• E L I

Avstannat sf mått - litet eller t o m prematurt barn?

Ni som har fött prematura barn, har en fråga till er!

Märkte ni på t ex sf måttet att ert barn skulle komma tidigt eller kom det som en överaskning?

Jag hade sf mått 23 i v 25 och i v 29 hade jag 25 och nu i v 31 har jag fortfarande 25!
    Ska få komma på kontroll och tillväxt ul i morgon. Hjärtljuden låter tydligen bra och jag känner sparkar.

Är detta något ni "proffs" känner igen??? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Avstannat sf mått - litet eller t o m prematurt barn?
  • E L I
    Teskedsmamman skrev 2008-10-27 18:03:59 följande:
    Om barnet t ex lägger sig på tvären i magen så stannar SF-måttet av... så det behöver inte bero på något särskilt....
    fast grejen är den att jag känner att bebisen sparkar på olika ställen i magen.
    med mitt första barn så la han sig i säte och då avstannade också sf måttet. men då sparkade han på samma ställe hela tiden. Denna bebis känner jag att den rör på sig, då borde den ju inte ligga på tvären eller hur?

Men men säkert ingen fara... men man undrar ju lite
  • Teskedsmamman
    E L I skrev 2008-10-27 18:07:10 följande:
    fast grejen är den att jag känner att bebisen sparkar på olika ställen i magen. med mitt första barn så la han sig i säte och då avstannade också sf måttet. men då sparkade han på samma ställe hela tiden. Denna bebis känner jag att den rör på sig, då borde den ju inte ligga på tvären eller hur?Men men säkert ingen fara... men man undrar ju lite
    Mjo, den kan ligga på tvären. Frågan är i så fall om den ligger fast på tvären eller om den roterar och ändrar läge jämt.... Min 3:a var öööööverallt i magen, och ändå låg han i rätt läge...
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • E L I
    Teskedsmamman skrev 2008-10-27 18:09:35 följande:
    Mjo, den kan ligga på tvären. Frågan är i så fall om den ligger fast på tvären eller om den roterar och ändrar läge jämt.... Min 3:a var öööööverallt i magen, och ändå låg han i rätt läge...
    ok då hoppas vi på det
  • Knoppisar

Med min mellantjej hade inte sf-måttet ökat något i v34 men min BM sa att det fick stå still en gång. Skulle få ul-koll om det stod still vid nästa mätning efter 2 veckor men hon föddes innan det (född v35+5) Vad det berodde på att hon ville ut tidigare vet vi inte.

• E L I
    Knoppisar skrev 2008-10-27 18:19:53 följande:
    Med min mellantjej hade inte sf-måttet ökat något i v34 men min BM sa att det fick stå still en gång. Skulle få ul-koll om det stod still vid nästa mätning efter 2 veckor men hon föddes innan det (född v35+5) Vad det berodde på att hon ville ut tidigare vet vi inte.
    ok hade du mått bra och så innan så det kom som en överaskning?
    Rörde hon sig som vanligt i magen eller?
  • Knoppisar

Hon rörde sig som vanligt och hjärtljuden var bra. Jag var dock lite orolig för magen växte hela tiden vid min tidigare graviditet. I v 35+5 gick vattnet och hon föddes med akut snitt då hon inte mådde bra i magen. Om detta hörde ihop med att magen inte växte vet man inte. Själv var jag orolig vid nästa graviditet men å andra sidan har jag kompisar med litet sf och stillastående sf som fått bebisar som mått prima och i rätt tid.

• Tess76

Vår dotter var tillväxthämmad. Sf-måttet avstannade så vi fick göra flera tillväxt-ul. Man kollade noga alla organ, som såg normala ut, samt flödet i navelsträngen som också såg normalt ut. Vi fick dock åka ett par gånger för att kolla flödet i navelsträngen. Man resonerade som så att ju längre hon stannade i magen desto bättre, men om flödet försämrades skulle man "plocka ut" henne för då hade hon det bättre utanför magen. Men hon fick ligga där till v42, och vägde 2565g när hon föddes. Inga fel som sagt, utan hon var bara liten. Nu är hon normalstor, precis som hennes jämnåriga kompisar.

• E L I
    Knoppisar skrev 2008-10-27 18:36:59 följande:
    Hon rörde sig som vanligt och hjärtljuden var bra. Jag var dock lite orolig för magen växte hela tiden vid min tidigare graviditet. I v 35+5 gick vattnet och hon föddes med akut snitt då hon inte mådde bra i magen. Om detta hörde ihop med att magen inte växte vet man inte. Själv var jag orolig vid nästa graviditet men å andra sidan har jag kompisar med litet sf och stillastående sf som fått bebisar som mått prima och i rätt tid.
    ja oftast går det ju bra men det är klart man funderar. Som sagt, mitt sf mått stannade av med första barnet också men denna gång har magen liksom bara växt 2 cm på hela graviditeten... alltså från att de började mäta. Och det är ju lite knussligt!
Svar på tråden Avstannat sf mått - litet eller t o m prematurt barn?