• Mallan83

fråga ang. viktuppgång på prematur barn

hejsan
    har en liten prematur dotter som föddes den 2 oktober i vecka 31+3. hon vägde då 1398gram
    nu är hon i vecka 34+3 och väger 1768gram.
    vi är hemma med sabh (hemsjukvård)
    allt som är kvar för henne är just att gå upp i vikt.

hur lång tid tog det för era prematurer att nå 2 kilos strecket?

kan det vara något fel på min mjölk? typ lite näring eller nått? ska fråga sabh med i morgon.

dumma frågor kanske men man är ju helt orolig och nojjig över hennes vikt.

• Svar på tråden fråga ang. viktuppgång på prematur barn
  • Basses mamma

Min son föddes i v. 26+3 och vägde 1027 gram. Jag tror att det tog ungefär 1 1/2 månad för honom att komma upp till 2 kilo. Jag tycker att det låter bra att hon gått upp ca 400 gram på 3 veckor, hon gick väl ner endel precis i början också? Om det vore något problem med hennes viktuppgång så skulle du fått veta det av sköterskorna/läkarna.

• Princess1982

Min flicka är född i vecka 28 och vägde 850 gram. Det tog ganska lång tid för oss att komma upp i 2kg klassen som ni kanske förstår.... Hon är nu 7 månader och väger runt 6 kg. Liten än, det tar ganska lång tid det här med vikten tycker jag!
    Men det värsta är att alla jämför henne hela tiden med fullgågna barn!
    Tror inte det är något fel alls på dig och din mjölk, det tar helt enkelt tid med vikten.

• Bliglin

Min son föddes v27+1 och vägde 940 gram. Efter 3 veckor vägde han 1190 gram. Så om du TS jämför din dotters viktuppgång på 3 veckor så har hon ökat bra jmf med min son . Dock var han ju extremprematur så det kanske inte ska jämföras.

Han har praktiskt taget gått upp ett kilo/månad.

1 månad = 1300 gram
    2 månader = knappt 2 kilo
    3 månader = knappt 3 kilo
    4 månader = 4 kilo
    5 månader = 5 kilo
    6 månader = 6 kilo
    Nu är han 6 månader och 3 veckor och väger 6 750 gram. (3 månader och 3 veckor korrigerad ålder)

Tror du kan slappna av och lita på din mjölk!

• Mallan83

tack för era svar
    och grattis till era barn
    roligt att höra lite om andras prematur barn

• knäppisen

Jag tycker hon verkar ha gått upp helt OK, 400 g över födelsevikten på tre veckor och då har hon ju säkert gått ner lite också eller hur ? Hur vägde hon som minst och när vände det upp igen ? Se till de siffrorna istället så kanske du blir mindre orolig för din mjölk.

O sprängde 2 kg strecket på sin enmånadsdag. Vägde 1405 g vid födseln.

• Mallan83

nu känns allt mycket lugnare tack för era svar.
    i morse innan matningen vägde hon 1900gram så det går verkligen framåt nu när vi får vara hemma med sabh.

• hotten

dottern vägde ca 400 gr,
    först vid 6 månader hade hon passerat 2 kg
    nu är hon 9 år å väger 24 kg..

• knäppisen
    hotten skrev 2008-10-30 00:10:27 följande:
    dottern vägde ca 400 gr, först vid 6 månader hade hon passerat 2 kgnu är hon 9 år å väger 24 kg..
    Jag tror TS var intresserad av barn med liknande födelsevikt, eller vad tror du ?
Svar på tråden fråga ang. viktuppgång på prematur barn