• sheeba

Sen med talet, när började ert/era barn prata?

Min mista är 2½ år och vill inte alls prata. Han kan säga mamma/pappa och nej har han precis lärt sig säga.
    Sedan är det bara ljud som kommer som brum(bil), mjau (katt) vov(hund) ja ni förstår sedan är det bara eh och ah till allt annat.
    Vi ska börja gå till en talpedagog så väntar på kallelse så det är jätte skönt för han blir väldigt frustrerad när vi inte förstår honom.
    Han är så uppmärksam och framåt och vill visa men kan inte få fram det i ord.

Så ni som har/haft barn som varit sena med talet när har det börjat komma?
    Jag hoppas att det ska bli bättre nu när han fått börja på dagis att han hör de andra barnen och fröknarna kan hjälpa lite med.

• Svar på tråden Sen med talet, när började ert/era barn prata?
  • mariebelle

Hejsan
    Min pojke var sen med talet hette det, men jag var säker på att det var något annat då han "pratade tidigt" mamma, pappa, hund, katt lampa, och lite ord vi inte fattade *ler* men helt plötsligt vill han inte prata mer och tappade ord han kunde innan. Efter ett par grr hos läkare och bvc kom han äntligen till en logoped, Efter lite utredning och hjälp men´d tecken språk, pratade han som bara den (teckenspråk vill säga) Vid ett tillfälle sa hon, Är du säker på att hör. Ja sa jag, dom har gjort boel-test på bvc när han var 8 månader. Logopeden skickade en remis till öron, näsa, hals för kontroll, då visade det sig att han hörde 5%. han genom gick en op i deceber förra året och sedan dess är det aldrig tyst på honom och jag älskar det, Han blev en helt ny lite kille. 4 månader efter op sa han till mig
    -mamma jag är så glad för nu hör jag din röst och vad du säger till mig.
    Det var en lycklig dag för mig

• Lincon

Min bror var likadan när vi var små. Vi har 2,5 år emellan oss och jag fick alltid tolka för mamma och pappa då de inte kunde förstå vad han försökte säga. Han gick sedan hos talpedagog, minns att det tog lång tid att utveckla talet.
    Men nu var det ju länge sedan, idag är han 20 och läser till spelprogrammerare på högskolan.

• Skit i det du

Nyfiken, hur har det gått nu några år senare för era barn?
    Kom talet igång eller berodde det på något?

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Nintendo

Min äldsta dotter som blir 4 år i september var sen med talet. Hon sa också bara några få ord fram tills lite innan hon fyllde 3 år och då kom allt på en gång. Plötsligt använde hon sig av flera nya ord varje dag och hon började prata i flerordsmeningar. Nu ett år senare pratar hon lika mycket som sina jämnåriga (men kan inte uttala "r"). Förståelse har hon aldrig haft problem med, det är att forma orden som har varit svårt.
    Något som underlättade för både henne och oss innan talet kom igång var att teckna. När hon var 3 år använde hon sig av ca 35-40 st tecken. Efter hand hon lärde sig säga orden slutade hon att teckna dom. Men det var till en väldigt stor hjälp i kommunikationen. Hon ville säga så mycket och blev ofta ledsen och frustrerad när hon inte fick fram det och då var det bra att ha andra metoder att förmedla sig på. Så jag rekommenderar starkt att börja använda tecken som stöd. Jag har läst att det även underlättar inlärningen av orden när man tecknar.

• Jelenas

Min son är lika gammal och pratar som ditt barn. Vi var till logopeden idag och det bedömdes att han ev hade svårt med förståelsen så det ska tas kontakt med en psykolog för att göra en utvecklingsbedömning plus att vi ska börja med stödtecken.

• FinastE2010

Min son sa knappt ett knyst vid 20 mån ålder, tror det var då han började säga "mamma" ibland. Vi började hos logoped tidigt, är snart ett år sedan. I och med det fick jag mycket tips och lärde mig att jag skulle sätta ord på allting vad vi gjorde, vad han upplevde och när han väl började prata lite även repetera det han sagt fast korrekt utan att rätta honom. Jag tror faktiskt att det är det som gjort största delen i hans utveckling och självklar även att han utvecklas i sig självt eller hur man ska säga.

Han härmade ingenting innan 2årsdagen men sen helt plötsligt började han härmas lite och nu härmar han mkt det man säger. Det har tagit ordentlig fart och även om mycket inte är korrekt så förstår jag vad han menar, Det jag vill säga är mest ett tips (om man inte redan tänkt på det vill säga) är att prata, prata prata! Jag pratar med min son dagarna i ända om precis allting och det har gett ordentliga resultat! Det kanske inte hjälper för alla men det är definitivt ngt som hjälper språkutvecklingen och förståelsen.

• Skit i det du

Fick min lille opererad då han i stort sett inte hört ett skit. Men det går ju så segt.. Han fyller 3 i november och jag VET att det inte kommer gå över en natt men ja.. Ni fattar. Man vill ju kunna kommunicera med sitt barn.
    Han förstår mycket men lyssnar sämre.
    Jag hoppas att det stilla vattnet han hade bakom bägge öronen inte kommer tillbaka men vem vågar andas ut..

Hörde om nån som fått nåt schema av en logoped (kan ha vart nån annan men en taltant) för att veta vilka ord man ska fokusera på.
    Han har tal som en 1-åring i dagsläget. Kan 2-3 ord men använder sig mest av sitt eget teckenspråk.
    Vi introducerade teckenstöd men han lärde sig bara ordet "bil"

Det känns trots allt skönt att jag inte var hysterisk utan att det var nåt som inte stämde.

• Airhostess

Om hörseln är ok så kommer det lossna på dagis. Det gjorde det för min son i alla fall.

• mammamiahundarbörjarpratamat

Det är jag som är snigel.
    Min son som nu är 7 är i stort sett ikapp. Vi gick till logoped fram till för ett år sen ungefär. Han kunde då säga r-ljudet som många har svårt för i den åldern och var ikapp så mkt att vi inte behövde fortsätta med logoped. Jag märker dock att han har lite svårt att hänga med när han ska förklara något ibland eller när han sjunger. Dvs när det ska pratas/sjungas lite snabbare. Han sluddrar nästan kan man säga. Vissa ord vänder han fortfarande på lite ex "saft" som kan bli både "fast" och "sast". Ordet parkering har han alltid haft svårt för men har gjort stora framsteg från "campering" till "parpering". Han pratar i stort sett helt rent när han leker osv så det är som sagt när han får lite större press på sig som det kan avra svårt att höra vad han säger. Men jag är inte längre oroligt för talet  

• Skit i det du
    Airhostess skrev 2012-07-25 09:57:19 följande:
    Om hörseln är ok så kommer det lossna på dagis. Det gjorde det för min son i alla fall.
    Jo, om han håller sig frisk såpass.. Han lyckades vara på dagis 4 dagar denna gången efter open innan sommaruppehållet.
    Vette fasen hur hästen kommer se ut med alla förkylningar. Nu är vi ju vana men det är såå tradigt att han kan 3-4 dagar och sen sjuk 2 veckor.

Men den lilla tiden på dagis varje månad kanske räcker?
  • Skit i det du
    mammamiahundarbörjarpratamat skrev 2012-07-25 13:09:01 följande:
    Det är jag som är snigel.
    Min son som nu är 7 är i stort sett ikapp. Vi gick till logoped fram till för ett år sen ungefär. Han kunde då säga r-ljudet som många har svårt för i den åldern och var ikapp så mkt att vi inte behövde fortsätta med logoped. Jag märker dock att han har lite svårt att hänga med när han ska förklara något ibland eller när han sjunger. Dvs när det ska pratas/sjungas lite snabbare. Han sluddrar nästan kan man säga. Vissa ord vänder han fortfarande på lite ex "saft" som kan bli både "fast" och "sast". Ordet parkering har han alltid haft svårt för men har gjort stora framsteg från "campering" till "parpering". Han pratar i stort sett helt rent när han leker osv så det är som sagt när han får lite större press på sig som det kan avra svårt att höra vad han säger. Men jag är inte längre oroligt för talet  
    Skönt att höra!

Här använder vi inte ens felaktiga ord som sagt så där du befinner dig nu med ditt barn låter som en dröm *ler*

Så trött på att vara tolk hela tiden, kanske extra idag för nu börjar det även märkas på sonen som har otroliga utbrott av frustration för nu hör han men kan inte få fram orden så vi tröga föräldrar fattar..
    Antar att det går upp och ner, mest ner men det vänder snart =)
  • mammamiahundarbörjarpratamat
    Skit i det du skrev 2012-07-25 15:00:29 följande:
    Skönt att höra!

Här använder vi inte ens felaktiga ord som sagt så där du befinner dig nu med ditt barn låter som en dröm *ler*

Så trött på att vara tolk hela tiden, kanske extra idag för nu börjar det även märkas på sonen som har otroliga utbrott av frustration för nu hör han men kan inte få fram orden så vi tröga föräldrar fattar..
    Antar att det går upp och ner, mest ner men det vänder snart =)
    Ja det är skönt Men det finns ju andra sker man oroar sig för istället Annat som han ligger efter med som gör en orolig. Man slutar nog aldrig oroa sig som förälder! ;)
  • PojkMamma85
    Skit i det du skrev 2012-07-23 09:03:19 följande:
    Fick min lille opererad då han i stort sett inte hört ett skit. Men det går ju så segt.. Han fyller 3 i november och jag VET att det inte kommer gå över en natt men ja.. Ni fattar. Man vill ju kunna kommunicera med sitt barn.
    Han förstår mycket men lyssnar sämre.
    Jag hoppas att det stilla vattnet han hade bakom bägge öronen inte kommer tillbaka men vem vågar andas ut..

Hörde om nån som fått nåt schema av en logoped (kan ha vart nån annan men en taltant) för att veta vilka ord man ska fokusera på.
    Han har tal som en 1-åring i dagsläget. Kan 2-3 ord men använder sig mest av sitt eget teckenspråk.
    Vi introducerade teckenstöd men han lärde sig bara ordet "bil"

Det känns trots allt skönt att jag inte var hysterisk utan att det var nåt som inte stämde.

Som min son han op. in rör när han var 2½ år, och nu kommer orden sakta man säkert (han är snart 3½) han hörde med nada då han hade så mkt vätska i öronen. Så de senaste året har han lagrat och nu kommer de nya ord varje dag =) Så de lossnar =)
Svar på tråden Sen med talet, när började ert/era barn prata?