• mamma2B

Ni som fick både 1:an o 2:an prematurt, när kom 2:an?

Hej

Ännu en liten ovetenskaplig undersökning, ni som fick både första och andra barnet prematurt kom de ungefär vid samma tid eller några veckor tidigare eller senare?

Särskilt intresserad av de som fick första med spontan vattenavgång.

Tacksam för svar, nu är det en vecka kvar tills jkag fick ettan (är i v 31) så man tänker ju en del på detta.

• Svar på tråden Ni som fick både 1:an o 2:an prematurt, när kom 2:an?
  • mamma2B

intressanta svar, undrar var det beror på att en del föder alla sina barn några veckor för tidigt. För jag antar att "in the sumertime" ex inte har fått ngn förklaring?
    Jag hoppas den stannar några veckor till i alla fall!

• MsBeauty

jag undrar också vad det beror på.... går man inte på spec. mvc om man fött tidigt första gången? för det verkar som en del föder ännu tidigare andra gången, och jag vill ju inte föda tidigare än v. 24.

• mamma2B

Det tycks vara olika i olika landsting, I västra götaland gör man inte det enligt min läkare (men hon är urdålig så jag litar inte riktigt på henne)

• MammaDiana

Första kom 34+5 (men det räknas nog inte i denna undersökning hon kom med urakut snitt pga misstanke av avlossnad moderkaka)

Andra kom 36+0, värkarbetet började och gick inte att stoppa.

Tredje kom 30+1, värkarbetet började och gick inte att stoppa.

• Pilea

Just ja, ska tillägga att jag har försvagad livmoderhals och det upptäcktes först under 2:a grav. De hade nogrannare koll under 2:a grav + att jag blev sängliggandes från v.26 så hon höll sig inne lite längre.

• Ninde81

Har fött 2 barn väntar 3:an nu..
    Första fullgånget 38+6 andra 35+4 vattnet började sippra i v.33+4 och nu går ja med prematura sd från v.22 så får vi se när denna tittar ut.

• Linjo82

Jag fick första i v.24+3 helt utan förvarning. Väntar nu nr 2 och är i v.34, men har haft sd så livmodertappen är förkortad sedan v.26 (har varit inlagd i en månad och är nu sjukskriven, men måste ta det jättelugnt. Har fått stoppa det ett par ggr).
    Jag bor i Västra Götaland (Borås) och har gått både hos min vanliga bm o hos spec mvc, så det nog olika. Men sen förlorade vi vår dotter också.

När denna lill* tittar ut vet ingen, men ingen tror ju att jag kommer klara tiden ut. Nu är den så stor att de inte vill stoppa en ev förlossning, utan nu är den välkommen enligt sjukhuset.
    Alla tycker det är otroligt att jag har klarat det såhär länge, inte minst vi själva!

• lappstockholmska

puffar upp!
    Jag vill oxå veta!

• tjej80

1:A v 34 (vattenavgång i v 32)
    2:A v 31 (blödningar från v 10)

• jsomijohanna

Båda mina tjejer kom tidigt nr1:v33+3 och nr2:v 35+! I båda fallen vattenavg, bara en extra undersökning av livmodertappen under andra grav! Ingen som helst aning varför!

• SandraM85

min dotter v 34
    min son v 35 , men han ville kika ut v 22 så jag vart sängliggandes och bricanyltabletter till v 30.

• mamma2B

tack för alla svar! själv lyckades min andra son bli fullgången vilket var välfigt skönt!

• lappstockholmska

Grattis grattis!!!

Hoppas man har lika tur själv...( Fick sonen i 33+4 å är gravid i v 15 nu så det är låååång väntan...)

Svar på tråden Ni som fick både 1:an o 2:an prematurt, när kom 2:an?