• Lakrits

När livet som bonusmamma ständigt är kaos

Är gift med en man som har 2 barn sedan tidigare. Redan när jag kom in i familjen hade han problem med sin äldsta son. Denna kille är i dagens läge 16 år gammal och har bott på behandlingshem i 3 års tid.
    Han har förutom sitt funktionshinder(ADD) även avancerat till missbrukare under dessa år. Det har inte varit en lugn stund med denna kille, han har rymt säkert 20 ggr från dom olika behandlingshemmet han bott på. Han har börjat använda kanyler och injicerar gud vet vad. Han har kommit hem till oss när han varit på rymmen, påverkad och bråkat.

När han i somras tillslut hamnade på låst avdelning, andades jag och hans pappa ut.. då vi trodde att det äntligen skulle bli lugn för oss. Men då berättade hans son som snart är 15 år att även han använder sig av droger och har så gjort i 1 års tid.
    Nu jobbar vi tillsammans med en drogterapeut, för att få honom att fungera i vardagen drogfri och att han klarar av skolan. Arbetet innebär att man sätter regler för honom, att han får konsekvenser när han inte följer dom uppsatta reglerna och belöningar när han gör det.

15 åringen som annars varit lugn och inte gjort så stort väsen av sig, har förvandlats till ett (ursäkta) monster..
    Detta har alla sagt att det är förväntat, då han gör motstånd mot regler eftersom han själv vill bestämma vad han ska göra och inte..

Han har i skrivandets stund skolkat hela veckan, han är otrevlig, sur och grinig. Han skiter fullkomligt i reglerna, tar till våld för att få sin vilja igenom.

Så här sitter jag.. en styvmamma som är fullkomligt slut, som har en kropp som börjar lägga av helt. Mitt i allt tänker jag hela tiden på mina egna barn som ständigt kommer i skymundan sedan jag träffade min man. Dom har en mamma som vill men inte orkar göra saker tillsammans med dom.. dom är helt enkelt bortglömda! Jag tycker så otroligt synd om mina killar, som sköter sig på alla plan men som har en mamma som är ständigt slut på energi.

Jag inser någonstans att om jag ska få lugn och ro, så måste jag skaffa en egen lägenhet.. men jag vill inte flytta från min man, då vi förutom tjorv med barnen har ett bra förhållande som trots allt överlevt alla påfrestningar vi varit med om.

Jag funderar dagligen över om mitt äktenskap kostar för mycket.. Om jag helt enkelt betalar ett för högt pris för att få vara tillsammans med den jag älskar.
    Jag tycker om hans barn, men om jag fått välja hade jag nog inte velat ha alla problem som deras handlingar medför..
    Jag orkar inte hålla upp en trevlig fasad när det känns som någon stryper mig sakta men säkert.

Om någon vill tycka och tänka till, blir jag tacksam!

• Svar på tråden När livet som bonusmamma ständigt är kaos
  • sickan78

Hej,

Jag har ingen som helst erfarenhet av de problemen som ni tacklas med. Måste vara jobbigt. Läser dock en bok just nu som jag tänkte kanske kunde vara ett tips. Heter "Ditt kompetenta barn", författare Jesper Juul. Den berör lite hur behandling av s.k. problembarn/ungdomar ofta misslyckas och talar om varför... Den kanske är för "light" för att hjälpa er men kanske kan vara ett verktyg att gå vidare. Anledningen till att jag tror att det kanske varit bra läsning är eftersom du säger att ni har två barn i samma familj som uppvisar liknade problem.... Kanske behöver ni prova något helt nytt? Se till helheten på ett annat sätt än bara barnen/ungdomarna....

Hoppas det kan vara någon hjälp, men som sagt jag har ingen erfarenhet så jag tror säkert att ni gör det bästa ni kan och provat det mesta. Ville bara ge ett litet tips utifall det kanske kunde ge er nått litet i alla fall, som ni kanske inte tänkt på.

• 2babiesmom

Jag tycker du ska tänka på att dina barn är det viktigaste du har, inte din man!
    Om du inte spenderar tiden o energin på dem istället för det här tjafset kommer du nog få ångra det en vacker dag....

Så småningom lugnar det väl ner sig därhemma men då kanske det är försent med dina egna barn. Nu vet jag inte hur gamla de är men jag skulle inte kunna leva med mej själv om jag väljer en karl framför mina barn.....

• Lakrits
    sickan78 skrev 2008-10-23 12:42:54 följande:
    Hej,Jag har ingen som helst erfarenhet av de problemen som ni tacklas med. Måste vara jobbigt. Läser dock en bok just nu som jag tänkte kanske kunde vara ett tips. Heter "Ditt kompetenta barn", författare Jesper Juul. Den berör lite hur behandling av s.k. problembarn/ungdomar ofta misslyckas och talar om varför... Den kanske är för "light" för att hjälpa er men kanske kan vara ett verktyg att gå vidare. Anledningen till att jag tror att det kanske varit bra läsning är eftersom du säger att ni har två barn i samma familj som uppvisar liknade problem.... Kanske behöver ni prova något helt nytt? Se till helheten på ett annat sätt än bara barnen/ungdomarna.... Hoppas det kan vara någon hjälp, men som sagt jag har ingen erfarenhet så jag tror säkert att ni gör det bästa ni kan och provat det mesta. Ville bara ge ett litet tips utifall det kanske kunde ge er nått litet i alla fall, som ni kanske inte tänkt på.
    Tack för tipset.. Den boken ska jag låna!!! Just nu känns det som man griper efter halmstån.. vad som helst för att få till någon balans i familjen igen.
    Jag har själv funderat många ggr varför 2 barn i samma familj som har exakt likadana problem!!! Funderar om det ligger i generna att bli beroende av droger, eller om bägge tonåringarna mår så dåligt att dom behöver någon för att lindra smärtan?
    Vi behöver nog se över helheten i vår familj, så jag följer din tanke där.
  • Lakrits
    2babiesmom skrev 2008-10-23 12:46:51 följande:
    Jag tycker du ska tänka på att dina barn är det viktigaste du har, inte din man!Om du inte spenderar tiden o energin på dem istället för det här tjafset kommer du nog få ångra det en vacker dag....Så småningom lugnar det väl ner sig därhemma men då kanske det är försent med dina egna barn. Nu vet jag inte hur gamla de är men jag skulle inte kunna leva med mej själv om jag väljer en karl framför mina barn.....
    Ja, det är den tanken som jag brottas med hela tiden.. Hur kommer mina barn kunna hantera det faktum att jag valde min man och HANS barn framför mina egna. Även om det inte känns som medvetet val, så blir ju resultatet så ändå. Hur många år kommer jag att ha missat med barnen? när det kanske möjligtvis blir lugnare här hemma. Jag har tagit upp detta med min man, att vi borde sära på oss, bo på skilda håll under några år. Han vill absolut inte det, tycker det känns främmande och konstigt. Det han inte inser än, är att vår kärlek får törnar hela tiden. Vem vet hur länge känslorna överlever.
    Så det du skriver, är precis det jag tänker!
    Det är bara så j*vla svårt, då jag vill leva med min man, under samma tak.
  • 2babiesmom

Inte för att klanka ner på din man men det såklart att han vill ha kvar dej. Som stöd o allt annat. Det är ju inte HANS barn ni missunnar!!!

Jag förstår att du vill leva med din man... men försök tänk på dej o dina egna....

• Lakrits
    2babiesmom skrev 2008-10-23 13:09:37 följande:
    Inte för att klanka ner på din man men det såklart att han vill ha kvar dej. Som stöd o allt annat. Det är ju inte HANS barn ni missunnar!!! Jag förstår att du vill leva med din man... men försök tänk på dej o dina egna....
    Nä, exakt..
    Hans barn får ju fokus hela tiden och pappan har mig att luta sig mot vad som än händer. Jag har blivit en irriterad och bitter person, något som jag inte var innan jag träffade min man och fick ta del av hans vardag.
    Det är nog dags för mig att tänka, som du skriver, på mig och mina barn för omväxlings skull!
    Tack!
  • 2babiesmom

Ja gör det! Ta hand om dig själv o ditt eget blod. Tiden med barnen får man aldrig igen!!!

Svar på tråden När livet som bonusmamma ständigt är kaos