• Millis68

Englands mammor och pappor, hur firar ni jul???

för första gången så ska jag med man och son fira jul hemma i england själva. vi har alltid åkt till sverige och firat med min familj eftersom makens föräldrar inte längre lever men nu vill vi starta vår egen tradition. har ni några tips hur ni har löst det med era brittiska makar/makor.

i vår familj firar vi ju julafton och tomten kommer på eftermiddagen/kvällen men britterna firar ju juldagen, hur har ni gjort genom åren? väntar tacksamt på svar

• Svar på tråden Englands mammor och pappor, hur firar ni jul???
  • YokohamaNr2

Hej
    Vi firar här i England och har gjort så att på julafton brukar vi äta lite svensk mat som lax, ägg och kaviar, köttbullar mm sånt som är enkelt att få tag på. Sen firar vi engelskt på juldagen!

Jag tycker inte att den svenska julafton känns särskilt 'julig' alls, det är ju en vanlig dag här och när jag jobbade brukade vi få halvdag. Så numer känns det mer juligt på juldagen

• Millis68

tack yokohama,
    det lutar nog åt att vi firar jul på juldagen också, min man får nog stå ut med den traditionella svenska maten med lite variation. hans föräldrar finns inte i livet så jag behöver inte fixa något typiskt brittiskt, blir nog lite kalkon ändå, kanske bjuder över lite vänner på julaftons kvällen för att komma i stämning med lite glögg och småplock.

vore roligt om fler ville dela med sig av sina jultraditioner från storbrittanien

• MRSVi

Vi brukar göra så att makens föräldrar kommer upp en helg nån vecka innan jul, o sen firar vi jul själva, utan besök. Vi brukar också äta något svenskt på julafton, men fira mer på juldagen. Förra året bestämde jag mig för att inte laga nån stor middag, eftersom alla äter godis o kakor hela dan o ingen är hungrig, så vi hade lite kanapeer till lunch, o sen ost o kex o en god efterrätt till middag, o det var en av de bästa ideer jag nånsin haft... så i år gör vi nog likadant, det betyder ju att jag kan tillbringa dagen med familjen istället för att stå i köket.

• Millis68

mrs v, vad skönt det låter att inte ha en stor middag, som du skrev det äts så mycket godis och frukt ändå. tror nog att jag vill ha julskinka och lite andra svenska traditoner på matbordet men det ska vara lätt så att jag slipper stå i köket hela dagen så jag kommer nog förbereda så mycket jag kan och sen ska det bara vara att plocka fram och värma på.jag gilalr inte sill så det behöver jag inte heller bekymra mig om så jag tror att det kommer att bli:

julskinka
    köttbullar
    prinskorv
    kalkon men redan färdigskivade från affären
    ägg
    lax
    potatis
    bröd
    ost
    kex
    ja frukt och godis såklart
    för mig är det här ändå det som jag äter mest av på julbordet och maken gillar allt detta så jag tror nog att det får räcka, kan ha glömt något jätte viktigt men jag tror att det

• FOA

Vi bjuder in svarforaldrarna till svensk jul den 24:e men struntar i sillen och skinkan (gor grillad kyckling istallet). Nagon jul da de var lite upptagna kom de pa glogg och pepparkakor. Julklapparna oppnar vi pa morgonen 25:e for att sen ga over till mannens foraldrar for mer julklappar och engelskt julfirande.

Sonen ar 9 manader sa det kommer sakert att andra sig med aren.

• Suzie Seven

Vi kor tva jular, svensk den 24:de, och engelsk den 25te. Vi delar upp julklapparna till bada dagarna. Den 24de far barnen, och vi, de pa em/kvallen och den 25e pa morgonen. Svensk (sa svensk som det gar) julmat den 24de och kalkon den 25te. Harligt med 2!

• Natalejjis

Men hur ser en traditionell engelsk jul ut då?
    Vi kommer att flytta till Highbury i december och fira där. Är spännande att anamma nya traditioner!

• Millis68

för att vara helt ärlig så vet inte jag hur en traditionell brittisk jul är, min man tycker inte om julen. hans pappa dog strax före jul för 10 år sedan och han har aldrig varit en stor julfirare. jag hoppas dock att detta ska ändras så smått nu när vi har en son tillsammans.

jag tror att de delar ut julklapparna på morgonen och sen till middag så bjuds det på kalkon, cranberry sås (är det tranbär) roasted potatoes och grönsaker

jag tror att vår tradition börjar ta form i mitt huvud, det lutar åt att vi kommer att bjuda in lite vänner på julafton och äta svensk julmat och sen firar vi jul på juldagen men med svensk mat + kalkon. blir julstrumpa med paket på juldags morgonen, middag mitt på dan och sen julklappar på eftermiddagen och så kommer tomten att komma såklart, men tomten kanske får komma på julafton, en av kompisarna kan ju vara tomte.

• Millis68

för att vara helt ärlig så vet inte jag hur en traditionell brittisk jul är, min man tycker inte om julen. hans pappa dog strax före jul för 10 år sedan och han har aldrig varit en stor julfirare. jag hoppas dock att detta ska ändras så smått nu när vi har en son tillsammans.

jag tror att de delar ut julklapparna på morgonen och sen till middag så bjuds det på kalkon, cranberry sås (är det tranbär) roasted potatoes och grönsaker

jag tror att vår tradition börjar ta form i mitt huvud, det lutar åt att vi kommer att bjuda in lite vänner på julafton och äta svensk julmat och sen firar vi jul på juldagen men med svensk mat + kalkon. blir julstrumpa med paket på juldags morgonen, middag mitt på dan och sen julklappar på eftermiddagen och så kommer tomten att komma såklart, men tomten kanske får komma på julafton, en av kompisarna kan ju vara tomte.

• YokohamaNr2
    Natalejjis skrev 2008-11-02 18:53:58 följande:
    Men hur ser en traditionell engelsk jul ut då? Vi kommer att flytta till Highbury i december och fira där. Är spännande att anamma nya traditioner!
    Engelska barn får aldrig se jultomten i min mans familj så har jultomten klättrat in under natten och lämnat alla julklappar! För lite effekt kan man om man har en öppen spis lämna lite sotiga fotspår så att det ser ut som att jultomten har varit där....
  • en blev två

Vi har alltd gjort som Mr Hearn.
    Svärföräldrar, min mans systers familj och ett par kompisar kommer och firar julafton med oss den 24:e vid 4 tiden, vi brukar oftast ta ledig den 24:e.
    Vi äter massa svensk Julmat, dricker glögg med mera. Sen komemr tomten med paket. Vi brukar också dela upp dom så att det räcker till båda dagarna.
    På Juldagsmorgonen har momtem kommit under natten. (Man ställer ut en tallrik mer en morot, en "biscui" och ett glas mjölk till Rudolf. Mjölken är slut det mesta av moroten är borta och bara lite smulor av kakan finns kvar.
    Sen öppnar vi lite paket, sen vid lunch bär det av till svärföräldrarna, dom har oftast sparat ett paket eller två så vi öppnar dom sen äter vi rökt lax till förätt, kalkon, roast potatoes, parsnips, small sausages in bacon, red cabbage. Efter det blir the "xmas cake" inte så jätte gott men jag börjar vänja mej efter 12år
    Under dagen äter dom flesta en låda med "Roses" eller Heroes.
    Så brukar våra Jular här i UK se ut. Det jäller att inte bara köpa dyra och få julklapar utan mer små och många eftersom dom ska räcka till Julaftonmorgonen, Julaftons kvällen, Juldags morgonen. Det behöver ju inte vara något speciellt, ofta är det bara godis mm i en del paket. Det är ju bara kul att få paket speciellt för dom små.

Hoppas ni får en mysig Jul

FOA skrev 2008-10-26 20:27:54 följande:
    Vi bjuder in svarforaldrarna till svensk jul den 24:e men struntar i sillen och skinkan (gor grillad kyckling istallet). Nagon jul da de var lite upptagna kom de pa glogg och pepparkakor. Julklapparna oppnar vi pa morgonen 25:e for att sen ga over till mannens foraldrar for mer julklappar och engelskt julfirande. Sonen ar 9 manader sa det kommer sakert att andra sig med aren.
  • YokohamaNr2

Håller med dig en blir två om små men många julklappar! Vi brukar få en hel påse av svärmor som bara är typ tandborstar, godis, strumpor, duschkräm mm, inga stora grejer men jättekul att öppna paket ändå, även om man är stor...

• KiranoKieli

Vi firar tva jular haha Svensk jul med allt vad det innebar pa julaftonen, med mat fran IKEA och ASDA har i UK. kommer nagon over pa jul sa har de en massa godsaker till julen med sig fran sverige, eftersom de tar ratt stora extrakostnader pa maten pa svenska mataffarer online.

Engelsk jul firas helt engelskt pa juldagen med engelsk julmiddag osv.

Senaste julen hoppade jag over en hel del pa det svenska julbordet och beholl bara favoriterna och lagade det mesta dagen innan sa det var bara att varma.

Detta fungerar mycket bra och det blir enklare och enklare ju fler ar man gor det. jag gor sahar eftersom mitt halvengelska barn och min engelska sambo ska fa ta del av bada jularna. Min dotter alskar det och alskar att det blir hela tva dagar av jul! haha

Svar på tråden Englands mammor och pappor, hur firar ni jul???