då? Hur vet man att ens värde har dratt sig till det normala av sig själv efter grav, om man inte inte slutar ta tabeletterna?
    Nä det är inte så ovanligt och ja det kan återgå självmant. Självklart ska man bli behandlad med levaxin under graviditeten för bebisens skull och för att man inte ska må helt skrutt. De flesta som fått barn och ätit levaxin får kolla upp med blodprov hur värdena ligger. Det är de som styr samt hur man mår. Man märker ganska snart om man inte behöver tabletterna längre, för då får man hyperkänningar och då är det bara att ta nytt blodprov och sen konsultera med doktorn.
  • Pucko Buffy
    Labolinas skrev 2009-01-22 08:58:07 följande:
    Igår var jag äntligen hos den nye läkare & tog en massa blodprover. Nu återstår det bara att vänta & se vad det ger. Får svar nästa onsdag
    håller tummarna
  • augustibruden

Åh, vad trött jag blir!!!!!
    Äntligen började mina värden bli bra och nu ligger jag runt TSH 2,0 sedan en månad och därför började jag ta tag i mina viktproblem. Jag har varit superduktig med maten och träningen och i början brukar jag alltid gå ner jätte mycket.
    Efter 3 v hade jag inte gått ner ett enda hekto när jag vägde mig i morse. Är så besviken så jag börjar tjuta snart!
    Ville ju ha bästa möjliga förutsättningar när vi ska göra IVF:et men det känns ju helt omöjligt att gå ner....

• Pucko Buffy

augustibruden skrev 2009-01-22 10:10:39 följande:

Åh, vad trött jag blir!!!!!Äntligen började mina värden bli bra och nu ligger jag runt TSH 2,0 sedan en månad och därför började jag ta tag i mina viktproblem. Jag har varit superduktig med maten och träningen och i början brukar jag alltid gå ner jätte mycket.Efter 3 v hade jag inte gått ner ett enda hekto när jag vägde mig i morse. Är så besviken så jag börjar tjuta snart!Ville ju ha bästa möjliga förutsättningar när vi ska göra IVF:et men det känns ju helt omöjligt att gå ner....
    Åhh förstår dig så väl. Det är skitjobbigt att vilja gå ner och inte kunna. Har du pratat med dietist? ibland funkar ju GI men det där vet du säkert redan.

Att ha haft bra värden i en månad är ju inte särskilt lång tid. Man får tyvärr räkna med att det tar tid innan kroppens alla celler hänger med på att värdena är ok och börjar funka normalt igen.

Det är bara att fortsätta som du gör förr eller senare släpper det. Släpp kraven på dig själv att du måste. Gör det för att du vill och tycker det är kul. Ha sen inte för bråttom. Lätt att säga men när frustrationen sätter in för att inget händer mår man skit, jag vet för jag är i delvis samma sitts som du och har gråtit många tårar. Det känns som om man kryper på väggarna för inget händer i positiv riktning och då är det lätt att ge upp.

En av sköterskorna sa till mig att det är två steg frammåt och ett bakåt med den här sjukdomen och att det går inte att skynda på utan måste få ta tid. Jag brukar tjuta, sen bli förbannad för att efter det försöka ta nya tag.

Håller tummarna att det går bra med IVF:et och att du mår bättre snart.

Kram PB
  • Tuttan27

Pucko Buffy skrev 2009-01-22 10:05:02 följande:

Tuttan27 skrev 2009-01-21 21:20:17 följande:
    Nä det är inte så ovanligt och ja det kan återgå självmant. Självklart ska man bli behandlad med levaxin under graviditeten för bebisens skull och för att man inte ska må helt skrutt. De flesta som fått barn och ätit levaxin får kolla upp med blodprov hur värdena ligger. Det är de som styr samt hur man mår. Man märker ganska snart om man inte behöver tabletterna längre, för då får man hyperkänningar och då är det bara att ta nytt blodprov och sen konsultera med doktorn.
    Okej då är jag med.. Fick samtal av min BM nämligen att jag skulle börja med tabletterna ändå, så har tatt dem i ett par dagar nu.
  • Pucko Buffy

Tuttan27 skrev 2009-01-22 10:35:20 följande:

Pucko Buffy skrev 2009-01-22 10:05:02 följande:
    Okej då är jag med.. Fick samtal av min BM nämligen att jag skulle börja med tabletterna ändå, så har tatt dem i ett par dagar nu.
    Skönt att höra, då har de lite koll i alla fall.
  • smultron smulan

augustibruden skrev 2009-01-22 10:10:39 följande:

Åh, vad trött jag blir!!!!!Äntligen började mina värden bli bra och nu ligger jag runt TSH 2,0 sedan en månad och därför började jag ta tag i mina viktproblem. Jag har varit superduktig med maten och träningen och i början brukar jag alltid gå ner jätte mycket.Efter 3 v hade jag inte gått ner ett enda hekto när jag vägde mig i morse. Är så besviken så jag börjar tjuta snart!Ville ju ha bästa möjliga förutsättningar när vi ska göra IVF:et men det känns ju helt omöjligt att gå ner....
    augustibruden>> Jag har haft hypo sedan midsommar och slutade amma för en månad sedan. I samband med det så tänkte jag ta tag i mitt viktproblem. Första veckan när jag slutade amma gick det bra, men efter det har vikten stått still. Jag har till och med gått upp lite vid mens (vätska) och då kör jag ändå stenhårt med pulver och så vidare. Jag tänker ta upp detta med min husläkare som är idrottsläkare i grunden. Men först tänker jag träna hårt på gym t.om sista februari och se vad som händer. Sitter kilona då också så får han fixa nåt mirakel!
  • Lodis

Barbamaman skrev 2009-01-16 23:27:30 följande:
    Vad skönt att höra! Jag fick min diagnos efter förlossning för 8 månader sedan. Så först var det överproduktion (gick dessvärre inte ned något...) som sedan har övergått i underproduktion... Så alla dessa kilon känns som en jätteuppgift att gå i gång med...

Vill gärna höra hur fler av er haft/har det!
    Hej! Om du läser det här (eller någon anann som fått en inflammation i sköldkörteln efter förlossningen) får du VÄLDIGT gärna berätta lite om hur du mår nu. Själv födde jag barn i augusti för ett år sedan och i december samma år upptäcktes att jag fått tillfällig överproduktion pga. inflammation (TSH 0,2 och T4 23). Den gick hur som helst tillbaka och mitt TSH låg i februari 2010 på 2,0, T4 låg på 9. Enligt riktlinjerna var ju inte detta underproduktion men jag mådde skit, hade gått up (vilket inte var kul eftersom jag knappt gått ner efter förlossn), såg ut som en svullen fotboll och var jättetrött. tillslut fick jag levaxin vilket jag har ätit sedan dess med vissa justeringar. Har sista tiden ätit 37,5 mg och mår bra bortsett från att jag har sådan himla ledvärk och inte går ned ett jota i vikt!! Min läkare på vc som jag gått hos ett tag nu har nu läst igenom alla mina provsvar sedan dec-09 och menar att det egentligen inte fanns anledning till att jag fick levaxin efetrsom jag ju inte enl. värdena hade underproduktion. Hon vill nu att jag skall prova att sänka och tillslut antagligen helt utesluta levaxin. Detta eftersom hon dels tror att värken beror på levaxinte och dels för att jag kanske är frisk och börjar producera eget sköldkörtelhormon igen. Detta vore förstås fantastiskt, MEN jag vill ju inte bli sådär trött igen och gå på mig ännu mer i vilt. Är det någon mer som varit i min situation och där ni återfått er gamla sköldkörtelproduktion? Kan tillägga att mitt TSH nu är 0,9. För flera år sedan innan jag haft ngn inflammation och var "frisk" låg TSH på 0,96 och T4 på 13,7.
  • emsan83

Hejsan alla.
    Jag har åtit levaxin i 12år nu alltid legat på en ok nivå,
    Äter en tablett om dagen 0.1mg levaxin.
    Skulle in och förbereda för ivf i maj hade då ett värde på 3,9 (fick inte reda på mitt värde då utan nu) och dom sa att det låg lite högt och att dom ville ha ner det till 2,5.
    Fick dåå äta 0.125 varannan dag för att öka medicin mängden.
    Nu var vi där i nov dom ringde igår och sa att det var uppe på 6,7 (tsh värde) och fick därför ett recept på 0.150/dag utskrivet.
    Det roliga är att SSk som ringde sa att du kommer att få börja med Levaxin men hallååååå har dom ingen koll på journalen??
    Har någon annat haft som mig?
    Man undrar ju varför det helt plötsligt stiger...
    Man är ju orolig.
    Kram alla

• Manchester
    emsan83 skrev 2010-11-10 20:38:55 följande:
    Hejsan alla.
    Jag har åtit levaxin i 12år nu alltid legat på en ok nivå,
    Äter en tablett om dagen 0.1mg levaxin.
    Skulle in och förbereda för ivf i maj hade då ett värde på 3,9 (fick inte reda på mitt värde då utan nu) och dom sa att det låg lite högt och att dom ville ha ner det till 2,5.
    Fick dåå äta 0.125 varannan dag för att öka medicin mängden.
    Nu var vi där i nov dom ringde igår och sa att det var uppe på 6,7 (tsh värde) och fick därför ett recept på 0.150/dag utskrivet.
    Det roliga är att SSk som ringde sa att du kommer att få börja med Levaxin men hallååååå har dom ingen koll på journalen??
    Har någon annat haft som mig?
    Man undrar ju varför det helt plötsligt stiger...
    Man är ju orolig.
    Kram alla
    Mina värden har alltid gått upp och ned. Ibland ligger de rätt bra utan medicin, ibland behöver jag levaxin. Jag har aldrig haft en enda bstämd dos, utan fått gå och ta prover då och då. Jag känner oftast själv rätt snabbt när det är dags att minska dosen, blir rastlös och kan få hjärtklappning. Det är lite svårare att veta när jag behöver öka. Visst blir jag trött, matt, få problem med hyn och ofta också med magen, men allt det kan ju även bero på annat. Om jag är stressad, om jag haft mycket på jobbet och med barnen eller inte fått sova tillräckligt av någon annan anledning så är det ju lätt att tro att alla problem beror på det.

Just nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket mina värden pendlat, sämst var det nog när jag var gravid, men även däremellan har jag haft väldigt olika doser på medicinen.

Positivt är i alla fall att jag lyckades bli spontant gravid när värdena låg någorlunda bra. Bl a med anledning av mina sköldkörtelproblem hade vi sedan länge lagt planerna på biologiska barn åt sidan. Vi hade redan adopterat vår dotter och var inställda på att få syskon samma väg. Men sedan råkade mina värden hamna riktigt bra, samtidigt som min mans växlande spermaproduktion antagligen också måste ha legat på topp + att jag ett par år tidigare opererat bort en del endometriosvävnad och en cysta. Och - hey presto - så tog sonen plats i min livmoder.

Att sköldkörtelvärdena fluktuerar är nog i sig inte farligt. Jag har haft det så i drygt tio år och det är bara lite pyssel med att hålla koll på Levaxin-dosen. Däremot är det förstås ett problem när man vill bli gravid. Värdena behöver ju helst ha legat bra ett tag för att det ska funka, med eller utan IVF. Men jag är alltså ett levande bevis för att det går!

Jag tycker att du bör gå till en riktig endokrinolog. Det är tyvärr många läkare både på vårdcentraler och inom fertilitetsområdet som har rätt dålig koll på sköldkörtelproblem (finns - möjligen fanns - dock en på Danderyds fertilitetsklinik som hade det som sitt specialområde). I bästa fall kan du sedan få gå på tester ofta, kanske var tredje månad eller så. Då hinner inte värdena skena iväg för långt åt något håll och chansen att lyckas med IVF blir större.
  • Rainbowbright

Hallå! Ser att de är ett tag sen ni skrev i tråden, men hoppas nån kan hjälpa!

Har haft problem med magen ett år, tål inte alkohol och allt har bara blivit värre, var till VC och de sa magkatarr (inflammation i magsäcken) äter en kur för magsyra (igen) som hjälper lite!

Igår när jag var till akuten för att de inte hjälpt och att jag känner att de är svårt att få ner luft ordentligt , får svimmingskänslor och har en klump i halsen, hög puls, så tog de massa prover och såg att jag har underfunktion i köldkörteln, hon sa att jag ligger på 4,5 och att deras gränsvärde var på 4 ?! Vad menas med det?!

Jag ska på uppföljning av detta på VC om nån vecka!!

Kan jag ha köldkörtelproblem

Det symtom jag har (vissa väldigt länge)

Bomullshjärna (dimmigt i skallen)

Låg/trött (har trott de var järnbrist)

Deppig - vill vara själv

Kall hud - fuktiga fötter

Klump känsla i halsen

Hög/snabb puls

Svårt att få ner luft i lungorna/magen

Problem med magen (hård - lös)

Känner mig glömsk / vimsig

Alkoholintolerans (får kraftiga magsmärtor och illamående)

Illamående och dålig/ingen matlust

Snälla ni experter i området har ni ngn idé?! Och tips på vad jag ska ta upp med läkaren?!

Vad betyder mitt värde på 4,5 ?!

Ps: alla besvär har kommit smygande och började efter min andra graviditet!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 11