• 3xE

    Vilken biljätte går under först, Ford eller GM?

    Jag tror själv att Ford snart går i graven, iof gör det inget förutom att det blir problem med Volvo.

  • Svar på tråden Vilken biljätte går under först, Ford eller GM?
  • Cyberdansken

    Tror också Ford. Tror dock att dom då säljer av Volvo.

  • nassepånken

    om företag i den storleken verkligen följde de marknadsekonomiska spelreglerna skulle de redan plockat ned skylten båda två. men det kommer knappast att hända. att BÅDA skulle gå omkull är helt otänkbart.

  • 3xE

    Ford har varit bankrutt en längre tid.

  • Rabelais

    Samma tongångar som rådde om SAAB på 90-talet men se hur det gick. Varesig Ford, Volvo eller GM kommer att kursa.

  • Racer

    Bada foretagen gor usla produkter.
    Ryktet sager att dom diskuterar samgaende.
    Vore coolt att se en Hummer med cadillac influenser som drar ofantliga mangder bensin och ska servas var 500(europeisk) mil.
    Bodde i US -99, hade en Ford Mustang.
    Fy fasen, det enda roliga med den var fartguppen i lite for hog hastighet och svanga pa guppet, bakvagnen kom brutalt och fort.
    Amerikanska bil producenter har mycket att lara.
    Men, konk?
    Nix, kommer inte att ske.

  • Bulldog76

    Tycker ford int eär Usel, tvärt om.
    Tror att GM är värst ute.
    Deras affärsidder genom tiderna är ju horribla. Sätt på Saab emblem på en kass Cheva, sätta chevrolet emblem på en kass Daewoo osv, Det är bara Amerikaner som går på sånt.

    Sedan så är väl Volvo fortfarande övervärderat, dyra bilar som försöker likna efter Audi o BMW som inte håller samma kvalite, bara prislappen är dyr. Trista o köra o se på är de också.

    fan mer körglädje i en Mondeo än en V70

  • UngFarsa89

    GM säckar först! Saab är det bil märke som går absolut sämst på Global marknad idag!

  • Mundt

    Jag tror inte att varken GM eller Ford konkar men jag ser där emot en stor risk att Volvo och saab säljs och läggs ner och kanske fabrikerna flyttas utomlands eller så flyttar dom tillverkningen och lägger ner fabrikerna. Vi får kanske se en asiatisk bil tillverkad i trollhättan...

  • essarf

    Finns ingen marknadsekonomi bakom GM och Ford.

    Volvo är hyggligt standalone från Ford och klarar en försäljning rätt ok. Dvs, man kan fortfarande producera volvo på bandet i torslanda. En total flytt av fabriken låter inte så trolig, då mycket av distribution, etc finns här.

    SAAB är dock i princip helt körda. En försäljning kommer i princip enbart innebära rätten att klistra på en dekal med "saab" på motorhuven. Fabriken i trollhättan är dessutom inte riktigt så stor och unik att den är en nyckelsten. Huvudproblemet är ju att skiten är så integrerad att SAAB som företeelse inte existerar längre. Trollhättan klarar inte att tillverka samtliga saabmodeller, dessutom bygger bilarna uteslutande på plattformar från övriga GM modeller. Exakt hur man skulle kunna skilja ut SAAB bilar och få det hållbart på sikt är KANSKE möjligt, men till vilket pris? Alternativt att något "lågstatusmärke" köper saab-märket för att applicera det på sitt premiumsegment. Då är vi tillbaks igen, det är inte alls en SAAB, utan tja.. Vad återstår då av SAAB i sverige? Tja, en bilfabrik i trollhättan som inte är ens nästan integrerad med den nya ägaren, som kan tillverka ett subset av GMs plattformar.. men antagligen inte den bil som i framtiden kommer heta saab..

Svar på tråden Vilken biljätte går under först, Ford eller GM?