så lätt att bli den elaka styvmodern...
Jag vill bara skriva av mig...
Det är lätt att bli den elaka styvmoder, jag har precis blivit en sån.
Har tre styvbarn, tonåringar, de vill inte vara hos sin mamma (ingen dator, tv, kompisar där - hon är en "naturmänniska").
För ett år sedan började jag kämpa om två helger i månaden utan styvisar. Behöver lugn och ro, tid med min man och vårt gemensamt barn. Det gick inte. De har massor med förklaringar, varför de ska vara hos oss. De vill vara hos oss, deras pappa tycker synd om de och tycker att det är helt ok, deras mamma bryr sig inte. Det är bara jag som tycker att det inte är bra. Ibland blir barnen tillsagda att åka till oss, för att mamma inte orkar med dem (under jullovet osv).
Jag bryt ihop i söndags. Det var mammahelg, de åkte på fredag klockan 5. På lördag kom ett barn tillbaka, på söndag morgon två andra. Min pappa är sjuk och jag var inte i någon stabil psykisk tillstånd. Jag bara skrek på min man, att han struntar i mina känslor, att det inte finns regler, att ingen håller sig till det som man lovar, att jag vill att barnen är hos mamma 4 dagar i månaden och alla struntar i det. Barnen hörde. Nu är jag den elaka styvmodern som förstör deras vardag. Det är ganska naturligt, att om deras mamma säger att hon är trött och vill vara ensam, tycker de synd om henne. Om jag säger det, tycker de att jag är taskig och förstår inte deras behov av tv och dataspel.
Vad gör jag nu?
- tycker synd om barnen, första gång efter 9 år uttryckte jag mina känslor och de mår nog dåligt av det
- tycker att min man är korckad, han kan inte samtala om det med sina barn och fd (han har massa med andra egenskaper, som är bra, därför att fortsätter vi vara tillsammans)
- biter ihop och väntar tills barnen flytar, då slipper jag vara den elaka styvmodern
Finns det fler elaka styvmammor här?