• Louga

Socialt liv

Hej
    Jag undrar hur ni har gjort för att fa ett socialt liv i det nya landet när ni inte känner en kotte.

Jag har varit i Frankrike i över 20 manader nu men inte har jag en vän som jag kan ta en fika med eller ngt annant. Den senaste tiden har de enbart varit min son och min man som jag har umgats med. Brukar annars simma men med min son har det blivit svart att göra det.
    Det har gatt sa langt att jag far tunghäfta när jag är i parken eller ngn annan stans med lillen.
    Jag blir mer och mer osocial av mig och känner mig nu väldigt ensam.

• Svar på tråden Socialt liv
  • JeanneDArc

usch låter inget vidare.. är inte själv utlandsboende, men kanske du skulle gå med i någon förening av något slag så att du får anledning att träffa människor? Det kräver ju förstås att din man ställer upp, vilket han kanske inte är beredd på eftersom du fått sluta simma?

• Amazon

Var någonstans i Frankrike bor du? Har du varit inne på utlandssvenskar.com eeler swea.org för att se om det finns fler svenskar i det området du finns? Det är ju lite lättare om man har någon som är i samma situation att umgås med. Det låter ju inte så roligt att inte ha någon...
    Lycka till!

• lokisse

hallo där!
    bor i tyskland sedan 2001 och kan bara säga att det tar tid.
    Om ni har barn sa skulle jag kolla om det inte finns nagot som tex barnkör eller liknande där träffar man andra föräldrar som oksa har barn meed samma intressen och da är det lättare att börja prata.
    eller kolla om det finns nagot svenskt stambord eller om svenska kyrkan har nagot i närheten...

• Laurentia

Vill du träffa svenskar, fransmän eller spelar det ingen roll? Är du föräldraledig? Pratar du franska? Är din man fransman? Bor du i Paris?

Om du bor i Paris och vill träffa andra svenska mammor eller au pairer, så kan du testa öppna förskolan i Svenska kyrkan. Träffarna för barn upp till tre är 11-13 på torsdagar. Fast det känner du säkert redan till...

Om du vill träffa franska mammor finns det en del aktiviteter som liknar öppna förskolan. Det finns en del ludothèques (lekotek), som har grupper för barn med föräldrar. En lista över ludothèques i hela Frankrike hittar du på www.alf-ludotheques.org.

Du kan också kontakta ditt PMI (protection maternelle et infantile) och höra med dem om det finns andra aktiviteter för barn och föräldrar. Hos oss har PMI själva ordnat öppna förskole-liknande verksamhet.

Om du vill träffa folk som inte nödvändigtvis är föräldrar och behöver barnomsorg under tiden, kan du leta efter ett halte-garderie, som är en sorts deltisdagis. På en del ställen kan man lämna enstaka timmar i mån av plats, på andra har man en eller flera fasta tider i veckan. Kontakta ditt mairie för adresser.

Det finns en förening som heter AVF, Accueil des Villes Françaises, som är till just för folk som kommer utifrån och inte känner någon. Jag känner inte till deras verksamhet personligen, utan bara via en bekant som lärt känna mycket folk där, men ett av målen är just att man som ny skall lära känna folk. De finns i många städer, bl.a. i Paris (inte alla arrondissements), se www.avf.asso.fr.

I början av hösten hålls i (alla?) franska städer något som brukar kallas le forum des associations. Det är en dag då alla föreningar har varsitt stånd där de presenterar sin verksamhet och är ett bra tillfälle att hitta en förening att engagera sig i. Beroende på aktiviteten kan det ju vara ett bra sätt att träffa folk. Även om man inte är idrottintresserad finns det alltid frivilligorganisationer i stil med röda korset eller liknande. Nu är det ju för sent för i år, men kanske att ditt mairie kan ge dig en lista över alla föreningar som deltog.

• HarperSeven

Jag har bott drygt två månader i Tyskland och jag känner inte heller någon. Jag och min son går till svenska kyrkan en gång i veckan. Så där finns det möjlighet att lära känna folk. Sedan så tror jag att man måste bjuda till själv. Det funkar inte att gå och vänta på att någon ska bjuda hem en. Vi ska försöka att ordna en inflyttningsfest eller glögfest snart. Vi kommer att bjuda folk i vår port, på vår sons förskola, svenska kyrkan och min mans jobb. Vi har dock bara bott en månad i vår lägenhet så det är mycket som behöver ordnas. Så kommer förhoppningsvis någon att bjuda tillbaka så kan man få det att börja rulla på.

• emmokka

Besök svenska kyrkan, de vet säkert nåt om hur föräldrar kan träffas som är i samma situation som dig

Svar på tråden Socialt liv